Nu ook nog een leuke vraag voor dit topic. Welke kleur hesje/jas?
Geel is in de schemering beter zichtbaar dan oranje (dan bedoel ik zonder aanstraling en reflectie van de reflectiestrepen). Dat verschil zag ik duidelijk toen ik eens bij schemering stond te fotograferen bij een autorallye, waar een aantal mensen naast elkaar stonden met gele en oranje hesjes.
Ik heb overigens zowel gele als oranje hesjes in de auto liggen (de gele zijn later aangeschaft, na bovenstaande ervaring, de oranje draag ik eigenlijk niet meer; maar elke passagier, ook bij een volle auto dus, kan bij mij in geval van pech o.i.d. een hesje aantrekken).
Daarnaast heb ik een veiligheids
jas waarvan de voering uitritsbaar is. Reden voor aanschaf van de jas was de verhoogde zichtbaarheid t.o.v. een hesje en bij kou het niet eerst hoeven aantrekken van de gewone jas en dan nog eens een hesje eroverheen (tijdwinst dus minder tijd onveilig(er)). 's Zomers, als de mussen dood van het dak vallen, kies ik eerder een hesje dan voor de jas (jas te warm), tenzij ik vind dat die verhoogde zichtbaarheid van de jas t.o.v. hesje noodzakelijk is (dan maar liever een beetje te warm).
Ik bekijk per situatie of ik wel of geen veiligheidskleding (ter plaatse) aantrek: gewoon in een woonwijkje doe ik het niet, langs autoweg of autosnelweg altijd wel, waarbij ik de aantekening maak dat ik voor incidentfoto's niet stop op de snelweg, maar daar alleen in het talud loop als ik die via een andere weg (bijvoorbeeld langs de snelweg of kruisend onder de snelweg door) makkelijk kan bereiken.
Bij een incident met heel veel publiek wil ik nog wel eens voor het FOTO-veiligheidshesje kiezen, maar dat is dan puur voor herkenning. Een grote hoeveelheid publiek is iets makkelijker bereid een stapje voor je opzij te doen als je herkenbaar bent als fotograaf (wel vriendelijk vragen, niet doorduwen).
Bij incidenten met weinig publiek laat ik het weer van de zichtbaarheid en verkeerssituatie ter plaatse afhangen of ik wel of geen veiligheidskleding aantrek (bijvoorbeeld vandeweek bij de paardenstal op de Paradijsvogelweg in Almere wel m'n jas aangetrokken, aangezien dit een onverlichte weg is in het buitengebied).
Wat ik wel merken is dat het gewaardeerd wordt als blijkt dat je duidelijk op je eigen veiligheid let, door het dragen van veiligheidskleiding en goed uit te kijken (doe dat maar gerust een beetje overdreven, ook bij een afgesloten weg kijken of er niet toch iemand aankomt) en kijken waar je (ook buiten de eventuele lintjes) wel en niet loopt (sporen).