Mag witte ambulance a1 ritten liggend vervoeren

Auteur Topic: Mag witte ambulance a1 ritten liggend vervoeren  (gelezen 4911 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Ambu ALS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
  • Beroepsmatig in de ambulancezorg werkzaam
Reactie #10 Gepost op: 30 oktober 2011, 20:27:16
Dit filmpje dook al eerder op en heeft geleid tot een kort onderzoekje in de Meldkamer Oost Nederland (Apeldoorn).
Uitkomst is dat er in verband met een schaarste aan ALS-auto's in het betreffende gebied is gekozen voor ambulancevervoer door de vervoerder zoals te zien in het filmpje. Wel is er een motor aan toegevoegd.

Zoals al eerder gesteld is het niet toegestaan ambulancevervoer te verrichten binnen een MKA-gebied zonder de impliciete toestemming van de regie houdende MKA aldaar. Het hebben van een vergunning heeft daar niets mee te maken. Anders krijgen we natuurlijk cowboy-praktijken op straat en bij zorginstellingen.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Gast

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 30 oktober 2011, 20:37:05
Mijn eerste associatie was dat dit wellicht een inzet tijdens een wiellerronde kon zijn. Deze witte ambu is vaker te zien geweest in foto's en filmpjes met wiellerrondes. Een begeleiding van een motor was bij mij 1 plus 1 en ik ging ervan uit dat dit dus nu ook wellicht gaande was, een gevallen fietser of anderzins wellicht.
Ik begrijp dus, uit de posting van Ambu ALS, dat dit een daadwerkelijke MKA inzet was wegens gebrek aan ALS auto's?


Ambu ALS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
  • Beroepsmatig in de ambulancezorg werkzaam
Reactie #12 Gepost op: 30 oktober 2011, 20:45:44
Mijn eerste associatie was dat dit wellicht een inzet tijdens een wiellerronde kon zijn. Deze witte ambu is vaker te zien geweest in foto's en filmpjes met wiellerrondes. Een begeleiding van een motor was bij mij 1 plus 1 en ik ging ervan uit dat dit dus nu ook wellicht gaande was, een gevallen fietser of anderzins wellicht.
Ik begrijp dus, uit de posting van Ambu ALS, dat dit een daadwerkelijke MKA inzet was wegens gebrek aan ALS auto's?

Correct. Betreft "evenementenauto". Normaal wordt deze niet gebruikt voor vervoer over de openbare weg, alleen voor het evenement(enterrein) zelf. Niettemin heeft de MKA op basis van de competenties van het personeel van deze wagen in relatie tot de schaarste van inzetbare eenheden op dat moment een afweging gemaakt.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Reactie #13 Gepost op: 30 oktober 2011, 21:04:08
Mag zo'n "evenementenambulance" ivm het evenement zo'n opdracht van de MKA weigeren? Hoe zit dat eigenlijk.


Ambu ALS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
  • Beroepsmatig in de ambulancezorg werkzaam
Reactie #14 Gepost op: 30 oktober 2011, 21:38:09
Mag zo'n "evenementenambulance" ivm het evenement zo'n opdracht van de MKA weigeren? Hoe zit dat eigenlijk.

Ja hoor.
In 99.9% zal het niet gaan om een "opdracht" maar om een suggestie van de auto zelf al dan niet op aangeven van capaciteitsproblemen door de MKA.

En evenementenauto's vallen nooit onder de paraatheidstelling conform het RAP en zijn dus per definitie geen vrij inzetbare eenheden voor de MKA. Vragen mag natuurlijk altijd al zal dat zelden voorkomen denk ik.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Nils

  • Verkeersregelaar, AED & EHBO, verzamelaar ambulancefoto's
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 411
    • AmbuMedia
Reactie #15 Gepost op: 2 november 2011, 19:26:32
Correct. Betreft "evenementenauto". Normaal wordt deze niet gebruikt voor vervoer over de openbare weg, alleen voor het evenement(enterrein) zelf. Niettemin heeft de MKA op basis van de competenties van het personeel van deze wagen in relatie tot de schaarste van inzetbare eenheden op dat moment een afweging gemaakt.

Nu weet ik niets over de inzet van op het filmpje en de reden van de toevoeging van de politiemotor, persoonlijk kan ik me iets erbij voorstellen dat er vanwege de mogelijke onbekendheid van het gebied een motor mee is gegaan ter begeleiding, maar zeker niet omdat de wagen officeel niet met OGS op de openbare weg zou mogen rijden.

