Burgemeester wil brandweer Peize een deel van ambulancezorg laten doen

Auteur Topic: Burgemeester wil brandweer Peize een deel van ambulancezorg laten doen  (gelezen 5414 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
UMCG Ambulancezorg niet blij met brandweerzorg Peize 22-10-2011
PEIZE - UMCG Ambulancezorg is onaangenaam verrast vanwege het plan voor moderne brandweerzorg in Peize. De gemeente Noordenveld wil de taken van de brandweer in Peize uitbreiden om zo het korps te kunnen behouden.
De brandweer zou onder meer bepaalde taken van de ambulancezorg kunnen overnemen. Volgens UMCG Ambulancezorg is dit juridisch niet mogelijk en is het brandweerpersoneel hier ook niet voor opgeleid.
Volgens de voorzitter van de veiligheidsregio Drenthe, Sicko Heldoorn, gaat het slechts om een idee en staat het niet in het raadsvoorstel van de gemeente Noordenveld.
De ambulancedienst gaat binnenkort in gesprek met Sicko Heldoorn en burgemeester Hans van der Laan van Noordenveld.
http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/67580/umcg-ambulancezorg-niet-blij-met-brandweerzorg-peize

Zie ook video en geluidsfragmenten van interviews op de site van rtv Drenthe.




dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #1 Gepost op: 24 oktober 2011, 09:29:21
Brandweer Peize als ambulance 'onzalig idee'

Geplaatst: maandag 24 oktober 2011 05:20
Gewijzigd: maandag 24 oktober 2011 05:20


PEIZE - UMCG Ambulancezorg ziet niets in het idee om de brandweer in Peize niet-spoedeisende ambulanceritten te laten verzorgen. Het zou een van de mogelijkheden zijn om de brandweer van Peize in de benen te kunnen houden.

Een onzalig idee, noemt directeur Tjerk Hiddes van de ambulancedienst het, want het besturen van een zware brandweerwagen is heel wat anders dan het delicate vervoeren van een zieke. Hij vraagt zich bovendien af wat de chauffeur doet als er brand uitbreekt. Volgens Hiddes weten de beleidsmakers best dat het een onmogelijk plan is.

Voorzitter Sicko Heldoorn van de Veiligheidsregio Drenthe haast zich te zeggen dat het niet meer dan een gedachtengang is die burgemeester Hans van der Laan van Noordenveld opperde tijdens een discussie op Radio Drenthe. In een raadsvoorstel wordt wel geopperd om de taken van de brandweer te verbreden, maar ambulancevervoer komt er niet in voor.
 
http://www.rtvnoord.nl/nieuws/nieuws.asp?pid=104533


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #2 Gepost op: 24 oktober 2011, 15:34:22
[Zie ook video en geluidsfragmenten van interviews op de site van rtv Drenthe.
UMCG Ambulancezorg niet blij met brandweerzorg Peize
door rtvdrenthe op 23 okt 2011

PEIZE - UMCG Ambulancezorg is onaangenaam verrast vanwege het plan voor moderne brandweerzorg in Peize. De gemeente Noordenveld wil de taken van de brandweer in Peize uitbreiden om zo het korps te kunnen behouden.

De brandweer zou onder meer bepaalde taken van de ambulancezorg kunnen overnemen. Volgens UMCG Ambulancezorg is dit juridisch niet mogelijk en is het brandweerpersoneel hier ook niet voor opgeleid.

Volgens de voorzitter van de veiligheidsregio Drenthe, Sicko Heldoorn, gaat het slechts om een idee en staat het niet in het raadsvoorstel van de gemeente Noordenveld.

De ambulancedienst gaat binnenkort in gesprek met Sicko Heldoorn en burgemeester Hans van der Laan van Noordenveld.
Samen sterk in de hulpverlening!


RamonVersteeg

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,163
Reactie #3 Gepost op: 24 oktober 2011, 15:36:29
Ik weet dat in (gedeeltes van) België dit ook gebeurt.


gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #4 Gepost op: 24 oktober 2011, 15:46:50
In een groot deel van Belgie is dit het geval hetzelfde als in Frankrijk en sommige Duitse Deelstaten en Hanzesteden.
Daar word men aangevuld met MUG,SAMU of Notarzt voor voorbehouden medische handelingen.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #5 Gepost op: 24 oktober 2011, 15:51:48
Iemand roept weer eens wat.... en ik doe mee: ze kunnen toch andere gemeentelijke taken erbij gaan doen?  ::)


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #6 Gepost op: 24 oktober 2011, 15:55:06
Iemand roept weer eens wat.... en ik doe mee: ze kunnen toch andere gemeentelijke taken erbij gaan doen?  ::)
Jij bedoeld dit.

Citaat
Brandweer Peize bezorgt straks ook maaltijden
DVHN | Gepubliceerd op 20 oktober 2011, 07:00
Laatst bijgewerkt op 19 oktober 2011, 23:17  

PEIZE - Om dreigende sluiting van kleine brandweerkazernes te voorkomen start de brandweer Peize een proef waarin ze ook ongebruikelijke, extra taken gaat uitvoeren. In het experiment gaat de brandweer niet-spoedeisende ambulanceritten naar het ziekenhuis uitvoeren, brandmelders in woningen installeren of tafeltje-dekjemaaltijden in het dorp bezorgen.

Overwogen wordt om de brandweerkazerne in Peize uit te laten groeien tot een locatie met een grotere sociaal-maatschappelijke functie in het dorp. Concreet kan dat van alles zijn. Van buurthuis tot kinderopvang. Voor burgemeester Hans van der Laan (foto) zijn alle opties open.

De blusgroep Peize van de brandweer in de gemeente Noordenveld is lange tijd met sluiting bedreigd. Door nieuwe taken en verantwoordelijkheden toe te voegen aan het korps lijkt behoud van de brandweerkazerne verzekerd. De gemeenteraad neemt hier volgende week een besluit over.

[\http://www.dvhn.nl/nieuws/drenthe/article8533461.ece/Brandweer-Peize-bezorgt-straks-ook-maaltijden


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #7 Gepost op: 24 oktober 2011, 15:58:18
Jij bedoeld dit.


Ah, er hebben er al meer geroepen! Inderdaad, Lange. Zoiets, en we kunnen nog wel even doorgaan denk ik.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #8 Gepost op: 24 oktober 2011, 16:14:11
Dat men wil dat de brw van Peize er iets bij moet gaan doen om hun bestaansrecht te behouden snap ik als ik de meldingen van dit jaar zie. Daar kan je geen kazerne voor openhouden in mijn ogen als leek.
Als je het niet met mij eens bent verneem ik dat graag. Ik vergelijk het met de kazerne naast mijn bureau waar men uch keer per week uitrukt.


nummer:  datum:       tijd alarm: locatie:                        omschijving:                       prio:  opmerking:  
18          20-10-2011 14:42       Groningerweg / N372      Dier te water                      2       Paard in de sloot
17          15-10-2011 12:08       Groningerweg / N372      Dier te water                      2       Paard in de sloot
16          24-09-2011 17:41       Hoofdstraat Roderwolde  Automatische brandmelding   1       Molen Woldzicht
15          11-08-2011 16:28       Groningerweg                Dier te water                      2       Pony in de sloot
14          31-07-2011 16:34       Groningerweg                Dier te water                      2       Paard in de sloot
13          28-07-2011 13:51       Zr.Kleveringastraat         Automatisch brandalarm       1       oorzaak: stroomstoring
12          15-07-2011 01:59       Groningerweg                Rookontwikkeling tankstation 1       oorzaak: inbraak
11          01-07-2011 15:39       Zr.Kleveringastraat        Automatisch Brandalarm        1       oorzaak: roken
10          30-05-2011 21:40       Achterstewold               Poes in de boom                  2      melding via e-mail
9            21-05-2011 11:15       Zr. Kleveringastraat       Automatisch Brandalarm        1      speklappen bakken
8           06-05-2011 20:23        Peizermade                   Dier in nood                        2      paard te water
7           04-05-2011 05:26        Langelo                        Natuurbrand                       2      paasbult
6           29-04-2011 17:15        Woudrustlaan                Natuurbrand                       2      bermbrand
5           30-03-2011 15:46        Tolnersbos Altena          Natuurbrand                       1       buitenbrand
4           21-02-2011 14:53        Burchtlaantje                Buitenbrand                        2       prullebak
3           16-02-2011 19:31        Groningerweg                Autobrand                         1        tankstation
2           16-01-2011 10:29        Zr.Kleveringastraat        Automatisch Brandalarm        1       esborg
1           16-01-2011 05:27        Zuivelplein                    Containerbrand                   2        kledingcontainer


http://www.brandweerpeize.nl/


PWB

  • Senior GGP A’dam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,079
Reactie #9 Gepost op: 24 oktober 2011, 19:34:32
Naast de landen die hier boven al genoemd zijn is het in de VS bijvoorbeeld ook heel gebruikelijk  O0 (meer landen ongetwijfeld ook). Misschien moeten ze even wennen aan het idee, sinds het nieuw zou zijn binnen Nederland
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.