Gebruilk van de BAG voor navigatie

Auteur Topic: Gebruilk van de BAG voor navigatie  (gelezen 17160 keer)

0 gebruikers (en 30 gasten bekijken dit topic.

HBm

• Senior gebruiker
  • Overleden, maar niet vergeten
    • "Hulpverleningsforum, een dagelijkse bron voor leering en vermaak"
Gepost op: 28 oktober 2011, 14:21:33
GELDERSE AMBULANCES MET VEROUDERDE NAVIGATIEDATA

Een kind van bijna een jaar is gisteren omgekomen in Wageningen. De hulpverleners hadden grote moeite om het appartement te vinden, omdat zij gebruik maakten van verouderde navigatiedata.

Na de noodoproep werden er een ambulance, traumaheli en een ambulancemotor er op uitgestuurd. Alleen de ambulance wist de bestemming binnen de norm van 15 minuten te bereiken, meldt Omroep Gelderland.
Reanimatie mocht niet baten
Ambulancemedewerkers hebben toen nog geprobeerd het kindje te reanimeren, maar dat was te laat. De gemeente Wageningen is verantwoordelijk voor het updaten van de navigatiegegevens. Een keer in de vier maanden moeten die worden ververst. Het appartementencomplex waar het drama zich voltrok staat er langer.

Bron: RTL Nieuws
http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/binnenland/)/components/actueel/rtlnieuws/2011/10_oktober/28/binnenland/ambulance_later_door_verouderde_navigatie.xml

p2kflex
14:04:07 27-10-11-ALPHA-A1 MORFELDEN-WALLDORFPLEIN 123 WAGENINGEN 6706LB 123
0920144Motorambu 07-324 (Arnhem)
p2kflex
14:03:52 27-10-11GROUP-1A1 6706LB 123 MORFELDEN-WALLDORFPLEIN Wageningen MKA Arnhem P18C
0923993MKA Veiligheidsregio Gelderland Zuid (Traumaheli Life-Line-3 / MMT 903)
p2kflex
14:02:36 27-10-11-ALPHA-A1 MORFELDEN-WALLDORFPLEIN 123 WAGENINGEN 6706LB 123
0920101Ambu 07-101 (Arnhem)
p2kflex
14:02:26 27-10-11-ALPHA-A1 MORFELDEN-WALLDORFPLEIN 123 WAGENINGEN 6706LB 123
0920108Ambu 07-108 (Arnhem)

Voorheen helm met twee strepen - Overleden 21 april 2012

SniperEye

• Senior gebruiker
  • Geíntresseerde
Reactie #1 Gepost op: 28 oktober 2011, 16:10:28
Ik las het ook, en de media buitelen wederom over elkaar heen. Laat ik voorop stellen dat dit triest is. Neemt niet weg dat het van groots belang is dat er altijd heel snel moet worden begonnen met reanimeren, hoe langer het duurt, hoe kleiner de kans op overleving. Daarnaast is het van belang dat er mensen zijn die de ambulance opwachten op de hoek van de straat o.i.d.

Een maand of 2 geleden meegemaakt in Stadskanaal waar een ambulance wel 10 minuten door een straat heeft heen gereden met licht en geluidssignalen alvorens iemand vanuit een flat de ambulance attendeerde op de locatie.

gignnl

• Senior gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #2 Gepost op: 28 oktober 2011, 16:50:56
Inderdaad staat hij nog niet in de Google maps maar heb de ervaring dat de routeplanner van de ANWB meer up to date is.In dit geval staat de straat er nog niet op maar wel de positie waar hij is aangelegd.

superfly

• Forum gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 28 oktober 2011, 20:21:22
GELDERSE AMBULANCES MET VEROUDERDE NAVIGATIEDATA

Er was zelfs veel meer op pad, alleen tragisch dat nieuwsberichten vaak iets melden zonder de feiten te kennen, gezien het potentieel aan hulpverleners dat aanrijdende was moet het een heel traumatische aangelegenheid zijn geweest voor de ouders en hulpverleners, en ook weer een bewijs dat moderne techniek helpt als het werkt, maar faalt het door wat voor oorzaak dan ook, zijn de gevolgen meestal erg ernstig.

p2kflex
14:11:17 27-10-11GROUP-2Prio 1 Inzet FRB MORFELDEN-WALLDORFPLEIN 123 WAG 3180 ch04
0901061BRW Veiligheidsregio Gelderland Midden (OvD Vallei) (Infocode)
0902721BRW Wageningen (First Responder ploeg 1)
0902722BRW Wageningen (First Responder ploeg 2)
0902723BRW Wageningen (First Responder ploeg 3)

