'Welke flitspaal ga ik vandaag eens opblazen'Gepubliceerd op : vrijdag, 28 oktober 2011 - 11:55
Laatste update: vrijdag, 28 oktober 2011 - 13:54
VOORSCHOTEN - ‘Welke flitspaal zal ik vandaag of morgen weer eens opblazen, vroeg hij aan een kennis van mij.’ Inwoners van Voorschoten kennen de verdachten wel van de explosie van afgelopen weekend.
Vrijdagochtend zijn in Voorschoten bij een grootscheepse politieinval drie verdachten opgepakt. Ze worden verdacht van het plaatsen van een explosief aan een flitspaal afgelopen weekend. Bij de ontmanteling kwam het geďmproviseerde explosief onverwacht tot ontploffing. Een militair van de Explosieven Opruimingsdienst Defensie (EOD) raakte zijn hand kwijt.
‘De verhaaltjes gaan heel erg snel in Voorschoten’, zegt een inwoner. ‘Het ging al de rond, dus als een dag of twee later een bom ontploft, weet je genoeg.’ De grootschalige politieactie vanochtend kwam dan ook niet als een verrassing. ‘Ik wist waar de bommenplakker woonde, dus ik begreep meteen wat er aan de hand was.’
Berucht
De man zou al langer bezig zijn bommen te plaatsen in Voorschoten. Bewoners zijn verbaasd dat er nu pas actie wordt ondernomen. Maar aan de andere kant toch ook weer niet. ‘Als iemand zijn mond opendoet worden er represailles genomen, dat gerucht gaat tenminste. Het criminele wereldje van Voorschoten is bij de jeugd heel bekend.’
De man is niet bang dat hemzelf iets overkomt. ‘Ik ben niet in beeld.’
Asociaal
Buurtbewoners schetsen een beeld van een man die ze liever kwijt dan rijk zijn. ‘Hij hoort hier niet thuis’, zegt een buurvrouw. ‘Er wordt geslagen en hij maakt herrie met zijn vrienden.’ Een andere getuige: ‘Hij stond een keer bij mij in de straat een band te verwisselen. In de winter, in zijn t-shirtje. De hele straat werd geblokkeerd.’
Volgens de buurvrouw gebruikt de man medicijnen. ‘Ik weet niet of hij gehandicapt is’, zegt een ander. ‘Maar helemaal honderd procent is hij in ieder geval niet.’
www.omroepwest.nl