Dodelijk ongeval na achtervolging en filefuik A2 - Vinkeveen 22-10-2011

Auteur Topic: Dodelijk ongeval na achtervolging en filefuik A2 - Vinkeveen 22-10-2011  (gelezen 95925 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Reactie #180 Gepost op: 26 oktober 2011, 11:46:25
Wel opmerkelijk dat die bijrijder (zoon van chauffeur) zo snel werd vrijgelaten. Hij is m.i. minstens verdacht als zijnde medeplichtig aan benzinediefstal, rijden met vervalste kentekenplaten, negeren van stopteken, poging tot doodslag (rammen van politieauto's) en dood door schuld (inrijden op file met dood tot gevolg). Telt dat niet meer mee?

Er zal wel een klacht uit rollen wegens grofgeweld bij de aanhouding. Hij kon er toch niets aan doen dat zijn vader als een malle Japie door het verkeer kliefde en daarbij mensen die het allemaal onveilig maakten door met blauwe lichten en een rode tekst voor hem gingen rijden te rammen?
Nee, daar kun ja als onschuldige benzine dief niets aan doen, je kan niet eens rustig benzine jatten.

Iedereen is in dit geval fout, behalve de mannen in de auto met valse kentekenplaten. Die konden er niets aan doen, het overkwam hen.

Ik ben heel bang dat deze mensen er met een zeer milde straf vanaf zullen komen (als er al een straf zal volgen).

Wie haalt het nu in zijn hoofd een idioot die betrokken was bij het veroorzaken van een dodelijk ongeval op TV zijn verhaal te laten doen??
Hoe minder aandacht dit soort types krijgen hoe beter het is toch??


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #181 Gepost op: 26 oktober 2011, 11:47:01
Welke advocaat met met droge ogen beweren dat er in Nederland geen stopgebod moet worden opgevolgd?
Misschien ooit van art.82 R.V.V gehoord.........
Dat geldt voor stoptekens gegeven in het kader van de wegenverkeerswet. Er zijn verschillende gronden om iemand een stopteken te geven: dat kan zijn om een standaardcontrole te doen (technische eisen, rijbewijs, autopapieren), het kan zijn om te bekeuren voor een 'gedraging' of het kan zijn om een verdachte van een strafbaar feit (strafrecht) te laten stoppen. Iedereen moet stoppen voor een stopteken gegeven door de politie, behalve als de politie het stopteken geeft aan iemand die zij verdenken van een strafbaar feit. Zoals Dinges al zegt: een verdachte (van een strafrechtelijke overtreding of misdrijf) hoeft niet mee te werken aan zijn eigen veroordeling. Dat betekent (in Nederland) ook dat die verdachte niet aan een stopteken gevolg hoeft te geven.

Hij mag zich daarentegen niet verzetten tegen zijn aanhouding. Dit valt onder weerspannigheid, artikel 180 strafrecht:
Citaat
Artikel 180 Hij die zich met geweld of bedreiging met geweld verzet tegen een ambtenaar werkzaam in de rechtmatige uitoefening van zijn bediening, of tegen personen die hem daarbij krachtens wettelijke verplichting of op zijn verzoek bijstand verlenen, wordt als schuldig aan wederspannigheid gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.
De bestuurder van de auto heeft zich daaraan wel schuldig gemaakt door de politieauto's te rammen. Wanneer een auto wordt klemgereden moet ook een verdachte dus stoppen, omdat hij anders geweld gebruikt om te ontkomen.

Daarnaast heeft hij nog een rits verkeersovertredingen gemaakt waar je U tegen zegt en was hij verdachte van diefstal in vereniging (de benzinediefstal), allemaal niet de minste verdenkingen. Ik weet bovendien niet hoe hij geramt heeft, maar wanneer hij echt de politie van de weg heeft geprobeerd te rijden komt daar nog poging doodslag cq poging zware mishandeling en vernieling bovenop. En als hij dan ook nog valse (gestolen) kentekenplaten had... De doodslag komt er nog eens bovenop (voorwaardelijke opzet, hij had kunnen weten dat een ernstige aanrijding met dodelijke afloop een gevolg kon zijn van zijn handelen) dus deze meneer zien we de komende jaren niet meer op straat lopen.
Wout


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #182 Gepost op: 26 oktober 2011, 11:54:11
Er zal wel een klacht uit rollen wegens grofgeweld bij de aanhouding. Hij kon er toch niets aan doen dat zijn vader als een malle Japie door het verkeer kliefde en daarbij mensen die het allemaal onveilig maakten door met blauwe lichten en een rode tekst voor hem gingen rijden te rammen?
Nee, daar kun ja als onschuldige benzine dief niets aan doen, je kan niet eens rustig benzine jatten.

Iedereen is in dit geval fout, behalve de mannen in de auto met valse kentekenplaten. Die konden er niets aan doen, het overkwam hen.

Ik ben heel bang dat deze mensen er met een zeer milde straf vanaf zullen komen (als er al een straf zal volgen).

Wie haalt het nu in zijn hoofd een idioot die betrokken was bij het veroorzaken van een dodelijk ongeval op TV zijn verhaal te laten doen??
Hoe minder aandacht dit soort types krijgen hoe beter het is toch??
Des te beter: nu ziet heel Nederland met wat voor malloten de politie te maken krijgt. Kijk alleen al naar de reacties op het forum: zo ziet de rest van Nederland deze beelden ook.

De bijrijder was ook verdachte van diefstal in vereniging, dus de aanhouding is gerechtvaardigd. De bijrijder zal er waarschijnlijk met een milde straf vanaf komen inderdaad. De vader en bestuurder niet. Een beetje rechter prikt dwars door het argument heen wat de advocaat opwerpt: de verdachte pleegde gewelddadig verzet tegen zijn aanhouding, waardoor het proportioneel was voor de politie om op te schalen om zo snel mogelijk de dollemansrit te beëindigen. Ook het creëren van een file hoort daarbij (bij gebrek aan betere middelen, met dank aan passieve raad van korpschefs en politiek). De file had daar ook om een andere reden kunnen staan. Door het voertuig zo te besturen dat de verdachte niet op tijd kon stoppen voor een eventuele file of andere opstopping, bracht hij het overige verkeer in gevaar met de dood tot gevolg. Er is een waslijst waarop hij veroordeeld kan worden, en ik gok erop dat dat ook gaat gebeuren.
Wout


Dokterswacht

  • fotograaf/AED bediener
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 691
Reactie #183 Gepost op: 26 oktober 2011, 11:58:53
Ben het helemaal met je een Wout, maar of een rechter daar net zo over denkt is altijd maar de vraag in dit land.
Uiteraard hoop ik dat die meegaat in jouw denkwijze. Het is wel de meest voor de hand liggende.


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #184 Gepost op: 26 oktober 2011, 12:02:33
Onderschat onze rechters niet, de overgrote meerderheid van de rechters zijn heel goed in hun werk. Ik maak me geen zorgen.
Wout


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #185 Gepost op: 26 oktober 2011, 12:48:33
Een spijkermat had op de A2 ook weinig kunnen uitrichten.


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #186 Gepost op: 26 oktober 2011, 13:49:47
Hij had wel wat aan kunnen richten: lengte van het snoer is 25 meter, breedte van een rijstrook is iets meer dan 3 meter. Op stukken met 3 rijstroken en een vluchtstrook heb je aan 15 meter snoer genoeg, dus de spijkermat is goed in te zetten. Achter de vangrail gaan staan, op het laatste moment ervoor trekken en klaar.
Wout


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #187 Gepost op: 26 oktober 2011, 14:29:10
Lijkt me vele malen risicovoller te gebruiken op een drukke snelweg dan het creëren van een file. Daarbij is het aannemelijk dat zo'n voertuig met zo'n snelheid rijdt, deze niet over de rechterbaan rijdt.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #188 Gepost op: 26 oktober 2011, 14:33:02
Lijkt me vele malen risicovoller te gebruiken op een drukke snelweg dan het creëren van een file. Daarbij is het aannemelijk dat zo'n voertuig met zo'n snelheid rijdt, deze niet over de rechterbaan rijdt.

Er wordt gedacht dat banden kapot springen of meteen leeg zijn als je spijkermatten gebruikt. Echter zijn deze matten zodanig gemaakt dat de banden langzaam leeglopen. Ervaring uit andere landen leert dat het een zeer effectief middel is. En ook vele malen veiliger dan bv auto's rammen om maar iets te noemen.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #189 Gepost op: 26 oktober 2011, 14:39:56
AMen, ik baal er dan ook van dat wij, als politie, deze geweldsmiddelen (want dat is het) nog steeds niet mogen gebruiken en dus op deze manier achtervolgingen niet op een veilige manier kunnen beeindigen....

Ik ga niet eens reageren over wat ik denk van alle commotie richting de politie... elke energie die daarin gestopt wordt is verspilde...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....