Reddingsbrigades Flevoland niet meer ingezet op randmeren?

Auteur Topic: Reddingsbrigades Flevoland niet meer ingezet op randmeren?  (gelezen 17436 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #20 Gepost op: 25 december 2011, 00:53:49
Het lijkt erop dat je nu pas begint te beseffen dat het in de hulpverlening tegenwoordig ook om geld draait. En dat we nu in een tijd zijn aanbeland dat de hand op de knip gaat, en veiligheidsregio,s en gemeentes dus reddingstaken bij de KNRM neer gaan leggen omdat ze dan met maar 1 partij te maken hebben en dus geld kunnen besparen.
Want je hoeft nu maar 1 partij te betalen voor hun werk, en waar je afspraken mee kunt maken aangaande betalingen.
Geloof me, dit speelt al veel langer bij de brandweer, ik hoef je denk ik niet de huidige ontwikkelingen te vertellen die nu gaande zijn in jouw eigen regio Gooi & Vechtstreek. Dit zijn allemaal geldzaken ordinaire bezuinigingsmaatregelen. Mensenlevens gelden op dit moment allang niet meer, laat staan materiele schade.

Het gaat er om dat de KNRM beweert alleen te kunnen, waar voorheen negen reddingsboten voor nodig waren. Natuurlijk geeft de gemeente niet meer geld dan nodig. En als de KNRM zegt het alleen af te kunnen, wat zou je dan nog reddingsbrigades financieel in stand gaan zitten te houden, geld over de balk.

Maar nu moet het wel waar gemaakt worden, het komende seizoen. Ik zie gebeuren dat de marifoon van de boten van Almere uitgaat als ze catamarawedstrijden begeleiden op het IJmeer, de SAR taak overlatend aan de broeders van de KNRM.

Ik snap echt niet waar je het nu nog vandaan haalt dat er niets te redden valt op onze Randmeren, dat één boot wel voldoende is. Ik dacht dat je het wel een beetje volgde.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #21 Gepost op: 25 december 2011, 10:05:32
Het gaat er om dat de KNRM beweert alleen te kunnen, waar voorheen negen reddingsboten voor nodig waren. Natuurlijk geeft de gemeente niet meer geld dan nodig. En als de KNRM zegt het alleen af te kunnen, wat zou je dan nog reddingsbrigades financieel in stand gaan zitten te houden, geld over de balk.

Maar nu moet het wel waar gemaakt worden, het komende seizoen. Ik zie gebeuren dat de marifoon van de boten van Almere uitgaat als ze catamarawedstrijden begeleiden op het IJmeer, de SAR taak overlatend aan de broeders van de KNRM.

Ik snap echt niet waar je het nu nog vandaan haalt dat er niets te redden valt op onze Randmeren, dat één boot wel voldoende is. Ik dacht dat je het wel een beetje volgde.
Henk,
ik heb nooit beweert dat er nooit iets te redden valt op onze Randmeren, dat is een bewering die jij nu zelf doet. Ik heb gevraagt hoevaak er daadwerkelijk levensreddend opgetreden moet worden, op dat antwoordt wacht ik nog steeds.
Als de KNRM beweert dat zij de klus zelf wel aan kan op de Randmeren dan is dat voor hun rekening, gaat het mis is het aan de veiligheidsregio,s en gemeentes om de KNRM te herrinneren aan hun eigen beloftes die zij op dat moment niet waar kunnen maken.
Het is dan aan diezelfde veiligheidsregio,s en gemeentes om dan een oplossing daarvoor te zoeken, dat is hun pakkie aan niet het jouwe. In feitte hoef je enkel maar met je armen over elkaar en achterover te gaan ziten. Is niet jouw stijl van werken, maar je moet de verantwoordelijkheden laten liggen waar die horen. En dat is dus bij de partijen die ik al eerder hier benoemde, en zeker geen Henk van HOGE.

joostvankempen

• REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #22 Gepost op: 25 december 2011, 14:25:42
Ik heb gevraagt hoevaak er daadwerkelijk levensreddend opgetreden moet worden, op dat antwoordt wacht ik nog steeds.

Dit is gewoon het grote manco waar wij als Reddingsbrigades het (helaas) de afgelopen tientallen jaren hebben laten liggen: niet groots genoeg uitmeten wat we doen, en dat ook onderbouwen met cijfers. De KNRM doet dit veel meer en al veel langer en dat werpt nu zijn vruchten. Gelukkig heeft Reddingsbrigade Nederland dit enige tijd geleden al onderkend en wordt er op dit punt hard gewerkt. Met behulp van een sponsor wordt er heel hard gewerkt aan imago, marketing en kwantificeren van het werk dat wordt gedaan. De afgelopen jaren was dit al een beetje te zien in de vele persberichten, en dat gaat komend jaar nog 10x zo groot worden (let maar op, ik heb voorproefjes gezien!). Zoals de ingehuurde communicatiegoeroe het treffende verwoordde: "jullie zijn de afgelopen jaren zo hard bezig geweest om mensen te redden, dat niemand tijd had om dat aan Nederland te vertellen."

Gelukkig is er al 1 gebied waarop 'men' heeft ingezien dat het verhaal van de KNRM mooi is, maar dat het gaat om de praktijk: het Ministerie van V&J (voorheen BZK) heeft op het punt gestaan om de financiele bijdrage voor de Rampenvloot aan de KNRM te gunnen ipv Reddingsbrigade Nederland. Maar zij hebben gelukkig op tijd ingezien dat de KNRM mooie plannen had, maar dat de Reddingsbrigades ECHT de mensen en de spullen hebben om iets te doen als Limburg onderloopt. En dat de KNRM eigenlijk alles nog moest kopen, regelen, uitrollen etc.

Naar mijn idee is dat de eerste stap geweest in een kanteling die nu gaat doorzetten: dat de Reddingsbrigades ook kunnen bewijzen dat ze toegevoegde waarde hebben. Nu hopen dat dit niet te laat komt....

Overigens blijf ik van mening dat we uiteindelijk samen sterker staan en toe moeten werken naar 1 Nederlandse Reddingsorganisatie voor kust, binnenwater en strand incl. de opleidingen en reddingssport! Maar dat kost nog wat jaartjes ruzie denk ik.  8)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #23 Gepost op: 25 december 2011, 14:43:55
Erg duidelijk verhaal Joost,
een verhaal waaruit we eigenlijk kunnen concluderen dat de reddingsbrigades de afgelopen jaren zichzelf een beetje uit de markt hebben gezet. Waardoor  hun grote broer de KNRM die op het gebied van PR veel meer in de melk hebben gebrokkeld, ze geven immers niet voor niets een aantal maal per jaar het blad "Reddingswezen" uit, waar alles tot in den treure wordt beschreven. Maar door die sterkere PR wel meer in het licht kwam te staan, ten koste van jullie als reddingsbrigades. En ik ben het dan ook zeer zeker eens met je laatste aline.

Overigens blijf ik van mening dat we uiteindelijk samen sterker staan en toe moeten werken naar 1 Nederlandse Reddingsorganisatie voor kust, binnenwater en strand incl. de opleidingen en reddingssport! Maar dat kost nog wat jaartjes ruzie denk ik.  8)

Dit gaat inderdaad nog de nodige tijd kosten, zeker zolang er de nodige derde partijen zich blijven roeren. Ik doel dan inderdaad op de toestanden die we hier op de Randmeren hebben en hebben gehad. En samenwerking erg ver te zoeken is, en tegenwerking hoogtij viert. Er wordt van alles heen en weer geschreeuwt, maar in al die jaren is nog steeds geen constructieve oplossing gezocht. Door geen enkele partij.
Sterker, ik zie nu gebeuren waar ik eerder al bang voor was. Het geen waar dit topic voor gestart is.

joostvankempen

• REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #24 Gepost op: 26 december 2011, 15:31:54
Zonder anderen tekort te willen doen of te beledigen, de KNRM heeft gewoon jarenlang een ZEER goede marketing gevoerd. In alles, niet alleen het blad, maar ook website, lokale aandacht, pers etc.

Dit blijkt zelfs uit deze zin in jouw tekst:
Waardoor  hun grote broer de KNRM die op het gebied van PR veel meer in de melk hebben gebrokkeld, ....

Dat 'grote broer' is puur imago: de Reddingsbrigade heeft veel meer leden, vele malen meer vrijwilligers, die ook nog per persoon veel meer uren maken. En ze hebben meer posten, een groter dekkingsgebied, veel meer boten, een groter portfolio...

De KNRM heeft alleen grotere boten en meer geld, dus wie is er dan de grote broer?

8) :)

Zoals ik zei: dit is niet om mensen te beledigen ofzo, maar om te laten zien dat er heel veel zit in de beeldvorming, in het imago van de KNRM, maar ook van de Reddingsbrigade. De Reddingsbrigades hebben zichzelf een Calimero-imago aangepraat en daar moeten ze vanaf!
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #25 Gepost op: 26 december 2011, 21:40:46
Ik heb ook bewust de woorden 'grote broer' gebruikt, allleen maar om inderdaad aan te tonen dat de KNRM het qua PR beter voor elkaar heeft, maar qua grote de reddingsbrigades voor moet laten gaan. Maar dat zij  een grotere mond heeft, en daardoor meer en meer reddingsbrigades aan de kant schuift.
Kun jeje gaan afvragen hoe dit nu komt, zeker in het geval waar we het nu over hebben de Randmeren en de frustratie die dit met zich mee brengt bij bepaalde figuren.

Je kunt ook gaan concluderen dat er op de Randmeren te weinig gebeurt  om zoveel reddingsbrigades in dienst te houden. Ik vermoed dat de KNRm voor dat zij actief werden op de Randmeren toch een soort van risicoanalyse heeft gedaan op de Randmeren. En op basis van die gegevens hebben gezegt dat zij het wel alleen af kunnen.

Tja, en gemeentes en veiligheidsregio,s zijn nu erg gevoelig voor cijfertjes, zeker om die cijfertjes in het groen te houden. En als zij kunnen besparen door een aantal brigades eruit te gooien, en het werk over te laten nemen door de KNRM zullen zij dit niet laten.

dannyknaap

• Strandwacht Almeerse Reddings Brigade
  • Forum gebruiker
  • Zin in bewakingsseizoen 2014!
Reactie #26 Gepost op: 26 december 2011, 22:03:41
Het is nu gewoon afwachten tot er wat gebeurd en de KNRM al elders bezig is. Gezien de drukte op de randmeren zal dat niet heel lang duren.
Al mijn uitspraken zijn strikt persoonlijk en dus NIET functiegebonden!

muistroom

• Senior gebruiker
Reactie #27 Gepost op: 27 december 2011, 10:28:03
Ben bang dat de veiligheidsregio`s en gemeentes zich nog aardig in de vingers gaan snijden.
Zij zijn verantwoordelijk voor de veiligheid en het is zeer gemakkelijk en goedkoop (gratis) om het door de KNRM te laten opknappen.
Maar wat als er nu toch iets gebeurt met een vervelende afloop?

SimonSt

• Senior gebruiker
Reactie #28 Gepost op: 27 december 2011, 11:44:31
Volgens mij wordt hier bij de laatste berichten een vergissing gemaakt. De veiligheidsregio's (en dus ook de gemeenten) kiezen niet specifiek voor de KNRM.
Er zijn t.b.v. de uitoefening van SAR convenants afgesloten met de Kustwacht. De VR's gaan er daarmee vanuit dat de Kustwacht hetzelfde zorgniveau voor de gemeentelijke wateren biedt als de eigen SAR-wateren.
Het maakt dan volgens mij voor de VR's niets uit of de Kustwacht gebruik maakt van de KNRM, reddingsbrigades of derden, als de burger maar zo snel mogelijk de juiste hulp krijgt.

Het zorgniveau moet wel een zekere borging hebben. Als de Kustwacht van mening is dat een partij op bepaalde plaatsen dat beter kan borgen dan een andere partij, lijkt het mij logisch dat zij die eerste dan primair inzetten.

En of dat inderdaad goed gebeurt zal blijken uit evaluatie van de convenants, al dan niet naar aanleiding van incidenten en oefeningen die daarbinnen vallen.

muistroom

• Senior gebruiker
Reactie #29 Gepost op: 27 december 2011, 22:22:43
Volgens mij wordt hier bij de laatste berichten een vergissing gemaakt. De veiligheidsregio's (en dus ook de gemeenten) kiezen niet specifiek voor de KNRM.
Er zijn t.b.v. de uitoefening van SAR convenants afgesloten met de Kustwacht. De VR's gaan er daarmee vanuit dat de Kustwacht hetzelfde zorgniveau voor de gemeentelijke wateren biedt als de eigen SAR-wateren.
Het maakt dan volgens mij voor de VR's niets uit of de Kustwacht gebruik maakt van de KNRM, reddingsbrigades of derden, als de burger maar zo snel mogelijk de juiste hulp krijgt.

Het zorgniveau moet wel een zekere borging hebben. Als de Kustwacht van mening is dat een partij op bepaalde plaatsen dat beter kan borgen dan een andere partij, lijkt het mij logisch dat zij die eerste dan primair inzetten.

En of dat inderdaad goed gebeurt zal blijken uit evaluatie van de convenants, al dan niet naar aanleiding van incidenten en oefeningen die daarbinnen vallen.

Ik weet niet precies hoe het zit, maar nogmaals de VR en gemeente zijn verantwoordelijk voor de veiligheid, ook op die wateren.
De kustwacht bepaalt dat er met de KNRM gewerkt wordt, volgens mij zit hier wel een hiaat.