Dodelijk ongeval na achtervolging en filefuik A2 - Vinkeveen 22-10-2011

Auteur Topic: Dodelijk ongeval na achtervolging en filefuik A2 - Vinkeveen 22-10-2011  (gelezen 94807 keer)

0 gebruikers (en 13 gasten bekijken dit topic.

Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #140 Gepost op: 25 oktober 2011, 16:12:39
Euhm mag ik jullie heren even aan het volgende filmpje herinneren waarin dit dus wel gebeurt:
Wegmisbruikers: Porsche crash
User: martijnburg
Maar dit is een file creëren met verkeer waar de vluchtende auto al in zit. Dat is wel wat anders.


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #141 Gepost op: 25 oktober 2011, 16:17:58
Die gold rijdt ook op geen enkel moment 180, en houdt zich zelfs aan de regels. Bij een schietpartij ga je toch ook niet aan een burger vragen even voor je te komen staan om je dekking te geven?


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #142 Gepost op: 25 oktober 2011, 16:20:00
Die gold rijdt ook op geen enkel moment 180, en houdt zich zelfs aan de regels. Bij een schietpartij ga je toch ook niet aan een burger vragen even voor je te komen staan om je dekking te geven?

Die laatste zin gaat natuurlijk helemaal nergens over. Dat is appels met peren vergelijken.


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #143 Gepost op: 25 oktober 2011, 16:37:33
'Filefuik is uiterste middel'
Laatste update:  25 oktober 2011 11:04 info .

DEN HAAG - De politie moet zelf kunnen beoordelen welke instrumenten ze gebruikt om verdachten aan te houden. Het veroorzaken van een file om een auto te stoppen is een uiterste middel.
 
Zo reageert een meerderheid van de Tweede Kamer dinsdag op het incident van zaterdag, toen een auto met verdachten inreed op een door de politie veroorzaakte file.



Gelukkig geen kortzichtige reactie uit Den Haag :)


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #144 Gepost op: 25 oktober 2011, 16:47:03
File creëren is beproefd recept bij politie

Over het dodelijke ongeval dat zaterdagochtend op de A2 plaatsvond, bestaan nog veel vragen. De politie Utrecht besloot bij Vinkeveen een file te creëren om een benzinedief tot stilstand te brengen. De 47-jarige verdachte knalde daar bovenop, waardoor een Maastrichtenaar overleed.

Het Openbaar Ministerie verwijt de Tilburger, die vandaag wordt voorgeleid, naast dood door schuld ook poging tot doodslag omdat hij drie politieauto's ramde. De 24-jarige bijrijder is vrijgelaten.

Intussen is duidelijk dat de Tilburger met valse kentekenplaten reed. Dat maakt de achtervolging begrijpelijk, zegt Ewout Klok, directeur van Beta, de brancheorganisatie van tankstations. Hij pareert kritiek dat de exploitant van het Shell-tankstation de kentekengegevens beter aan een incassobureau had kunnen doorgeven. Dat is gebruikelijk, maar omdat het bij valse kentekens vaak om (kleine) criminelen gaat, is de politie eerder geneigd tot ingrijpen.

ANWB-directeur Guido van Woerkom zei gisteren niet op de hoogte te zijn van het feit dat de politie files creëert. Hij vraagt zich af of het middel niet te drastisch is. Nee, zegt Ron Looije, woordvoerder van Politie Nederland. Volgens hem 'verandert een klein vergrijp in iets groots als politieauto's geramd worden'.

Anders dan de ANWB denkt, is de werkwijze overigens niet uniek. In 2003 werd het middel voor het eerst gebruikt op de A12 bij Woerden, toen de politie een autodief wilde stoppen. Met succes.

In Noord-Holland werd in 2007 een Porsche op vergelijkbare wijze tot stilstand gedwongen. De chauffeur reed 211 km/h op de A7, ramde de vangrail en negeerde stoptekens. Het voorval verschilt met dat van zaterdag omdat de politie daarna afstand nam. De chauffeur kreeg daardoor de kans om een vriend te bellen en op een parkeerplaats in diens auto over te stappen. Pas toen hij daarin wel rustig reed, creëerde de politie een file. Was hij roekeloos blijven rijden, dan was dat mogelijk niet gedaan, zegt een woordvoerder.

