Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen op autosnelwegen

Auteur Topic: Richtlijn eerste veiligheidsmaatregelen op autosnelwegen  (gelezen 23267 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

fireman77

  • Gast
Reactie #30 Gepost op: 27 januari 2005, 11:17:58
Hallo een gewone personen auto niet uitkrijgen met 2000 ltr. Dan ben je echt verkeerd bezig als je dat niet lukt. Bij ons rukt naar de Snelweg standaard de TS-BT (742) uit en de HV2 (775). En als bij aankomts blijkt dat het een vrachtwagen is dan komt de op de kazerne standby staande 2e TS of de HA+schuimcontainer terplaatsen. Overigens heeft de 772 die standaard uitrukt naar autobranden een Ifex blusinstalatie aan boord dus het kan haast niet dat je zonder water te staan komt.

Dan snap jij het hele principe niet waarom er van twee kanten wordt aangereden, het gaat er niet om dat of je het met één of met twee TS'en een autobrand kan uitmaken. Het feit ligt er gewoon op drukke snelwegen het verkeer zo snel kan dichtgroeien tot een lange file zodat je via de ene aanrijroute niet of met veel vertraging ter plaatse kan komen. Dan kan de tweede TS voor een andere aanrijroute kiezen en zal deze wel ter plekke kunnen komen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #31 Gepost op: 27 januari 2005, 16:58:43
Dan snap jij het hele principe niet waarom er van twee kanten wordt aangereden, het gaat er niet om dat of je het met één of met twee TS'en een autobrand kan uitmaken. Het feit ligt er gewoon op drukke snelwegen het verkeer zo snel kan dichtgroeien tot een lange file zodat je via de ene aanrijroute niet of met veel vertraging ter plaatse kan komen. Dan kan de tweede TS voor een andere aanrijroute kiezen en zal deze wel ter plekke kunnen komen.
Laren snapt heel goed wat van 2 kanten aanrijden is,maar we zitten hier met een heel ander probleem.Namelijk 1 snelweg,en 2 regio,s naast elkaar.Het ligt er maar aan bij welke AC de melding terecht komt,komt hij bij Gooi en vechtstreek terecht gaat Laren eruit.Komt de melding in Utrecht terecht komt de melding bij ons.En zo staan we nogal eens op elkaars verzorgingsgebied te werken.

In dit geval is de melding zowel bij Gooi&vechtstreek als in Utrecht terecht gekomen,en vandaar de file aan brandweervoertuigen ;)


fireman77

  • Gast
Reactie #32 Gepost op: 27 januari 2005, 18:38:26
Laren snapt heel goed wat van 2 kanten aanrijden is,maar we zitten hier met een heel ander probleem.Namelijk 1 snelweg,en 2 regio,s naast elkaar.Het ligt er maar aan bij welke AC de melding terecht komt,komt hij bij Gooi en vechtstreek terecht gaat Laren eruit.Komt de melding in Utrecht terecht komt de melding bij ons.En zo staan we nogal eens op elkaars verzorgingsgebied te werken.

In dit geval is de melding zowel bij Gooi&vechtstreek als in Utrecht terecht gekomen,en vandaar de file aan brandweervoertuigen ;)

Ja, maar waarom maken de AC van Gooi & Vechtstreken en de AC van Utrecht dan geen afspraken over dit punt.

Snap ik niet helemaal hoor, het is een kleine moeite om deze melding direkt door te geven aan de collega's van de AC van Utrecht en andersom.

En uit het antwoord van deze meneer uit altijd mooie Laren begrijp ik dat hij het maar onzin vindt om van twee kanten aan te rijden


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #33 Gepost op: 27 januari 2005, 19:18:02
Ja, maar waarom maken de AC van Gooi & Vechtstreken en de AC van Utrecht dan geen afspraken over dit punt.

Snap ik niet helemaal hoor, het is een kleine moeite om deze melding direkt door te geven aan de collega's van de AC van Utrecht en andersom.

En uit het antwoord van deze meneer uit altijd mooie Laren begrijp ik dat hij het maar onzin vindt om van twee kanten aan te rijden
er is onderling contact over dit soort zaken,maar je bent zomaar 4 tot 5 minuten verder met een belletje naar de andere AC en allarmering voor er daadwerkelijk ook maar 1 korps rijdt :-X

En dan willen ze wel eens denken van"o dan pakt Eemnes of laren maar deze melding" ;)


Laren

  • Gast
Reactie #34 Gepost op: 27 januari 2005, 21:50:21
Ja, maar waarom maken de AC van Gooi & Vechtstreken en de AC van Utrecht dan geen afspraken over dit punt.

