C 2000 & P 2000

Auteur Topic: C 2000 & P 2000  (gelezen 25538 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

René Boot

  • Gast
Reactie #100 Gepost op: 16 februari 2005, 22:04:38
Ohhh is dat zo ??? nou welke pieper jij dan bedoelt die ken ik niet, bijna iedere pieper geeft buiten het signaal een gesproken woord mee en daar kan je dus direct de melding meeluisteren.
Ik ben benieuwd wat de brandweerman van deze vraag vind.

Groet René


FireRobin

  • Hoofdbrandwacht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,926
    • Facebookpagina Post Zuidlandstraat
Reactie #101 Gepost op: 16 februari 2005, 22:05:59
Ohhh is dat zo ??? nou welke pieper jij dan bedoelt die ken ik niet, bijna iedere pieper geeft buiten het signaal een gesproken woord mee en daar kan je dus direct de melding meeluisteren.
Ik ben benieuwd wat de brandweerman van deze vraag vind.

Groet René

Nou de piepers van vroeger hadden geen spraak  ;D
hier toch  :P :P
Brandweer Terneuzen post Zuidlandstraat | Bevelvoerder bedrijfsbrandweer Evos Terneuzen


René Boot

  • Gast
Reactie #102 Gepost op: 16 februari 2005, 22:29:20
Nou ok, iemand anders dan die dit wel heeft.


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #103 Gepost op: 17 februari 2005, 00:06:19
Nou de piepers van vroeger hadden geen spraak  ;D
hier toch  :P :P

wij hadden vroeger een dorpsomroeper (wel lang geleden)
Nemo me impune lacessit


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #104 Gepost op: 17 februari 2005, 02:56:44
dat is dan gelijk ook het enige voordeel, een klein voordeel is dat het bericht is na te lezen, maar het aller grootste nadeel is dat de berichtgeving vaak te criptisch is, geen duidelijkheid over de omvang, en vooral het gemis van de opvolging, waardoor het ''gas'' er eventueel af kan en eventuele ongelukken kunnen worden voorkomen.
Cryptisch?? Je bedoelt de GMS teksten. GMS geeft een voorstel (of voorzet). Als die informatie te beknopt is dan kan de centralist er altijd nog informatie aan toevoegen en dat gebeurt ook in de regio's waar men reeds operationeel is. Dat de meeste berichten op P2000 wellicht te cryptisch zijn, wil dat zeggen dat iedereen de stenen uit de straat rijdt? Voor de ambu maakt het helemaal niets uit, ze nemen contact op met de CPA en krijgen vervolgens mobilofonisch verdere bijzonderheden...

Groeten, Peter


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #105 Gepost op: 17 februari 2005, 05:25:22
voor de ambu maakt het inderdaad niets uit, die moeten zowie zo kontakt opnemen voor de bijzonderheden.
bij de brandweer speelt het vrijwilligers verhaal die naar de kazerne moeten komen, en hoe duidelijker de info, des te beter zal ook de opkomst gaan, voorheen had je gesprokenwoord van de centralist, dit varieerde nog al eens afhankelijk van de meldeing, met GMS wordt een voorstel gegeven en wat ik tot nu toe zie weinig aangepast, ik vraag mij ook af of de centralist daar wel tijd voor heeft, bovendien zal na evaluatie geleerd moeten worden om die tekst aan te passen, en dat is weer afhankelijk van de responce die verkregen wordt, een brandweerman moppert wel, maar doet er vaak niets aan, voorheen had je extra de info van aanrijdende of ter plaatse voertuigen, die missen ze nu ook natuurlijk omdat die op C2000 communiceren, al met al er zal een leerproces moeten volgen om hier meer duidelijkheid in te krijgen.
Nemo me impune lacessit


Bleij

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 607
Reactie #106 Gepost op: 17 februari 2005, 11:19:41
Nou de piepers van vroeger hadden geen spraak  ;D
hier toch  :P :P

De alarmcentrale van de regionale brandweer Zeeuws-Vlaanderen in Terneuzen was voorheen ( voor 1992 ) toch gewoon te horen via het analoge alarmeringssignaal ? 17 jaar geleden in ieder geval nog wel toen hier de luisterhobby begon . . .  ;D


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #107 Gepost op: 17 februari 2005, 22:19:49
met GMS wordt een voorstel gegeven en wat ik tot nu toe zie weinig aangepast

Dat gebeurt genoeg hoor, althans wel in de regio's die reeds operationeel zijn. De meeste berichten zijn van niet-operationele (lees: testende) regio's en dat geeft wellicht een vertekend beeld...

Je begrijpt dat als de brandweer zelf zegt "wij willen meer informatie" dat ze dat ook echt wel krijgen.

Groeten, Peter.


Rene112

  • Gast
Reactie #108 Gepost op: 17 februari 2005, 22:53:22
Dat gebeurt genoeg hoor, althans wel in de regio's die reeds operationeel zijn. De meeste berichten zijn van niet-operationele (lees: testende) regio's en dat geeft wellicht een vertekend beeld...

Je begrijpt dat als de brandweer zelf zegt "wij willen meer informatie" dat ze dat ook echt wel krijgen.

Groeten, Peter.


Helemaal correct Peter!
Noord-Holland Noord is nog helemaal niet operationeel gegaan met P2000. Dus de centralisten besteden nog geen aandacht aan de 'kwaliteit' en duidelijkheid van het P2000 bericht.

groeten,
René de Caluwé


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #109 Gepost op: 18 februari 2005, 22:02:34
Helemaal correct Peter!
Noord-Holland Noord is nog helemaal niet operationeel gegaan met P2000. Dus de centralisten besteden nog geen aandacht aan de 'kwaliteit' en duidelijkheid van het P2000 bericht.

groeten,
René de Caluwé

wat aan de late kant mijn reaktie, dat NHN nog niet operationeel is is mij uiteraard bekend, de reaktie over het criptiesch zijn komt dan ook niet uit NHN, wat uiteraard voor de hand ligt, om dat ik daar woon, maar komt met name uit de eerste test regio Limburg zuid, dit is voor iedereen mee te lezen op de diverse monitors, maar ik heb een paar persoonlijke kontakten daar, en als je dat leest maak je er nog minder van dan de voorlopige meldingen in NHN, met een beetje puzzelen kom je uit NHN nog wel uit, maar limburg is echt voor de vergevorderde puzzelaars, daar zit de ambulance ook op P2000, en ja die moeten toch bellen.

het is nu zo de pieper gaat dus maar naar de kazerne en daar zien we wel verder.

de vroegere scannerluisteraars uit limburg die een pager gekocht hebben verkopen ze weer, er is echt geen lol aan, en de brandweer klaagt over de criptische omschrijvingen.
Nemo me impune lacessit