Dit is achter af praten
...en dát, met uw welnemen, is een dooddoener van jewelste. Waar gaat het naar toe als we van dingen die in eerste instantie OK leken en later ernstig mis gegaan zijn niet zouden kunnen of mogen leren? En dan gaat het dus niet over afbrekende kritiek, maar opbouwende.
Over de zaak zelf, voor zover het tot nu toe bekende plaatje daarover uitsluitsel geeft: men zou de conclusie kunnen trekken dat het creeren van een file voor een gebleken aggressieve verdachte die stoptekens negeert en politiewagens ramt misschien niet helemaal de juiste methode is. Het is mij persoonlijk ook duidelijk dat je dit soort extreme verdachten niet zomaar kan laten ontsnappen. Dus moet er, als direct gevolg, ernstig gekeken worden naar alternatieve methoden om zulke verdachten te stoppen. Ik knoop er tenminste déze les aan vast - en ik hoop nog anderen met mij...
Alternatieven uit het buitenland: box-methode, PIT-manoeuvre (USA) of andere klemrijmanieren, gericht schieten. In een druk land als Nederland niet makkelijk in te zetten, vermoedelijk. Technologie: EM-Pulskanon (maar moelijk te richten en je neemt snel onschuldige wagens mee). Ik ben geen expert, maar die die zich zo noemen zouden van mij best wat overheidsgeld aan een wetenschappelijk, juridisch enz. onderbouwd onderzoek mogen besteden.