Reddingsbrigades Flevoland niet meer ingezet op randmeren?

Auteur Topic: Reddingsbrigades Flevoland niet meer ingezet op randmeren?  (gelezen 17467 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

dannyknaap

• Strandwacht Almeerse Reddings Brigade
  • Forum gebruiker
  • Zin in bewakingsseizoen 2014!
Reactie #30 Gepost op: 27 december 2011, 23:19:41
Het is eigenlijk te vergelijken met producten merk ik. Alles moet zo goedkoop mogelijk, maar dan krijg je denk ik ook dat het met het goedkope veel sneller fout zal gaan.
Al mijn uitspraken zijn strikt persoonlijk en dus NIET functiegebonden!

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #31 Gepost op: 28 december 2011, 00:03:30
Henk,
ik heb nooit beweert dat er nooit iets te redden valt op onze Randmeren, dat is een bewering die jij nu zelf doet. Ik heb gevraagt hoevaak er daadwerkelijk levensreddend opgetreden moet worden, op dat antwoordt wacht ik nog steeds.
Als de KNRM beweert dat zij de klus zelf wel aan kan op de Randmeren dan is dat voor hun rekening, gaat het mis is het aan de veiligheidsregio,s en gemeentes om de KNRM te herrinneren aan hun eigen beloftes die zij op dat moment niet waar kunnen maken.
Het is dan aan diezelfde veiligheidsregio,s en gemeentes om dan een oplossing daarvoor te zoeken, dat is hun pakkie aan niet het jouwe. In feitte hoef je enkel maar met je armen over elkaar en achterover te gaan ziten. Is niet jouw stijl van werken, maar je moet de verantwoordelijkheden laten liggen waar die horen. En dat is dus bij de partijen die ik al eerder hier benoemde, en zeker geen Henk van HOGE.

Goh, een artikel van een incident van ongeveer anderhalf jaar geleden. Is zo,n situatie dit jaar geweest, hoe vaak komen dit soort incidenten uberhaupt voor per jaar?
Moet je daarvoor diverse reddingsbrigades in stand houden? Voor iets wat hooguit 1x per jaar voor komt. Klinkt vreemd, maar dit is wel de huidige insteek van gemeentes en veiligheidsregio,s. Dit gebeurt bij de brandweer, dus waarom zou dit niet moeten gebeuren bij reddingsbrigades.

"Wat redden" kan de KNRM alleen ook wel, dat gaat wel lukken (mits voldoende mensen opkomen). Het gaat om zoekakties, meerdere incidenten tegelijk en periodes waar de KNRM over langere afstanden aan het slepen is en daardoor niet inzetbaar.

De kosten van een uitrukpunt van de reddingsbrigade Naarden16.000 euro per jaar. Wat een bezuiniging om die subsidie in te trekken! Bovendien is het geen bezuiniging van 16000 euo, want wordt niet immers een gedeelte van dat bedrag weer uitgegeven (uit schuld gevoel?) aan een "donatie" (is dat geen subsidie) aan de KNRM?. Wat kost een post van de brandweer, om alles is even in verhouding te zien?
Bedenk dat de vrijwilligers van de reddingsbrigade pas echte vrijwilligers zijn, zij werken helemaal gratis en kosten bestaan uitsluitend uit hun uitrusing.

Als je echt het beste wil voor de watersporter ga je nooit een collega als overbodig bestempelen en het werken onmogelijk maken door gemeentes te adviseren de subsidie naar jou over te hevelen, zoals de KNRM nu (alweer) doet.

Ik vind dat niet alleen "not done", je laadt een enorme verantwwordelijkheid op je schouders. Ik zie de krantenkoppen al voor me als er iemend op de Dode Hond komt te overlijden omdat de enige overgebleven twee reddingsboten bezig zijn met een sleepje bij Amsterdam en er geen vervoer was voor de ambuplegen.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #32 Gepost op: 28 december 2011, 00:27:05
Volgens mij wordt hier bij de laatste berichten een vergissing gemaakt. De veiligheidsregio's (en dus ook de gemeenten) kiezen niet specifiek voor de KNRM.
Er zijn t.b.v. de uitoefening van SAR convenants afgesloten met de Kustwacht. De VR's gaan er daarmee vanuit dat de Kustwacht hetzelfde zorgniveau voor de gemeentelijke wateren biedt als de eigen SAR-wateren.
Het maakt dan volgens mij voor de VR's niets uit of de Kustwacht gebruik maakt van de KNRM, reddingsbrigades of derden, als de burger maar zo snel mogelijk de juiste hulp krijgt.