WvM

• Forum gebruiker
    • 112 Hollands-Midden
Reactie #4 Gepost op: 28 oktober 2011, 21:13:41
Ik las het ook, en de media buitelen wederom over elkaar heen. Laat ik voorop stellen dat dit triest is. Neemt niet weg dat het van groots belang is dat er altijd heel snel moet worden begonnen met reanimeren, hoe langer het duurt, hoe kleiner de kans op overleving. Daarnaast is het van belang dat er mensen zijn die de ambulance opwachten op de hoek van de straat o.i.d.

Over snel beginnen bij reanimatie gesproken, de first responders worden pas 11(!!) minuten na de eerste ambulance gealarmeerd, weet de omstandigheden niet maar is toch zonde.. :-\

Ko van Leeuwen

• Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #5 Gepost op: 28 oktober 2011, 22:18:38
Ik las het ook, en de media buitelen wederom over elkaar heen. Laat ik voorop stellen dat dit triest is. Neemt niet weg dat het van groots belang is dat er altijd heel snel moet worden begonnen met reanimeren, hoe langer het duurt, hoe kleiner de kans op overleving.
De pers heeft o.a. de taak om het handelen van de overheid te controleren en zichtbaar te maken. Dit is typisch een geval wat de pers dus moet melden. Ik ben het echter niet eens met de koppen die suggeren dat er een direct verband is. Ik denk dat op dit moment niemand kan vaststellen of het kind niet was overleden als de ambulance op tijd was gekomen.

Daarnaast is het van belang dat er mensen zijn die de ambulance opwachten op de hoek van de straat o.i.d.
Dat is helaas een veelvoorkomend probleem.

Inderdaad staat hij nog niet in de Google maps maar heb de ervaring dat de routeplanner van de ANWB meer up to date is.In dit geval staat de straat er nog niet op maar wel de positie waar hij is aangelegd.
Bij mij komt hij gewoon op Google Maps.

En als ik zie dat het adres gewoon in de P2000-melding staat is het kennelijk bij de CPA wel bekend.
Hoe was de communicatie tussen de chauffeur en de CPA?
Had de lokaal beter bekende politie dit probleem in de gaten?
En hoeveel tijd is er verloren gegaan?

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 29 oktober 2011, 00:38:12
Inderdaad staat hij nog niet in de Google maps maar heb de ervaring dat de routeplanner van de ANWB meer up to date is.

Bij mij komt hij gewoon op Google Maps.

ANWB, Google Maps.... de navi aan boord moet up to date zijn, dat is wat hier telt.

Dit zijn verschrikkelijke situaties. Zoeken, zoeken, zoeken bij een ernstige melding. De nachtmerrie voor iedere hulpverlener aanrijdend.
Vooral met nieuwbouwwijken is het een probleem; situaties veranderen daar soms met de week, d.m.v. zandbulten, slagbomen, greppels, opbrekingen, noem het maar.

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 29 oktober 2011, 00:59:59
Ik ben bekend met de situatie ter plekke. De eerst aanrijdende ambu zal idd de weg gekend hebben, maar ze moesten wel vanuit Ede vertrekken. Daarom was het net binnen de norm gebeurt. De rest waren allemaal niet bekend met de situatie ter plaatse en dat heeft de vertraging veroorzaakt.

cm
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

SniperEye

• Senior gebruiker
  • Geíntresseerde
Reactie #8 Gepost op: 29 oktober 2011, 12:35:24
De pers heeft o.a. de taak om het handelen van de overheid te controleren en zichtbaar te maken. Dit is typisch een geval wat de pers dus moet melden. Ik ben het echter niet eens met de koppen die suggeren dat er een direct verband is. Ik denk dat op dit moment niemand kan vaststellen of het kind niet was overleden als de ambulance op tijd was gekomen.

Dat klopt zeker, maar daarbij dient ten alle tijden hoor én wederhoor plaats te vinden!

ijsselvechter

• Forum gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 29 oktober 2011, 14:51:28
Over snel beginnen bij reanimatie gesproken, de first responders worden pas 11(!!) minuten na de eerste ambulance gealarmeerd, weet de omstandigheden niet maar is toch zonde.. :-\
Waar heb jij leren rekenen? Volgens mij zijn het 9 min. Ambu om 14.02 en frs om 14.11. Nog steeds erg laat overigens.