Gebruilk van de BAG voor navigatie

Auteur Topic: Gebruilk van de BAG voor navigatie  (gelezen 17328 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #60 Gepost op: 16 november 2011, 13:00:00
Brandweer Brabant-Noord maakt al sinds begin dit jaar gebruik van de BAG


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #61 Gepost op: 16 november 2011, 16:10:52
... Dagelijks is echt nog lang niet aan de orde. Keep on Dreaming, het gaat om tientallen gigabites. We experimenteren nu met 60-dagen updates en binnenkort met Wifi (maar dan nog steeds maandelijks).

De gemeenten onderling hebben dit anders opgelost: die werken met een synchronisatiesysteem dat alleen de wijzigingen doorgeeft. De te verzenden data gaat dan steeds maar om enkele bytes. Dit gebeurt met xml-berichten op basis van een landelijke standaard (zogenaamde StUF), waardoor het niet uitmaakt met welke apparatuur je werkt, als de software die standaard maar kan 'vertalen'. De gemeenten verplichten bij inkoop hun leverancier om STuF-compliant te leveren :)

En dan 1x in de paar maanden ofzo wordt een consistentie-controle uitgevoerd, waarbij de totale bestanden vergeleken worden op eventuele foutjes of verschillen.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Ambu ALS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
  • Beroepsmatig in de ambulancezorg werkzaam
Reactie #62 Gepost op: 16 november 2011, 19:00:34
De gemeenten onderling hebben dit anders opgelost: die werken met een synchronisatiesysteem dat alleen de wijzigingen doorgeeft. De te verzenden data gaat dan steeds maar om enkele bytes. Dit gebeurt met xml-berichten op basis van een landelijke standaard (zogenaamde StUF), waardoor het niet uitmaakt met welke apparatuur je werkt, als de software die standaard maar kan 'vertalen'. De gemeenten verplichten bij inkoop hun leverancier om STuF-compliant te leveren :)

En dan 1x in de paar maanden ofzo wordt een consistentie-controle uitgevoerd, waarbij de totale bestanden vergeleken worden op eventuele foutjes of verschillen.

OK. Maar mij is duidelijk dat jij niet met CityGIS werkt, dan wel niet voldoende in de materie zit van de binnen de ambulancezorg (en grotendeels brandweer) gebruikte systemen.
Natuurlijk snap ik heel goed dat het allemaal vlotter en sneller kan. Maar regio's die nu hun systemen elke 60 dagen updaten en een actief cartografisch beleid voeren zijn a) op 1 hand te tellen en b) lopen al enorm voorop bij het landelijk gemiddelde onder de hulpdiensten. Wat jij voorstelt is voorlopig niet aan de orde. Hopelijk is het de toekomst ;-)
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


ijsselvechter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 208
Reactie #63 Gepost op: 17 november 2011, 13:46:19
Noord- en Oost Gelderland dus ook neem ik aan, ze zitten op het zelfde GMS-systeem en ik heb negrepen dat ze dat niet kunnen scheiden binnen de meldkamer Oost Nederland in Apeldoorn.

Of weet jij meer ?
Ik weet dat de 3 genoemde regio's de pilot gaan draaien. Het heeft niets te maken met GMS maar alleen met de navigatie. Dus iedere auto krijgt de adressen gewoon door GMS  in het scherm geschoten en de navigatie doet de rest. De genoemde regio's navigeren dus met BAG.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #64 Gepost op: 18 november 2011, 17:01:22
Oorzaak ontbrekend adres in Wageningen bekend
 
De Regionale Ambulance Voorziening (RAV) van de Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden (VGGM) is omwille van de betrokken ouders en hulpverleners een uitgebreid onderzoek gestart naar het ontbreken van een straatnaam in de 112-systemen.

Aanleiding voor dit onderzoek was een melding in Wageningen op donderdagmiddag 27 oktober. Hierbij  werd een ambulance opgeroepen. Daarna is volgens protocol nog een andere eenheid (motor) op weg gestuurd alsmede een traumahelikopter. Vervolgens bleek dat de positie van de betreffende straat in een nieuwbouwwijk niet juist was waardoor onjuiste coördinaten verstuurd werden naar de navigatie van de ambulance. Desondanks was de ambulance binnen de normtijd van 15 minuten ter plekke.

