Dit had ik destijds in mijn werkstuk staan:
"Tsunami's zijn hoge, levensgevaarlijke golven, die ontstaan door een schok van de oceaanbodem, veroorzaakt door een aardbeving, vulkaanuitbarsting of aardverschuiving. In tegenstelling tot een golf op de zeespiegel, bestaat een tsunami uit een hele kolom water die van de zeebodem tot de oppervlakte reikt.
Een tsunami kan duizenden kilometers door de oceaan afleggen en daarbij een snelheid bereiken van 800 km per uur. Zo'n reusachtige waterverplaatsing kan zich honderden kilometers van de ene golftop naar de andere uitstrekken, zonder door overvarende schepen opgemerkt te worden. Tsunami's kunnen veel schade veroorzaken. Ze komen vooral voor in het Pacifisch gebied."
(Dat heb ik geschreven in de 2e klas)
Een (hele) snelle blik op de krant vanmorgen leerde mij het volgende: Doordat het ondieper wordt bij de kust, neemt de snelheid van het water af en komt er dus een soort ophoping van het water waardoor je een hele hoge golf krijgt. Mede door die snelheidsverandering, wordt de waterspiegel aan de kust eerst juist heel laag. Het water wordt als het ware in de golf gezogen.
Over het precieze mechanisme zou ik ook wel wat meer willen weten.