Veiligheid van incidentfotografen; wel of geen hesje?

Auteur Topic: Veiligheid van incidentfotografen; wel of geen hesje?  (gelezen 32989 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Alleycat1

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #70 Gepost op: 11 maart 2012, 23:10:42
Ik ben erg blij met het hesje die ik bij mijn politieperskaart heb gekregen. Doe hem meestal aan. Sindsdien veel minder conflicten met agenten.


Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #71 Gepost op: 13 maart 2012, 11:15:44
Kleine opmerking van mij:

Uit ervaring kan ik zeggen dat je overdag beter gezien wordt met een oranje hestje of jas.'s avonds, 's nachts, binnen en andere plaatsen waar het redelijk donker is wordt je beter gezien met een geel hestje of jas. Dit komt omdat je dan een beter contrast hebt met de omgeving, daardoor val je op. Ik denk ook dat dit de reden is dat nieuwe verkeersregelaars vestjes twee kleuren hebben.

Zorg er verder voor dat je een goed vestje koopt en niet zomaar iets van de xenos of blokker ofzo. dat heeft vooral te maken met het patroon van de reflectorstrepen en de kwaliteit van die strepen.

even ontopic: je kan beter veilig zijn en voor lul lopen dan andersom.
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


Kesu

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
Reactie #72 Gepost op: 13 maart 2012, 15:22:46
Even een aanvulling op het bericht van Koekerdt:
De "goede" hesjes zijn hesjes met een rechthoekig patroon  ;)

Een hesje is inderdaad geen overbodige luxe langs drukke, donkere of onoverzichtelijke wegen. Ik ben niet zo van de hesjes, maar ik heb al een aantal keer een opmerking gehad van een agent dat het toch verstandiger is een hesje aan te trekken. Het moet namelijk niet zo zijn dat ze nog een gewonde extra krijgen.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #73 Gepost op: 13 maart 2012, 16:13:03
Even een aanvulling op het bericht van Koekerdt:
De "goede" hesjes zijn hesjes met een rechthoekig patroon  ;)
(...)
En als ik daar dan nog een correctie op mag aanbrengen ;)

Goede hesjes/vesten/jassen zijn EN-471 goedgekeurd, liefst klasse 2/2 of klasse 3/2. Het reflectiepatroon maakt daarbij in feite niet eens zo gek veel uit... 2 banden rond het middel is net zo "goed" als 1 band rond het middel en 2 over de schouder. Het "rechthoekige" patroon is de Rijkswaterstaat-normering en die wordt bij werkzaamheden op rijkswegen verplicht gesteld. Wil je overal een bruikbaar hesje hebben, dan neem je dus een RWS-genormeerd vest.
Als voorbeeld: de parka van de politie is EN-471 goedgekeurd, echter voldoet niet aan de RWS norm (want heeft alleen 2 horizontale banen). Het standaard verkeersvest van de politie heeft 2 horizontale en 2 verticale banen over de schouders en is zowel EN-471 als RWS goedgekeurd.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #74 Gepost op: 13 maart 2012, 21:39:36
Ik ben erg blij met het hesje die ik bij mijn politieperskaart heb gekregen. Doe hem meestal aan. Sindsdien veel minder conflicten met agenten.
Dat is een heel andere discussie. Je hebt dit hesje in combi met je PPK om herkenbaar je werk te kunnen doen. Hier hebben we het over veiligheid van de fotograaf.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Dierentuinen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 677
  • FIA Safety officer
Reactie #75 Gepost op: 21 maart 2012, 20:22:33
Wat betreft veiligheidhesjes ben ik misschien vrij bod, maar buiten de bebouwde kom zou een hesje verplicht moeten zijn. Wat ook de reden is dat je daar op straat ben. Zeker wandelaars en fietsers zouden een stuk zichbaarder zijn wanneer deze bij mist, schemering en duisternis.

Veiligheidhesjes zullen steeds meer verplicht worden door Europesche wetgeving. Deze worden ook verplicht voor hulpverleners.


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #76 Gepost op: 11 juni 2013, 13:13:22
Hoe snel trekken jullie een hesje aan bij een incident (standaard of alleen bij snelwegen enz)?
Welke kleur hesje heeft dat hesje?
Zou je eerder toegelaten worden bij een incident met een hesje?
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


Wpie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
    • EHBO Enkhuizen
Reactie #77 Gepost op: 11 juni 2013, 13:27:33
Ik trek het standaard aan.
Ik gebruik de rechtse op de foto's

Groet Willem Hulpverlener EHBO Reanimatie AED Website: http://www.ehboenkhuizen.nl


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #78 Gepost op: 11 juni 2013, 13:32:14
Citaat van: Wpie link=msg=1172381 date=1370950053
Ik trek het standaard aan.
Ik gebruik de rechtse op de foto's


Ik denk dat u reactie doelt op een EHBO evenement en dergelijke.
Het ging mijn meer om fotografen onder elkaar
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


Wpie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
    • EHBO Enkhuizen
Reactie #79 Gepost op: 11 juni 2013, 13:35:01
Citaat van: noordernieuws link=msg=1172386 date=1370950334
Ik denk dat u reactie doelt op een EHBO evenement en dergelijke.
Het ging mijn meer om fotografen onder elkaar

Ik doel op uw vraag bij incidenten, hesje ligt standaard in de auto, dus bij een incident trek ik het dan aan om mijn hulp te bieden.
Klopt inderdaad dat ik daar dan niet ben als fotograaf  98uiye
Groet Willem Hulpverlener EHBO Reanimatie AED Website: http://www.ehboenkhuizen.nl