Snap ik niet helemaal hoor, het is een kleine moeite om deze melding direkt door te geven aan de collega's van de AC van Utrecht en andersom.

En uit het antwoord van deze meneer uit altijd mooie Laren begrijp ik dat hij het maar onzin vindt om van twee kanten aan te rijden

Ze werken in de regio G&V niet met van 2 kanten aanrijden. zoals ze dat wel in de regio Eemland kennen. En over dat verzorgings gebied komt nog eens bij dat beide regio's van menig verschillen wat bij wie hoord. Dus bellen ze niet naar elkaar maar alermeren Laren of Hilversum. En als je dan dan ook een melding krijgt op de regio Utrecht gaan die ook rijden want die vinden het ook hun gebied of anders om . Zo gebeurd het vaker dat we op de A27 ineens met Eemnes staan of op de A1 met Baarn. Dat wil nog wel eens verwarring geven als je al brandmeester bent en dan ineens sirenes hoord en bijv Baarn nog aankomt scheuren.


Heidebrandje

  • Gast
Reactie #35 Gepost op: 27 januari 2005, 22:17:15
er is onderling contact over dit soort zaken,maar je bent zomaar 4 tot 5 minuten verder met een belletje naar de andere AC en allarmering voor er daadwerkelijk ook maar 1 korps rijdt :-X

En dan willen ze wel eens denken van"o dan pakt Eemnes of laren maar deze melding" ;)

Nou de regio's werken allebij heel anders. En er komt nu nog eens bij dat de 1 al een tijd op C2000 zit en de ander niet. Zo Had Laren op de A1 een poos terug een probleem om met Baarn over de mobie contact te krijgen. Maar ook is het zo dat beide regio's vinden/denken dat delen van de A1 of A27 bij hun hoord dus bij meerdere meldingen op beide meldkamers komt het regelmatig voor dat korpsen van deze regio's elkaar treffen op de snelwegen maar niet van elkaar weten dat ze aanrijden zijn.


fireman77

  • Gast
Reactie #36 Gepost op: 28 januari 2005, 11:49:31
Ze werken in de regio G&V niet met van 2 kanten aanrijden. zoals ze dat wel in de regio Eemland kennen. En over dat verzorgings gebied komt nog eens bij dat beide regio's van menig verschillen wat bij wie hoord. Dus bellen ze niet naar elkaar maar alermeren Laren of Hilversum. En als je dan dan ook een melding krijgt op de regio Utrecht gaan die ook rijden want die vinden het ook hun gebied of anders om . Zo gebeurd het vaker dat we op de A27 ineens met Eemnes staan of op de A1 met Baarn. Dat wil nog wel eens verwarring geven als je al brandmeester bent en dan ineens sirenes hoord en bijv Baarn nog aankomt scheuren.

Dus dan is het gewoon de eigenwijsheid en het niet bereid zijn tot samenwerking om een uitrukvoorstel te maken dat dan wel goed geregeld is en wordt.


bob

  • Gast
Reactie #37 Gepost op: 9 februari 2005, 17:49:46
het was vanmiddag weer zo ver we stonden weer te blussen een berm/heidebrand op de A1 en jawel daar kwam baarn ook aan scheuren


112 Brabant.nl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Reactie #38 Gepost op: 13 februari 2005, 11:03:04
Er zijn hier mensen die spreken over "Het is wel handig als je een extra hoeveelheid water achter de hand hebt". Ik zie het verschil met een optreden buiten de snelweg op dat gebied eerlijk gezegd niet zo. Daar zul je ook acht minuten of langer moeten wachten op extra water, waarom zou dat op de snelweg anders moeten zijn.
Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #39 Gepost op: 13 februari 2005, 11:09:49
Er zijn hier mensen die spreken over "Het is wel handig als je een extra hoeveelheid water achter de hand hebt". Ik zie het verschil met een optreden buiten de snelweg op dat gebied eerlijk gezegd niet zo. Daar zul je ook acht minuten of langer moeten wachten op extra water, waarom zou dat op de snelweg anders moeten zijn.
het probleem is dat die meer tijd wachten je vaak niet wordt gegunt,vooral de politie wil vaak de snelweg weer snel vrij hebben omdat ze bang zijn voor lange files.
Het liefst zien ze dat je een ongeval binnen 10 minuten afhandeld,en wel zo dat het verkeer er geen last van hebt.
Dus nemen we extra water mee,dat mochten we niet genoeg hebben,wij niet nog eens een 10 minuten moeten wachten op meer water  :-X :-X