Hoihoi,
Mag je stagelopen/werken in een ''zorginstelling'' zonder ingeënt te zijn tegen Hepatitis B?
En mag je als stageloper álle taken doen die daar te doen zijn?
Mischien denken jullie nu; Vraag dat lekker op school.. maar die hebben er de balle vestand van
Ik zal even uitleggen waarom ik dit vraag.
In Maart ben ik begonnen met een MBO opleiding Zorg en Welzijn maar dan speciaal voor jongeren die niet vaak naar school kunnen, hartstikke fijn... het was een beetje een pleister op de wond (Slagaderlijke bloeding
), omdat ik Kinderverpleegkundige wou worden en ik dat ook zou kunnen gaan leren als ik mijn diploma haalde... In de 2e klas ging het mis en kon ik niet meer normaal naar school, weg droom.
Ik was hartstikke gemotiveerd, en leerde extra veel en hard zodat ik snel stage mocht lopen. Dat mocht na een maand al, omdat ik niks meer te doen had.
Ik kreeg een stageplaats aangeboden bij een zorginstelling/activiteitencentrum voor lichamelijk gehandicapte en ernstig zieke jongeren (Duchenne), dat leek me geweldig!
Toen ik het POK kreeg, stond erop; Ben je ingeënt tegen Hepatitis B? Nouja nee natuurlijk niet, ben 16 en kom net van het VMBO.
Ik vroeg het aan mijn stagebegeleider op school, en die zei dat het niet nodig was. Op stage wed er ook niks van gezegd, dus ik ging er vanuit dat het goed was en begon mijn stage daar.
De taken die ik had: (Houd in je achterhoofd dat ik weinig kracht heb in m'n armen en benen én m'n pols gebroken had, plus dat ik niveau 1 doe en dus eigenlijk voornamelijk schoon moet maken)
-Eten en drinken geven
-De was doen en gewoon het gebouw onderhouden.
Heel netjes denk je dan... tot een week later;
-Met de tillift jongeren op bed leggen (Zonder begeleiding)
-Met de tillift jongeren met NAH naar de wc helpen (Zonder begeleiding)
-Inco's verwisselen bij jongeren met lopende (
) stoma (Zonder begeleiding)
-Sondevoeding geven (Slangetje van een apparaat vastmaken aan het slangetje in de buik en het apparaat instellen) (Zonder begeleiding)
-Sonde doorspoelen(Zonder begeleiding)
En zo nog wel meer dingen. Het enige wat ik niet mocht doen was een jongen naar de wc helpen, hij had een gaatje in z'n buik waar je zo'n buisje met vloeistof in moest doen. Ik mocht daar bij kijken, wat ik prima vond trouwens. Ik ben nergens vies van, wil álles doen, mits het 100% toegestaan én veilig is.
Ik ben ondertussen gestopt met stagelopen daar, omdat ikzelf grote twijfels had bij hoe het eraan toe ging en ook omdat het werk me écht te zwaar was.
Maar nu ik er weg ben krijg ik opeens te horen dat ik daar NOOIT stage had mogen lopen omdat ik niet ingeënt ben en dat ik daar een hele grote kans had om het op te lopen.
Ik ben daar wel van geschrokken moet ik zeggen... maarja ik zou zo graag een ander stagebedrijf hebben... dus vroeg ik of ik de volgende keer wél goed begeleid kan worden, maar op mijn 2 belangrijkste vragen hebben ze nog geen andwoord.
Dat zijn dus;
Mag je stagelopen/werken in een ''zorginstelling'' zonder ingeënt te zijn tegen Hepatitis B?
En mag je als stageloper álle taken doen die daar te doen zijn?
Ik hoop dat iemand mijn vragen kan/wil beandwoorden!