Het zorgniveau moet wel een zekere borging hebben. Als de Kustwacht van mening is dat een partij op bepaalde plaatsen dat beter kan borgen dan een andere partij, lijkt het mij logisch dat zij die eerste dan primair inzetten.

En of dat inderdaad goed gebeurt zal blijken uit evaluatie van de convenants, al dan niet naar aanleiding van incidenten en oefeningen die daarbinnen vallen.

Dat zit net iets anders. De kustwacht werkt alleen samen met partijen waar zij een overeenkomst mee heeft, dat zijn enkele bergers, de gebruikelijke overheidsdiensten en de KNRM.

Eerst (voor de convenanten en de voor de onduidelijkheden door de commissie Waterrand werden getackeld) maakten de gemeentes nog uit wie er mocht redden op hun grondgebied en wie de KNRM moest waarschuwen.
Nu de operationele leiding bij de Kustwacht berust is bepaalt ook zij wie zij waarschuwt. Wij hebben een vriendelijk verzoek van de Kustwacht gekregen om de zin "wij werken samen met de Kustwacht" van onze website te halen. De kustwacht: "wij werken alleen samen met partijen waar wij een overeenkomst mee hebben, zoals onze partner de KNRM" De reddingsbrigades zitten nu in het zelfde schuitje en vallen buiten de boot. Eenmaal ingemeld werkt ze met iedereen samen die wat te bieden heeft, bergers incluis. Zo hebben de reddingsbrigades hier nu dezelfde staus gekregen als HOGE en de Waterhulpdienst, die hebben ze nooit zien aankomen.

Toen de KNRM hier kwam heb ik een rondje gemaakt langs alle Reddingsbrigades hier in de buurt en hen gewezen op het gevaar van de komst van de KNRM naar Huizen: als ze hier eenmaal een tijdje zitten, worden jullie geleidelijk overbodig gemaakt. In een volgende vergadering met de KNRM werd mijn zienswijze naar voren gebracht door de verschillende besturen van de reddingsbrigades. De KNRM verzekerde de Reddingsbrigades dat zij nooit het werk van de reddingsbrigades over zouden nemen en slechts zouden dienen als vangnet. De KNRM, zo op de hoogte gebracht van de gesprekken die ik gevoerd had, nam mijn waarschuwing uiteraard niet in dank af.  Ik ben nog nooit zo teleurgesteld geweest over mijn gelijk.

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #33 Gepost op: 28 december 2011, 09:28:51
De kracht van de reddingsbrigade is het bewaken van gebieden en het opleiden van de mensen hiervoor. Nu wordt de zwarte piet aan de knrm gegeven omdat ze de zaken voor elkaar hebben, en de brigades die hun finnancien (subsidie gemeente) niet geborgt hebben zijn onschuldig. De inzet op ijsselmeer, markermeer en de randmeren zoals deze nu wordt uitgevoerd kan wat mij betreft door de knrm (of gelieerd aan de knrm) worden uitgevoerd de bewaking van de stranden en binnenwateren is meer een brigade taak.

9910001
9910001

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #34 Gepost op: 28 december 2011, 15:45:07
Het is wat anders of je je PR voor elkaar hebt of dat je doelbewust aanstuurt op de opheffing van reddingsbrigades. In de veiligheidsregio en naar de gemeentes wordt nu door de KNRM Huizen doelbewust aangeven dat het aanhouden reddingsbrigades overbodig is. Een (laatste) stuk water dat nog tot het verzorgingsgebied van de reddingsbrigades behoorde werd recentelijk nog even geclaimd door de KNRM Huizen en daarmee werd de Reddingsbrigade op slag, ook op papier overbodig. Het bestaat niet dat de KNRM dit gebied in z'n eentje gaat verzorgen, realiseert men zich wel dat hiermee een enorme capaciteit wordt opgegeven, dat ook het preventief patrouilleren op drukke dagen nu voorgoed tot het verleden behoort en snelle interventie binnen enkele minuten definitief tot het verleden behoort?

