Dodelijk ongeval na achtervolging en filefuik A2 - Vinkeveen 22-10-2011

Auteur Topic: Dodelijk ongeval na achtervolging en filefuik A2 - Vinkeveen 22-10-2011  (gelezen 94864 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #110 Gepost op: 24 oktober 2011, 21:16:42
Het bewust creëren van file kan een doelmatig middel zijn om een zware crimineel te pakken. Hier is iemand overleden voor een paar liter diesel. Hooguit €50. Is dat wat een mensenleven waard is?

Ik sta over het algemeen erg achter de optreden van mijn blauwe collega's maar hier heiligde het middel de doel niet.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #111 Gepost op: 24 oktober 2011, 21:19:08
Lees ff m'n andere postings in dit topic; ik heb mijn twijffels bij het creëren van een file...

Persoonlijk denk ik dat het een goede manier is om iemand af te stoppen.    Maar die kerel was niet zo bezig met het overige verkeer............maar met zichzelf.

Ik hoop dan ook dat die veroordeeld wordt voor 1) diefstal en 2) doodslag  (of dood door schuld)  en dat die een paar jaar zijn zonden kan overdenken


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #112 Gepost op: 24 oktober 2011, 21:19:29
Het bewust creëren van file kan een doelmatig middel zijn om een zware crimineel te pakken. Hier is iemand overleden voor een paar liter diesel. Hooguit €50. Is dat wat een mensenleven waard is?

Ik sta over het algemeen erg achter de optreden van mijn blauwe collega's maar hier heiligde het middel de doel niet.

Dit is achter af praten


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #113 Gepost op: 24 oktober 2011, 21:25:00
Persoonlijk denk ik dat het een goede manier is om iemand af te stoppen.    Maar die kerel was niet zo bezig met het overige verkeer............maar met zichzelf.

Ik hoop dan ook dat die veroordeeld wordt voor 1) diefstal en 2) doodslag  (of dood door schuld)  en dat die een paar jaar zijn zonden kan overdenken

Ik denk dat het ongeval aangeeft dat het geen goede manier is om een boef te stoppen.
De risico's die genomen zijn blijken achteraf te groot, er moeten ander manieren zijn. (politiek geef onze blauwe collega's de tools).
Dit willen we toch niet nog een keer???
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Reactie #114 Gepost op: 24 oktober 2011, 21:28:39
Het bewust creëren van file kan een doelmatig middel zijn om een zware crimineel te pakken. Hier is iemand overleden voor een paar liter diesel. Hooguit €50. Is dat wat een mensenleven waard is?

Ik sta over het algemeen erg achter de optreden van mijn blauwe collega's maar hier heiligde het middel de doel niet.

CM

Het is allemaal achteraf, dat is altijd zo geweest. Ik weet niet wanneer de politie doorkreeg dat er valse kentekenplaten in gebruik waren? Was dit tijdens de achtervolging, of pas na de crash?
De verdachten zijn op dit moment de oorsprong van dit ongeval. Als zij netjes zouden betalen, of zouden zijn gestopt, na het stopteken, dan was dit ongeval niet gebeurt. Wat als er geen file was gecreeërd en men alsnog in botsing kwam met een andere weggebruiker, dan zou het zomaar kunnen dat de politie het verwijt krijgt, niet daadkrachtig genoeg te hebben opgetreden...
Er zijn tal van scenario's mogelijk.

Helaas is een onschuldige het slachtoffer geworden van een persoon die denkt dat de algehele regelgeving niet voor hem geldt.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #115 Gepost op: 24 oktober 2011, 21:33:03
Ik denk dat het ongeval aangeeft dat het geen goede manier is om een boef te stoppen.
De risico's die genomen zijn blijken achteraf te groot, er moeten ander manieren zijn. (politiek geef onze blauwe collega's de tools).
Dit willen we toch niet nog een keer???
Tja, ik denk zomaar dat deze manier al vele malen succesvol is toegepast en dit is de eerste keer dat het op deze manier afloopt. Tragisch en het absoluut niet waard, natuurlijk niet. Maar de file is het middel, niet de botsing en daar gaan een aantal hierzo aan voorbij. Ik vind dat je dit als incident moet beschouwen en deze manier van stopzetten niet gelijk moet afschrijven vanwege een malloot die erop knalt (motief moet uit verhoor blijken)...


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #116 Gepost op: 24 oktober 2011, 21:38:01
Het bewust creëren van file kan een doelmatig middel zijn om een zware crimineel te pakken. Hier is iemand overleden voor een paar liter diesel. Hooguit €50. Is dat wat een mensenleven waard is?

Iedereen die je deze vraagt stelt zal deze negatief beantwoorden op basis van de gegevens die je hier noemt, alleen is dit kennis achteraf... Vluchten voor de politie - of sterker nog: de politie aanrijden tijdens je vlucht - doet vermoeden dat er meer aan de hand is dan 'slechts' benzinediefstal. Dat plaatst het politieoptreden wel in een ander perspectief dan wanneer je alleen de benzinediefstal noemt.

Feit blijft dat een onschuldige omstander het leven zeer plotseling is ontnomen en dat is natuurlijk in en in triest.


Overigens kennen we helaas nog een ander triest voorbeeld van een fatale achtervolging, een paar maanden geleden, waarbij ook onschuldig omstanders het leven lieten: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=54487.0
Met zo'n situatie in het achterhoofd, kun je denk ik ook niet iemand oneindig door laten gaan. Op een gegeven moment zul je moeten ingrijpen en dan was deze methode misschien wel het minst slecht (al is dat moeilijk te geloven, gezien het resultaat).
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #117 Gepost op: 24 oktober 2011, 21:42:05
''ANWB is razend'', hoor ik zojuist op de vooraankondiging van RTL4 Nieuws, nu om 19.30u. Maar, behalve dat ze een aardige vinger in de pap hebben voor wat betreft mobiliteit van Nederland, zie ik de link niet 123 met een ongeval als deze?

Met hier het bericht op nu.nl

ANWB boos om creëren file door politie
DEN HAAG - De ANWB is boos over de file die de politie zaterdag creëerde om benzinedieven te pakken.


Dat heeft ANWB-directeur Guido van Woerkom maandag gezegd tegen RTL Nieuws.

''Mensen die van niets weten, worden erbij betrokken'', zei Van Woerkom. ''Daarbij valt nu een dode. Omwille van een paar liter benzine. Doel en middel zijn niet met elkaar in evenwicht .''

''Het creëren van een file is gevaarlijk. Niemand verwacht op dat moment een file. Nu zijn het benzinedieven die erop inrijden, maar het hadden ook andere weggebruikers kunnen zijn."

De ANWB wil van de politie weten of er een draaiboek is voor het maken van files en wie de besluiten neemt om die files te maken.

Bron: http://www.nu.nl/binnenland/2649873/anwb-boos-creeren-file-politie.html


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #118 Gepost op: 24 oktober 2011, 21:43:35
Tja, ik denk zomaar dat deze manier al vele malen succesvol is toegepast en dit is de eerste keer dat het op deze manier afloopt. Tragisch en het absoluut niet waard, natuurlijk niet. Maar de file is het middel, niet de botsing en daar gaan een aantal hierzo aan voorbij. Ik vind dat je dit als incident moet beschouwen en deze manier van stopzetten niet gelijk moet afschrijven vanwege een malloot die erop knalt (motief moet uit verhoor blijken)...

Toch vind ik het discutabel of een file het middel is; er vinden aan de staart van een file al jaren talloze ongevallen plaats, dat is de hoofdreden geweest voor het plaatsen van de matrixborden boven de weg. Dat helpt wel maar sluit het nog niet uit. Voorts kan ik wel bedenken dat een opgejaagde boef (jaag hem een sloot in, prima) grotere risico's neemt in een poging aan zijn achtervolgers te ontkomen. Dat maakt het risico voor de hekkensluiters van de file te groot, zoals nu is gebleken.
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #119 Gepost op: 24 oktober 2011, 21:49:06
Ongevallen aan het eind van een file worden juist vaak veroorzaakt door lui die ingekakt zijn en op de automatische piloot rechtuit gaan. Als je het mij vraagt een totaal ander kaliber dan vluchtende verdachten waarbij het adrenaline door hun lichaam giert.