C 2000 & P 2000

Auteur Topic: C 2000 & P 2000  (gelezen 25516 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Target77

  • Gast
Reactie #130 Gepost op: 15 april 2005, 09:48:48
Ja, 't is erg stil op m'n scanner, maar ja, gelukkig is de ambulance en brandweer nog wel te horen!

Christian

Ook niet voor lang meer hoor Chris!  ;) ;D ;D


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #131 Gepost op: 15 april 2005, 10:09:06
Ik weet het, maar het is nu wel heerlijk rustig zonder dat gebrabbel van de politie... Ambulance en brandweer zal ik wel missen, maar ja, 't zit niet altijd mee. 8)

Christian


Target77

  • Gast
Reactie #132 Gepost op: 15 april 2005, 10:14:29
Ik weet het, maar het is nu wel heerlijk rustig zonder dat gebrabbel van de politie... Ambulance en brandweer zal ik wel missen, maar ja, 't zit niet altijd mee. 8)

Christian

Ach .. je heb je P2000 pieper al gekocht dus volledig missen zal in jouw geval niet van toepasing zijn  ;)


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #133 Gepost op: 15 april 2005, 10:23:24
Het is inderdaad wel lekker rustig geworden :-)
Nu had ik de laatste tijd de scanner al bijna niet aan staan, dus ik was aan de stilte al wel gewend :-)
Straks alleen nog maar een pager met cryptische tekstberichten!
Dat is wel vervelend hoor... sommige berichten zijn zo vaag. In andere regio's doen ze het aanmerkelijk beter met de vermeldingen via P2000.

Gr
Erik


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #134 Gepost op: 15 april 2005, 14:20:50
Voorbeeld:

BR 1 PKP A** HET RAK L RLL BRAND

Zo eentje dus.
Het gaat om Brand, prio 1, parkeerplaats A58 Het Rak, Links, Rilland, Brand.

In de P2000-monitor van www.P2000Zeeland.nl zijn de cijfers eruit gefilterd (ivm huisnummers) dus het getal 58 is normaal wel zichtbaar.

Maar wat brandt er in hemelsnaam?
Berm, prullebak, personenauto?
In dit geval dus een vrachtwagen.... maar dat blijkt hier niet uit!

En zo zijn er nog wel wat voorbeelden te noemen van de zeer karige en vage informatie die in de regio Zeeland in de P2000-berichten vermeld wordt....

Gr
Erik


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #135 Gepost op: 15 april 2005, 15:49:36
En zo zijn er nog wel wat voorbeelden te noemen van de zeer karige en vage informatie die in de regio Zeeland in de P2000-berichten vermeld wordt....

De verklaring voor dit soort berichten is logisch. De informatie die in het bericht moet staan komt niet uit de lucht vallen. GMS genereert een standaard tekst aan de hand van de gegevens waarmee de centralist de melding heeft opgemaakt. Op het moment van alarmeren zijn immers alle benodigde gegevens bekend en hiermee wordt de (standaard) alarmeringstekst samengesteld. In sommige gevallen is deze tekst meer dan genoeg (hangt er ook vanaf hoe de betreffende regio de GMS database heeft gevuld), in andere gevallen zal de centralist het een en ander moeten aanpassen cq aanvullen.

De enige 2 regio's die volledig over zijn op P2000 dat zijn Amsterdam-eo en Limburg-Zuid. Die regio's tikken er dan ook regelmatig meer informatie bij. In de andere regio's lopen er veel meer hobbyisten met een pieper dan brandweerlieden. Uiteraard is het dan totaal onnodig om er tekst bij te gaan typen, in hun optiek is er geen mens die die tekst zal ontvangen.

Ondanks de positieve berichten zijn er nog steeds problemen met de vernieuwde Infostream en is er nog niet 1 werkende uitgeleverd. Pas als een regio daadwerkelijk overstapt op P2000 dan zullen de berichten aangevuld gaan worden, in de tussentijd is het zonde van de moeite.

Overigens, in sommige regio's lopen bepaalde personen al wel met een pager (meestal ander model, of een "oude" Infostream). Voorbeelden :

0703451 15:38:23 15-04-05 BR 1 HUYGENSSTRAAT 62 HILV BINNENBRAND rook uit het dak

0500099 08:51:20 15-04-05 BR 1 GULF TANKSTATION ASSE ZWARTWATERSWEG 133 ASN AUTOBRAND geen gas

Zo zijn er wel meer voorbeelden te noemen, maar in de meeste gevallen is het dus (nog) niet nodig...

Groeten, Peter.


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #136 Gepost op: 15 april 2005, 18:08:25
Peter,

Het GMS-verhaal (met koppeling naar de P2000-berichten is bekend.
Maar je hebt gelijk: in de optiek van de centralist gebruikt nu nog bijna niemand de Infostream actief en dus heeft het weinig zin om in de eigenhandige uitbreiding van de berichten door de centralist tijd te steken:-)
Zo had ik er nog niet naar gekeken :-)

Maar die berichten die jij aan het einde van je bericht vermeld... daar kan je wat mee.

Gr
Erik


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #137 Gepost op: 16 april 2005, 11:14:35
Wat ik nog wel wil weten, de voorwaardescheppende ritten, hoe zit dat. Hier een voorbeeld van een Middelburgse ambulance die in Goes moest gaan scheppen: B POST MIDDELBURG STROMENWEG 5 MDB VWS CPA Zeeland Ambulance 24 ( Middelburg )
Is dat overal zo of worden die teksten ook nog aangepast, dus dat daar komt te staan waar de VWS rit echt naar toe moet?

Christian


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #138 Gepost op: 16 april 2005, 13:39:03
Lijkt me nog niet zo zot dat er in de toekomst wat nadere info op komt want neem nu zo'n melding als voor de Koopmansdank, daar kun je dus echt helemaal niets mee. Lijkt me logischer als er dan ook een echte locatie bij komt of wat voor soort incident, bijv. slepen, brandstof/motor prob., aanvaring, zinkend, mob/drenkeling/stoff. overschot, patient/s.o., zoekactie etc. Maar we wachten af.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #139 Gepost op: 16 april 2005, 16:37:49
Is dat overal zo of worden die teksten ook nog aangepast, dus dat daar komt te staan waar de VWS rit echt naar toe moet?

Het is me inderdaad opgevallen dat die VWS-ritten niet altijd kloppen. Jij noemt nu Middelburg, terwijl dat Goes moest zijn. Ik hoor regelmatig een VWS Sint-Maartensdijk en op P2000 staat dan VWS POST GOES. Very vreemd...

Maargoed ik zag zojuist wel (HEEL TOEVALLIG???) de eerste aangepaste tekst van de CPA Zeeland, en dat was OOK nog eens een VWS rit :) :)

1320124   15:45:31 16-04-05    FLEX-A    GROUP  1600    VWS zierikzee via neeltje Jans

(Patat halen in Neeltje?)

Groeten, Peter.