Ik ben geen grote vriend van de reddingsbrigades, maar ik ga niet beweren dat ze wel gemist kunnen worden...
Waar de KNRM'rs nu wel een beetje bezorgd over zijn is dat de waterhulpdienst.nl een nog groter deel van de taart gaat opeten, "en daar kunnen we niets tegen doen"...

Wees maar blij...

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #35 Gepost op: 28 december 2011, 16:03:39
"Wat redden" kan de KNRM alleen ook wel, dat gaat wel lukken (mits voldoende mensen opkomen). Het gaat om zoekakties, meerdere incidenten tegelijk en periodes waar de KNRM over langere afstanden aan het slepen is en daardoor niet inzetbaar.

De kosten van een uitrukpunt van de reddingsbrigade Naarden16.000 euro per jaar. Wat een bezuiniging om die subsidie in te trekken! Bovendien is het geen bezuiniging van 16000 euo, want wordt niet immers een gedeelte van dat bedrag weer uitgegeven (uit schuld gevoel?) aan een "donatie" (is dat geen subsidie) aan de KNRM?. Wat kost een post van de brandweer, om alles is even in verhouding te zien?
Bedenk dat de vrijwilligers van de reddingsbrigade pas echte vrijwilligers zijn, zij werken helemaal gratis en kosten bestaan uitsluitend uit hun uitrusing.

Als je echt het beste wil voor de watersporter ga je nooit een collega als overbodig bestempelen en het werken onmogelijk maken door gemeentes te adviseren de subsidie naar jou over te hevelen, zoals de KNRM nu (alweer) doet.

Ik vind dat niet alleen "not done", je laadt een enorme verantwwordelijkheid op je schouders. Ik zie de krantenkoppen al voor me als er iemend op de Dode Hond komt te overlijden omdat de enige overgebleven twee reddingsboten bezig zijn met een sleepje bij Amsterdam en er geen vervoer was voor de ambuplegen.

Dat zit net iets anders. De kustwacht werkt alleen samen met partijen waar zij een overeenkomst mee heeft, dat zijn enkele bergers, de gebruikelijke overheidsdiensten en de KNRM.

Eerst (voor de convenanten en de voor de onduidelijkheden door de commissie Waterrand werden getackeld) maakten de gemeentes nog uit wie er mocht redden op hun grondgebied en wie de KNRM moest waarschuwen.
Nu de operationele leiding bij de Kustwacht berust is bepaalt ook zij wie zij waarschuwt. Wij hebben een vriendelijk verzoek van de Kustwacht gekregen om de zin "wij werken samen met de Kustwacht" van onze website te halen. De kustwacht: "wij werken alleen samen met partijen waar wij een overeenkomst mee hebben, zoals onze partner de KNRM" De reddingsbrigades zitten nu in het zelfde schuitje en vallen buiten de boot. Eenmaal ingemeld werkt ze met iedereen samen die wat te bieden heeft, bergers incluis. Zo hebben de reddingsbrigades hier nu dezelfde staus gekregen als HOGE en de Waterhulpdienst, die hebben ze nooit zien aankomen.

Toen de KNRM hier kwam heb ik een rondje gemaakt langs alle Reddingsbrigades hier in de buurt en hen gewezen op het gevaar van de komst van de KNRM naar Huizen: als ze hier eenmaal een tijdje zitten, worden jullie geleidelijk overbodig gemaakt. In een volgende vergadering met de KNRM werd mijn zienswijze naar voren gebracht door de verschillende besturen van de reddingsbrigades. De KNRM verzekerde de Reddingsbrigades dat zij nooit het werk van de reddingsbrigades over zouden nemen en slechts zouden dienen als vangnet. De KNRM, zo op de hoogte gebracht van de gesprekken die ik gevoerd had, nam mijn waarschuwing uiteraard niet in dank af.  Ik ben nog nooit zo teleurgesteld geweest over mijn gelijk.

