File creëren is beproefd recept bij politieOver het dodelijke ongeval dat zaterdagochtend op de A2 plaatsvond, bestaan nog veel vragen. De politie Utrecht besloot bij Vinkeveen een file te creëren om een benzinedief tot stilstand te brengen. De 47-jarige verdachte knalde daar bovenop, waardoor een Maastrichtenaar overleed.
Het Openbaar Ministerie verwijt de Tilburger, die vandaag wordt voorgeleid, naast dood door schuld ook poging tot doodslag omdat hij drie politieauto's ramde. De 24-jarige bijrijder is vrijgelaten.
Intussen is duidelijk dat de Tilburger met valse kentekenplaten reed. Dat maakt de achtervolging begrijpelijk, zegt Ewout Klok, directeur van Beta, de brancheorganisatie van tankstations. Hij pareert kritiek dat de exploitant van het Shell-tankstation de kentekengegevens beter aan een incassobureau had kunnen doorgeven. Dat is gebruikelijk, maar omdat het bij valse kentekens vaak om (kleine) criminelen gaat, is de politie eerder geneigd tot ingrijpen.
ANWB-directeur Guido van Woerkom zei gisteren niet op de hoogte te zijn van het feit dat de politie files creëert. Hij vraagt zich af of het middel niet te drastisch is. Nee, zegt Ron Looije, woordvoerder van Politie Nederland. Volgens hem 'verandert een klein vergrijp in iets groots als politieauto's geramd worden'.
Anders dan de ANWB denkt, is de werkwijze overigens niet uniek. In 2003 werd het middel voor het eerst gebruikt op de A12 bij Woerden, toen de politie een autodief wilde stoppen. Met succes.
In Noord-Holland werd in 2007 een Porsche op vergelijkbare wijze tot stilstand gedwongen. De chauffeur reed 211 km/h op de A7, ramde de vangrail en negeerde stoptekens. Het voorval verschilt met dat van zaterdag omdat de politie daarna afstand nam. De chauffeur kreeg daardoor de kans om een vriend te bellen en op een parkeerplaats in diens auto over te stappen. Pas toen hij daarin wel rustig reed, creëerde de politie een file. Was hij roekeloos blijven rijden, dan was dat mogelijk niet gedaan, zegt een woordvoerder.
Toch wil dat volgens Politie Nederland niet zeggen dat het Utrechtse korps zich zaterdag verkeerd heeft opgesteld. Volgens Looije 'is er geen protocol' en wordt 'per geval' bekeken hoe ingegrepen wordt. De Rijksrecherche onderzoekt nu of het korps dat wel goed gedaan heeft.
Minder benzinediefstalDoordat benzinediefstal op verzoek van de branche in 2004 vanuit het strafrecht naar het civielrecht is overgeheveld, is de schade van twaalf naar drie miljoen euro per jaar gedaald. Pomphouders kunnen sindsdien hun camerabeelden doorgeven aan een incassobureau. Per jaar vindt deze vorm van diefstal 75.000 maal plaats. Gemiddeld is de schade veertig euro per keer. Om welk bedrag het zaterdag ging, wil Shell niet zeggen. 1,2 miljoen euro komt jaarlijks niet terug bij de exploitant. Volgens brancheorganisatie Beta komt dat voor rekening van chauffeurs met gestolen kentekens. Voorzitter Ewout Klok wil daarom dat kentekens beter vastgemaakt worden.
http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/2988081/2011/10/25/File-creeren-is-beproefd-recept-bij-politie.dhtml