Dat is inderdaad het probleem, en dat blijft een lastige vraag. We hebben geen spijkermatten. Rammen op de snelweg? Met zo'n hoge snelweg is dat een groot risico. Blijven achtervolgen? Dan gaat de auto op een gegeven moment van de snelweg af en rijdt hij binnen de bebouwde kom voetgangers en fietsers letterlijk van de sokken. Laten gaan? Dan komt een crimineel weg met een strafbaar feit, en geef je andere criminelen het idee dat zolang ze maar vluchten, ze overal mee weg kunnen komen.
Agenten hebben geen opleiding gehad voor achtervolgingen. Er zijn geen richtlijnen. We hebben geen middelen om een vluchtende auto te stoppen. Hoe zouden agenten, met de huidige middelen en opleiding, het beste kunnen optreden? Ik heb het antwoord niet, misschien iemand anders?
Niet alleen bij de politie is het slecht geregeld, echter bij jullie gebeuren dit soort dingen wat vaker waardoor het dan ook meet in de
spotlight staat en veel mensen weer gaan klagen over de politie. Op een of andere manier krijg ik steeds vaker dat het hogere personeel
(zowel van de diensten zelf als de politiek) bang zijn voor het executieve personeel waardoor men probeert zoveel mogelijk van de executieve
af te pakken en hun aan hun lot overlaat.
Bij de bron aanpakken kan ook op meerdere manieren.
Het is volgens mij niet zo moeilijk om een auto 'vast' te zetten tussen 2 paaltjes op het moment van tanken.
Vervolgens de paaltjes in de grond laten verdwijnen als er betaald is.
Was er niet een tijd geleden het plan geoperd om een soort van beugel op de punt van stoppen te zetten (waar nu vaak die gele
halve rechthoek staat). Deze gaat naar beneden als er betaald is en anders niet dan staat het voertuig vast.
Feit blijft hoe dan ook dat de opsporingsdiensten gewoon moeten roeien met de riemen die ze hebben. We kunnen allemaal zoveel willen
maar als het er niet komt dan houd het op. Zal het de bedoeling zijn geweest dat het zo geeindigd is, daar zal een zeer hard en gronding
nee op klinken van alle kanten. Zal het nooit meer gebeuren? dat is de grote vraag. Zolang er vanaf de kant van de strakke stropdassen
niks word geregeld is de kans zeker dat het nog een keer kan gebeuren. Maar dan zijn de stropdassen natuurlijk niet de schuldige, nee
dan mogen de mensen op de werkvloer boete omdat zij gehandeld hebben met de tools die zij tot hun beschikking hebben.
Dus ik hoop dat er een aantal mensen die stropdas iets losser doen en een keer echt goed gaan nadenken wat ze willen, een maatschappij
die verhard en alles kan doen wat god en wet verboden heeft zonder dat de opsporingsinstanties een vinger kunnen/mogen uitsteken?
of een opsporingsmachine die de dreiging van buitenaf daadwerkelijk goed kan aanpakken. Tijd zal het leren.