WOW
die filmtjes doen het mij dus wel, heb gewoon de standaard player van Windows XP voor de rest ben ik niet zo into IT-dingen met filters.
Vooral het filmtje in het onderlopend restaurant is indrukwekkend. Paniek is ook aan de beweging van camera af te lezen.
En Firechief P, over jouw vraag:
Kan ik geen op wetenschap gebaseerd antwoord op geven, maar lijkt mij onwaarschijnlijk. Elkaar versterkenden of dempende golven, komen met name voor bij "staande golfen" terwijl een schokgolf een "lopende golf" is. Dat een schokgolf van een na-schok de 1e schokgolf inhaalt kan sowieso niet, want de verplaatsingssnelheid is afhankelijk van de dichtheid van het water. Zelfs al zou de naschok krachtiger zijn dan de 1e schok, dan betekend dit niet dat deze zich sneller verplaatst. Maar het kan net zo goed zijn dat de frequentie waarmee de aarde trilt wel of niet varieerd tijdens een aardbeving en dat dit een schokgolf sterker of zwakker maakt dan dat ie anders zou zijn geweest. (volg je het nog ?)
Dan zit je echt op het vakgebied van de sysmologie. Daar schiet ik te kort met mijn HTS Toegepaste Natuurkunde. Wellicht dat ze je op de website van het KNMI verder kunnen helpen.
m.v.g.
Robin