Afgelopen vrijdag werd duidelijk dat de betreffende adresgegevens tijdig zijn aangeleverd door de gemeente Wageningen en door de verschillende leveranciers en beheerders zijn opgenomen in het systeem. Nu is inmiddels uit het verdere onderzoek gebleken dat de coördinaten en de feitelijke locatie van het adres niet geheel met elkaar overeen kwamen. Duidelijk is dat het navigatiesysteem zelf wel goed functioneerde.

Hoewel het de eerste keer is sinds de ingebruikname van het navigatiesysteem dat er geen overeenstemming is tussen een adres en de verzonden coördinaten, zal VGGM op korte termijn overleggen met de betrokken partijen over hoe een dergelijk incident voorkomen kan worden.

bron: www.vggm.nl

P.S.De ambulance was nog eerder als dat deze in Harskamp ter plaatse zou zijn aan gezien het daar minimaal 13/14 minuten duurt voor dat er überhaupt een ambulance ter plaatse is.
Heeft afgelopen weken waarschijnlijk weer 2 levens geeist.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #65 Gepost op: 18 februari 2012, 15:34:21
Het originele topic kan ik niet meer terugvinden, maar vorig jaar is er een discussie geweest over een ambulance die het adres niet kon vinden. Ik gaf toen aan dat de ambulances volgens mij door nieuwe wetgeving verplicht waren om gebruik te maken van de BAG. Dit is de Basisregistratie Adressen en Gebouwen die voor alle (semi-)overheidsdiensten de verplichte bron is van adresgegevens. Medewerkers van verschillende ambulancediensten gaven toen aan dat zij dit niet (her)kenden en vaak nog werkten met eigen bestanden die niet altijd met regelmaat werden bijgewerkt.

Deze week kwam ik dit bericht tegen:

http://www.e-overheid.nl/actueel/nieuwsberichten/intItem/ambulances-navigeren-op-de-bag-/1430

Ambulances navigeren op de BAG
17-02-12 | De Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) is niet alleen voor overheden verplicht, maar ook voor publieke diensten. Dus sinds kort vinden ook ambulances hun weg met de hulp van BAG-gegevens.

Die zijn van prima kwaliteit, vindt Judy Westerveld van Ambulancezorg Nederland (AZN). En ook de aansluiting liep gesmeerd.

Sinds 1 februari navigeren Nederlandse ambulances niet meer op coördinaten van een commerciële partij, maar op coördinaten die horen bij objecten uit de BAG. ‘De kwaliteit van deze gegevens is  natuurlijk heel belangrijk’, aldus Judy Westerveld van AZN, en betrokken bij de overstap naar de BAG. ‘Onze voertuigen moeten immers bijna tot op de meter naar de juiste plek worden geleid. 100 meter ernaast zitten kan beteken dat je moet keren en terugrijden. Dat kost tijd en die is er vaak niet.’

No-nonsense
Honderden ambulances laten rijden op nieuwe navigatiegegevens. In korte tijd bovendien. Hoe is dat gelukt? Westerveld: ‘Door twee dingen denk ik. Ten eerste door de goede, no-nonsense organisatie van de Nederlandse ambulancezorg. Het moet, dus we doen het gewoon. En ten tweede werken we al lang nauw samen, binnen en buiten de eigen regio. Een Limburgse ambulance bijvoorbeeld die in Groningen aflevert, kan op de terugweg worden ingezet door de meldkamer in Overijssel of Gelderland. Ook op ICT-gebied is veel landelijk geregeld. We werken bijvoorbeeld via een centrale infrastructuur.’

Fijnmazig netwerk
De Nederlandse ambulancezorg is een fijnmazig landelijk netwerk. In 25 Regionale Ambulancevoorzieningen (RAV-en) werken ambulancediensten nauw samen met hun Meldkamers Ambulancezorg. De RAV-en zijn lid van sectororganisatie AZN, die ook voor de BAG-aansluiting zorgde.

Coördinaten bij adres
Wat hield de aansluiting precies in? Westerveld begint bij het begin, bij de melding: ‘Die komt binnen in het Gemeenschappelijke Meldkamersysteem (GMS). De centralist stuurt de melding door naar de ambulance, inclusief adres. GMS voegt ook coördinaten toe aan het adres, en die komen uit onze XY-server. Klinkt omslachtig, maar gaat in een fractie van een seconde. Onze BAG-aansluiting betekende dat onze ‘oude’ coördinaten werden vervangen door coördinaten uit de BAG. Die oude coördinaten betrokken we van een gespecialiseerd bedrijf. Dus met de verplichte overstap op de BAG wilden we wel eerst zeker weten dat de BAG gegevens kon leveren die net zo geschikt waren.’

Op proef
Daarom startte AZN een werkgroep. Daarin werd eerst de kwaliteit van de BAG-coördinaten onderzocht. ‘Specialistenwerk’, aldus Westerveld, ‘Dus dat deed  de leverancier van onze XY-server. De BAG-gegevens vertoonden aanvankelijk nog wat onvolkomenheden. Die losten we op in overleg met het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Daarna zijn we als proef in enkele regio’s gaan rijden op de nieuwe coördinaten. Pas na groen licht stapten we over.’

Terugmeldplicht
AZN is tot nu toe tevreden met de BAG. Westerveld: ‘De gegevens zijn minstens net zo goed als wat we hadden. En daarmee eigenlijk beter. Want door de terugmeldplicht worden de BAG-gegevens alleen maar beter. Verder is het goed dat duidelijk is wie verantwoordelijk is voor het aanleveren van adresgegevens: de gemeenten. Nieuwe adressen weten zij immers als eerste. Dan behoort hopeloos verdwalen in een nieuwbouwwijk hopelijk snel tot het verleden.’




De verplichting waarover ik sprak is dus per 1 februari 2012 ingegaan en ambulances mogen vanaf nu dus alleen nog maar navigeren op basis van de Overheids-BAG en niet meer met gegevens van commerciele partijen. Mijn vraag: wie heeft er al ervaring mee, wat vinden jullie van de BAG-gegevens en hoe is bijvoorbeeld het terugmelden geregeld?
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #66 Gepost op: 18 februari 2012, 15:40:29
Het originele topic kan ik niet meer terugvinden, maar vorig jaar is er een discussie geweest over een ambulance die het adres niet kon vinden. Ik gaf toen aan dat de ambulances volgens mij door nieuwe wetgeving verplicht waren om gebruik te maken van de BAG. Dit is de Basisregistratie Adressen en Gebouwen die voor alle (semi-)overheidsdiensten de verplichte bron is van adresgegevens. Medewerkers van verschillende ambulancediensten gaven toen aan dat zij dit niet (her)kenden en vaak nog werkten met eigen bestanden die niet altijd met regelmaat werden bijgewerkt.

Topic samengevoegd en onderwerp iets aangepast :)


Ambu ALS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
  • Beroepsmatig in de ambulancezorg werkzaam
Reactie #67 Gepost op: 20 februari 2012, 20:58:40
In Noord- en Oost Gelderland zijn sinds de invoering van de BAG binnen GMS / GIS geen noemenswaardige meldingen geweest die te linken zijn aan de invoer van BAG.

In het gebied Meldkamer Oost Nederland is een centraal loket beschikbaar waar o.a. dit soort zaken gemeld worden.
Bij dit loket waren bij navraag geen meldingen geweest.

Bij de invoering was men extra alert op het toetrekken van objectcoordinaten naar de dichts bijzijnde weg. Dit klinkt logisch maar zou voor problemen kunnen zorgen als die weg dan geen toegang geeft tot het object. Een voorbeeld: een vrijstaand huis met een lange (privé)oprit zou wel eens dichter bij een andere weg kunnen liggen dan de weg waaraan het huis is gekoppeld middels die inrit. Fantaseer daar een slootje, hekwerk of andere hindernis bij en je hebt een uitdaging.
Mede tot tevredenheid van de werkgroep CityGIS zijn dit soort geluiden nog niet gehoord.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever