De richtlijn heeft als uitgangspunt dat het
eerste voertuig van een hulpdienst dat ter plaatse komt, op 100 meter van het incident in fend-off positie gaat....
Deze taak wordt vervolgens
overgenomen door het eerste politievoertuig dat ter plaatse komt.
Dus als de tankautospuit als eerste ter plaatse komt op een autosnelweg zal je dus prioriteit moeten geven aan het regelen van de veiligheid van slachtoffers, omstanders/spontane helpers en het eigen personeel.
Lagedruk afleggen (of hogedruk verlengen, want dat lijkt mij logischer) over die 100 meter lijkt mij niet verstandig.... welke chauffeur/pompbediener zal vervolgens
achter het voertuig gaan staan om de pomp te bedienen?
We weten toch hoe mensen zich in het verkeer (ook op de snelweg) kunnen gedragen
We weten toch ook van die ongevallen waarbij collega-hulpverleners om het leven zijn gekomen op de snelweg
..................
Laat die auto maar even lekker branden. 'Wij' hebben als brandweermensen helaas nog te vaak de neiging om als 'een kip zonder kop' naar de rook en het vuur toe te rennen.....
Deze taak als beveiliger zal je dus zo snel als mogelijk over moeten dragen aan een ander voertuig (dit kan ook bijv. rijkswaterstaat of de wegenwacht zijn).
Het is wel een aardige casus... maar bij die autobrand zal je dus 'moeten' kiezen voor de eigen veiligheid en de veiligheid van derden....
Ik heb in het verleden op de A9 (tussen het Rottepolderplein en de Velsertunnel) ook wel eens bij autobranden en ongevallen gestaan, waarbij de risico's voor ons achteraf veel te groot waren. Toen dachten wij ook alleen maar aan 'ons' brandweerwerk en niet aan een totale veilige aanpak van een brand of ongeval.
groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard