Nu weet ik niets over de inzet van op het filmpje en de reden van de toevoeging van de politiemotor, persoonlijk kan ik me iets erbij voorstellen dat er vanwege de mogelijke onbekendheid van het gebied een motor mee is gegaan ter begeleiding, maar zeker niet omdat de wagen officeel niet met OGS op de openbare weg zou mogen rijden.
Ik heb eerder al eens bij de leiding van Service Medical geinformeerd naar het rijden met A1-urgentie: Service Medical werkt met gediplomeerd ambulancepersoneel dat werkzaam is bij een reguliere ambulancedienst, beschikt over ambulancevergunningen, de ambulances zijn ISO-gecertificeerd. Service Medical is erkend als zorginstelling, sinds 2006 al aangesloten op het communicatienetwerk C2000 en vanaf 2009 aangesloten bij de Landelijke Meldkamer Ambulancezorg (LMAZ). Kortom: de wagens en bemanning van Service Medical zijn -op de kleur van het voertuig na- volledig gelijk aan de voertuigen van een reguliere ambulancedienst. De VW t5 uit het filmpje is ook voorzien van een landelijk ambulancenummer (de t5 heeft het nummer 26405). Service Medical onderscheidt zich dan ook volledig ten opzichte van andere ehbo-diensten met ambulancevoertuigen c.q. evenementenverzorgers. In overleg met de meldkamer kan men inderdaad met OGS rijden.
Service Medical kan bij een tekort aan ambulances in de regio inspringen om (spoed)ritten te doen. Aanvragen hiervoor gaan via de LMAZ.
Dus ja, ze mogen met OGS op de openbare weg rijden, in feite onder dezelfde condities als een reguliere ambulance.
Nou dit bericht kan ik als Vrijwilliger van Stichting Service Médical alleen maar bevestiggen
De T5 met roepnummer 26405 (Ambu 5 zoals wij hem noemen) Is een oud Ambulance (13-180) die wij 3 jaar geleden hebben overgekocht van een regionale ambulance voorzieing (VZA).
Deze is dus volledig in orde volgens de Nederlandse wetgeving, enkel de kleur en striping is verschillend.. maar daar bestaat geen verplichting op voor particulieren.
Deze worden door de stichting ook ten alle tijden bemand met 2 SOSA Personeelsleden tijdens een evenement waar er afgevoerd word, A1 rijden gebeurt altijd in samenspraak met de MKA Via C2000.
Wanneer het gaat over een kleiner evenement kan de wagen uitgerust worden met 2 HV zonder SOSA opleiding.. er word dan een bordje achter het raam gelegd "Buiten Dienst" Er word dan ook geen vervoer gedaan buiten afgesloten terein, de wagen word dan voor het evenement ook niet aangemeld bij de LMAZ of MKA.
SSM Heeft inderdaad ook een eigen vervoerslicentie.