Ik heb eerder al eens bij de leiding van Service Medical geinformeerd naar het rijden met A1-urgentie: Service Medical werkt met gediplomeerd ambulancepersoneel dat werkzaam is bij een reguliere ambulancedienst, beschikt over ambulancevergunningen, de ambulances zijn ISO-gecertificeerd. Service Medical is erkend als zorginstelling, sinds 2006 al aangesloten op het communicatienetwerk C2000 en vanaf 2009 aangesloten bij de Landelijke Meldkamer Ambulancezorg (LMAZ). Kortom: de wagens en bemanning van Service Medical zijn -op de kleur van het voertuig na- volledig gelijk aan de voertuigen van een reguliere ambulancedienst. De VW t5 uit het filmpje is ook voorzien van een landelijk ambulancenummer (de t5 heeft het nummer 26405). Service Medical onderscheidt zich dan ook volledig ten opzichte van andere ehbo-diensten met ambulancevoertuigen c.q. evenementenverzorgers. In overleg met de meldkamer kan men inderdaad met OGS rijden.

Service Medical kan bij een tekort aan ambulances in de regio inspringen om (spoed)ritten te doen. Aanvragen hiervoor gaan via de LMAZ.
Dus ja, ze mogen met OGS op de openbare weg rijden, in feite onder dezelfde condities als een reguliere ambulance.


Dominique B

  • Afdelingsverantwoordelijke Hulpdienst Rode Kruis-Bilzen
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 75
  • Anderen helpen, begint bij jezelf!
Reactie #16 Gepost op: 2 januari 2012, 16:18:59
Nu weet ik niets over de inzet van op het filmpje en de reden van de toevoeging van de politiemotor, persoonlijk kan ik me iets erbij voorstellen dat er vanwege de mogelijke onbekendheid van het gebied een motor mee is gegaan ter begeleiding, maar zeker niet omdat de wagen officeel niet met OGS op de openbare weg zou mogen rijden.

Ik heb eerder al eens bij de leiding van Service Medical geinformeerd naar het rijden met A1-urgentie: Service Medical werkt met gediplomeerd ambulancepersoneel dat werkzaam is bij een reguliere ambulancedienst, beschikt over ambulancevergunningen, de ambulances zijn ISO-gecertificeerd. Service Medical is erkend als zorginstelling, sinds 2006 al aangesloten op het communicatienetwerk C2000 en vanaf 2009 aangesloten bij de Landelijke Meldkamer Ambulancezorg (LMAZ). Kortom: de wagens en bemanning van Service Medical zijn -op de kleur van het voertuig na- volledig gelijk aan de voertuigen van een reguliere ambulancedienst. De VW t5 uit het filmpje is ook voorzien van een landelijk ambulancenummer (de t5 heeft het nummer 26405). Service Medical onderscheidt zich dan ook volledig ten opzichte van andere ehbo-diensten met ambulancevoertuigen c.q. evenementenverzorgers. In overleg met de meldkamer kan men inderdaad met OGS rijden.

Service Medical kan bij een tekort aan ambulances in de regio inspringen om (spoed)ritten te doen. Aanvragen hiervoor gaan via de LMAZ.
Dus ja, ze mogen met OGS op de openbare weg rijden, in feite onder dezelfde condities als een reguliere ambulance.

Nou dit bericht kan ik als Vrijwilliger van Stichting Service Médical alleen maar bevestiggen

De T5 met roepnummer 26405 (Ambu 5 zoals wij hem noemen) Is een oud Ambulance (13-180) die wij 3 jaar geleden hebben overgekocht van een regionale ambulance voorzieing (VZA).

Deze is dus volledig in orde volgens de Nederlandse wetgeving, enkel de kleur en striping is verschillend.. maar daar bestaat geen verplichting op voor particulieren.
Deze worden door de stichting ook ten alle tijden bemand met 2 SOSA Personeelsleden tijdens een evenement waar er afgevoerd word, A1 rijden gebeurt altijd in samenspraak met de MKA Via C2000.
Wanneer het gaat over een kleiner evenement kan de wagen uitgerust worden met 2 HV zonder SOSA opleiding.. er word dan een bordje achter het raam gelegd "Buiten Dienst" Er word dan ook geen vervoer gedaan buiten afgesloten terein, de wagen word dan voor het evenement ook niet aangemeld bij de LMAZ of MKA.

SSM Heeft inderdaad ook een eigen vervoerslicentie.
Voormalig Ambulancier DGH. (België) | Ambulancier NDLZ/ EH Verlener Hulpdienst Rode Kruis Vlaanderen afd. Bilzen (België)