Dodelijk ongeval na achtervolging en filefuik A2 - Vinkeveen 22-10-2011

Auteur Topic: Dodelijk ongeval na achtervolging en filefuik A2 - Vinkeveen 22-10-2011  (gelezen 94799 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #190 Gepost op: 26 oktober 2011, 14:59:06
Er wordt gedacht dat banden kapot springen of meteen leeg zijn als je spijkermatten gebruikt. Echter zijn deze matten zodanig gemaakt dat de banden langzaam leeglopen. Ervaring uit andere landen leert dat het een zeer effectief middel is. En ook vele malen veiliger dan bv auto's rammen om maar iets te noemen.
In hoeverre zijn run-flat banden daartegen immuun?  98uiye
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #191 Gepost op: 26 oktober 2011, 15:02:52
die zijn daar tegen bestand, echter... ik denk dat het aantal voertuigen met runflat banden niet zo verschrikkelijk groot is... Dus is het nuttig om met een spijkermat een achtervolging te beeindigen, omdat dit de meest veilige manier is...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #192 Gepost op: 26 oktober 2011, 15:08:11
Bovendien zijn run-flats niet gemaakt om op hoge snelheid te rijden of lange afstanden af te leggen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #193 Gepost op: 26 oktober 2011, 15:24:59
Bovendien zijn run-flats niet gemaakt om op hoge snelheid te rijden of lange afstanden af te leggen.
Je kan er met een snelheid van 80km/u een uur mee blijven rijden (80km)
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #194 Gepost op: 26 oktober 2011, 15:40:47
Je kan er met een snelheid van 80km/u een uur mee blijven rijden (80km)
Klopt, je kan uiteraard wel harder maar dat is niet heel handig voor je wegligging en de levensduur van je banden.

(en iemand met 80 km/h achtervolgen is goed te doen volgens mij)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #195 Gepost op: 26 oktober 2011, 15:53:04
Er wordt gedacht dat banden kapot springen of meteen leeg zijn als je spijkermatten gebruikt. Echter zijn deze matten zodanig gemaakt dat de banden langzaam leeglopen. Ervaring uit andere landen leert dat het een zeer effectief middel is. En ook vele malen veiliger dan bv auto's rammen om maar iets te noemen.

Daar ging het mij niet om. Het ging mij erom dat je een spijkermat in deze achtervolging op de snelweg niet had kunnen gebruiken omdat dit stuk 5 rijbanen kent, vluchtstroken aan weerszijde, niet alleen de vluchtende auto rijdt, de combinatie van drukke snelweg en snelheid van deze auto en overige verkeer dit middel op deze weg mij ongeschikt lijkt.

Ik geloof net als jou dat het best effectief kan zijn.


soetevent

  • BHV / Burgernet AED
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 318
  • 叁多
    • Bliksemdetectie.nl
Reactie #196 Gepost op: 26 oktober 2011, 16:10:51
Daar ging het mij niet om. Het ging mij erom dat je een spijkermat in deze achtervolging op de snelweg niet had kunnen gebruiken omdat dit stuk 5 rijbanen kent, vluchtstroken aan weerszijde, niet alleen de vluchtende auto rijdt, de combinatie van drukke snelweg en snelheid van deze auto en overige verkeer dit middel op deze weg mij ongeschikt lijkt.

Ik geloof net als jou dat het best effectief kan zijn.
Er zijn ook stukken met minder rijstroken toch? Ik neem aan dat de politie tijd (en afstand) nodig is geweest om de file te creëren.
Als je het met matten af had gekund, had dit eerder gekund. Ik ben te weinig op de hoogte van de lokale situatie, maar het lijkt me stug dat het hele stuk 5 stroken + 2x vlucht heeft.

Daarbovenop, de overige auto's vind ik niet echt een issue.
Ik heb er wel een paar lekke banden voorover hoor, er is vast wel een potje die dat dan weer vergoed. Liever 80 autobanden vervangen, als 1 mensenleven....

Maar ja, dan moet je ze wel mogen gebruiken. Als ik vanavond tijd heb zal ik er eens een mail aan wagen richting Den Haag, of m'n collega aldaar, verantwoordelijk voor veiligheid, hier niet iets mee kan, misschien wat kamervragen stellen.
Ik zal jullie daarover op de hoogte houden.

Wil ik nog wel besluiten met te zeggen, dat ik het betreur dat dit een mensenleven heeft gekost, ik de schuld absoluut niet bij de politie leg.
En ik het belachelijk vind dat iemand dat ook maar doet (zeker als dader zijnde).


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #197 Gepost op: 26 oktober 2011, 16:14:16
als je toch een mailtje schrijft richting Den Haag...vraag dan meteen waarom men wel van alles verwacht van de politie in Nederland, maar dat er geen geschikte middelen worden gegeven aan dezelfde politie. Lees een gezinsauto als politie, nog steeds geen knapper worker / werkuniform....


mmm is wel erg negatief gesteld zo en dat was niet de bedoeling.....
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #198 Gepost op: 26 oktober 2011, 17:05:15
Er zijn ook stukken met minder rijstroken toch? Ik neem aan dat de politie tijd (en afstand) nodig is geweest om de file te creëren.
Als je het met matten af had gekund, had dit eerder gekund. Ik ben te weinig op de hoogte van de lokale situatie, maar het lijkt me stug dat het hele stuk 5 stroken + 2x vlucht heeft.

Nee het is niet allemaal 5 stroken, het makkelijkst zou zijn bij knp Oudenrijn waar het gedeeltelijk maar 2 baans is. Echter als je bekijkt dat
de auto bij Vianen is opgepikt en een stopteken heeft gekregen dan zit je alweer bij nieuwegein voordat je zeker bent dat hij het niet
opvolgd dus dan is oudenrijn niet logisch omdat de tijd te kort is. Daarnaast als hij met 180 doorkacheld ben je in no time bij vinkeveen
(everdingen - holendrecht is 20 min op normale snelheid) Dus als je 5 min er aftrekt (nieuwegein - vinkeveen kan je dan normale snelheid
15 min zeggen) en deze dan door de helft doen vanwege de snelheid heb je maar 7 tot 9 min om dit allemaal te organiseren plus het geluk moet hebben dat er een auto/motor in de buurt is. En dan ook nog geluk hebben dat hij er niet tussentijds vanaf duikt, of te wel ze hebben het
gewoon zo goed mogelijk proberen te organiseren en ja een mat had wel geholpen maar voor die ingezet kan worden was je al voorbij Maarssen
waar dus de 5 stroken begint.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Lepel7

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
  • ANWB Lepelchauffeur
Reactie #199 Gepost op: 26 oktober 2011, 17:47:31
Dit traject is mij zeer bekend.
Het is inderdaad niet geheel 5 rijbanen.
En daar komt nog bij dat je vlak voor maarssen ook nog eens paralel kunt gaan rijden.
Al met al bij elkaar, heb je sneller 5 rode kruizen dan een spijkermatje.
Het rode kruis heb je met een druk op het knopje.
Hoop dan ook dat de politie gezuiverd wordt van schuld.
Het komt anders zo belachelijk over. Ze moeten de wet handhaven, dieven pakken en dat dan gebeurd er zoiets.
Waar blijf dan de geloofwaardigheid van het gezag.

De benzine dieven verdienen gewoon een strenge straf.
Zoveel overtredingen in zeer korte tijd.