Henk,
weet je wat ik nu zo grappig, en eigenlijk ook weer zorgelijk vindt? Ik zie hier reacties staan waar emotie en een soort van afkeer jegens de KNRM duidelijk naar voren komen.
Als je bij de komst van de KNRM naar de Randmeren bij voorbaat een rondje reddingsbrigades doet, om wat zorgen uit te spreken vraag iki me af of jij uberhaupt wel open staat voor samenwerking met de KNRM. En of je de KNRM uberhaupt wel een kans wil geven, zoals ik het nu jouw berichten lees moet ik concluderen dat je helemaal niets wilt met de KNRM.

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #36 Gepost op: 28 december 2011, 21:48:15
Ik vind het vreemd dat er verschillende organisaties dit werk doen. De brigades zijn afhankelijk van subsidies van 1 gemeente waarmee je kwetsbaar bent. Het budget biedt veelal geen ruimte voor reserve materieel als vervanging tijdens onderhoud. Hiernaast heeft een landelijke organisatie meer ervaring vanuit andere gebieden om zo goed in te kunnen spelen op actuelezaken. Hiernaast is het vreemd dat de knrm de schuld keijgt omdat ze hun zaken geregeld hebben.

9910001
9910001

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #37 Gepost op: 29 december 2011, 01:30:41
Henk,
weet je wat ik nu zo grappig, en eigenlijk ook weer zorgelijk vindt? Ik zie hier reacties staan waar emotie en een soort van afkeer jegens de KNRM duidelijk naar voren komen.
Als je bij de komst van de KNRM naar de Randmeren bij voorbaat een rondje reddingsbrigades doet, om wat zorgen uit te spreken vraag iki me af of jij uberhaupt wel open staat voor samenwerking met de KNRM. En of je de KNRM uberhaupt wel een kans wil geven, zoals ik het nu jouw berichten lees moet ik concluderen dat je helemaal niets wilt met de KNRM.

Nu ligt het allemaal aan mij? Je overschat mij. Ik heb een voorliefde voor feiten en houd ervan die op te sommen. Het is een goed gebruik van dictators om mensen die dingen zeggen die goed zijn onderbouwd met feiten maar die je niet van pas komen op te sluiten.

Ik ontken niet dat emoties een rol spelen. Die speelden ook een rol bij de KNRM Huizen toen ze mijn huis lieten doorzoeken en mij in de krant voor alles uitmaakten en meer van dit fraais. Ik hou me liever bij de feiten.
En nee, ik heb er de laatste tijd geen behoefte meer aan vriend van de KNRM te worden, met zulke vrienden heb je geen meer vijanden nodig, vraag dat maar aan de reddingsbrigades hier.

En ik had toen ik het rondje maakte al de wetenschap wat ze hier in werkelijkheid kwamen doen en was niet van plan dat voor mezelf te houden. Ik hou niet van die manier van werken. Vangnet? My ass!  >:(

dannyknaap

• Strandwacht Almeerse Reddings Brigade
  • Forum gebruiker
  • Zin in bewakingsseizoen 2014!
Reactie #38 Gepost op: 29 december 2011, 15:11:50
De KNRM zijn profiteurs, ze pakken de SAR van ons af op lullige wijze, maar komen een paar dagen later wel meevaren met de SeriousRescue tocht van RBNL. Ik ben op die dag met een groepje mensen van de RB snel de auto ingesprongen en naar de Hollandse Brug gereden om nog wat foto's te maken van de tocht. Wat me opviel in de auto was dat er veel over de KNRM gesproken werd, en dan niet in positieve zin. De enige reden waarom de KNRM meer geld heeft, is omdat zij grotere reddingen kunnen uitvoeren, en verder op zee. Een KNRM'er zal nooit een vriend van mij zijn, en ik denk dat de meeste brigade leden van de brigades op de randmeren het daarmee eens zijn.
Al mijn uitspraken zijn strikt persoonlijk en dus NIET functiegebonden!

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #39 Gepost op: 29 december 2011, 15:28:29
De KNRM zijn profiteurs, ze pakken de SAR van ons af op lullige wijze, maar komen een paar dagen later wel meevaren met de SeriousRescue tocht van RBNL.

Dat is nou die "betere PR"   8)  ;D