Toch wil dat volgens Politie Nederland niet zeggen dat het Utrechtse korps zich zaterdag verkeerd heeft opgesteld. Volgens Looije 'is er geen protocol' en wordt 'per geval' bekeken hoe ingegrepen wordt. De Rijksrecherche onderzoekt nu of het korps dat wel goed gedaan heeft.

Minder benzinediefstal
Doordat benzinediefstal op verzoek van de branche in 2004 vanuit het strafrecht naar het civielrecht is overgeheveld, is de schade van twaalf naar drie miljoen euro per jaar gedaald. Pomphouders kunnen sindsdien hun camerabeelden doorgeven aan een incassobureau. Per jaar vindt deze vorm van diefstal 75.000 maal plaats. Gemiddeld is de schade veertig euro per keer. Om welk bedrag het zaterdag ging, wil Shell niet zeggen. 1,2 miljoen euro komt jaarlijks niet terug bij de exploitant. Volgens brancheorganisatie Beta komt dat voor rekening van chauffeurs met gestolen kentekens. Voorzitter Ewout Klok wil daarom dat kentekens beter vastgemaakt worden.

http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/2988081/2011/10/25/File-creeren-is-beproefd-recept-bij-politie.dhtml


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #145 Gepost op: 25 oktober 2011, 17:02:55
Die laatste zin gaat natuurlijk helemaal nergens over. Dat is appels met peren vergelijken.

Ik wou gewoon even duidelijk maken dat je burgers zo betrekt in een potentieel gevaarlijke situatie. ;)
Ik weet natuurlijk ook dat er verschil in is, en dat geen enkele agent dit gewild had.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #146 Gepost op: 25 oktober 2011, 17:23:15
In Nederland zoeken wij altijd zondebokken, bij voorkeur een ander of de overheid.
Meestal wordt niet de dader publiekelijk, maar (in dit geval) de politie onterecht als vermeend schuldige aangewezen.
De situatie is behoorlijk geëscaleerd en het geweld tegen de politie is behoorlijk toegenomen in korte tijd.
Het onbetrouwbare en levensgevaarlijke (rij)gedrag van de bestuurder was op dat moment een reden om niet tot een "normale" aanhouding over te gaan maar om naar alternatieven te zoeken.
Het creëren van een file was een beslissing gebaseerd op de op dat moment aanwezige informatie.
Achteraf die genomen beslissing beoordelen met nieuwe en later toegevoegde informatie is proberen een zondebok te vinden en is ook niet realistisch.

Dergelijke escalaties komen gelukkig relatief weinig voor maar de gevolgen zijn altijd ernstig.
Tegen dergelijke gevaarlijke nietsontziende gekken die met 180 + km/h bewust in of langs een stilstaande (kunstmatige of niet) file rijden en niet wil afremmen, dan begin je, alle beschikbare middelen en technieken ten spijt, domweg niets tegen een dergelijke kamikaze actie.
Er zijn dagelijks achtervolgingen waarin de politie wel weet de dader tot staan te brengen zonder (al te veel) schade of letsel.
Er is er maar één verantwoordelijk voor deze escalatie en dat is uitsluitend de dader.
De politie anticipeert op geweld en bedreiging op basis van de op dat moment aanwezige informatie, middelen en op het handelen van de dader.
Hoe spijtig en verdrietig ik het ook vindt, er is altijd een reële kans op onschuldige slachtoffers als een dader dergelijk levensgevaarlijk en onberekenbaar gedrag vertoont. Geldt ook voor andere misdrijven en psychische stoornissen.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


ritger

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 214
Reactie #147 Gepost op: 25 oktober 2011, 18:16:37
File creëren is volgens mij wel vaker voor gekomen dan in bovenstaand artikel staat.
Ik heb zelf niet eens zo heel lang actief scanner geluisterd maar toch meerdere aanvragen tot en daad werkelijke soortgelijke acties gehoord. Dit vond dan plaats op de A50  of A12 regio Gelderlandmidden.


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #148 Gepost op: 25 oktober 2011, 19:11:38
Waarom hebben wij dit niet? Kan een hoop ellende voorkomen... Stopstick, 900 euro per stuk. Niet veel geld voor een mensenleven.

http://www.youtube.com/watch?v=h43hEMNt03A
Wout


jeroen76

  • Bedrijfshulpverlener
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #149 Gepost op: 25 oktober 2011, 19:31:09
Volgens mij ben je een knappe agent als je zo'n ding over een vijfbaans brede A2 heen gooit :D