C 2000 & P 2000

Auteur Topic: C 2000 & P 2000  (gelezen 25528 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #30 Gepost op: 17 januari 2005, 18:43:25
Die P2000codes (CAPcodes).... gaat dat ook weer per groep of per persoon zoals dat bij het reguliere systeem het geval is? Dus een aparte code voor OVD Stadsgewest en een aparte code voor de blusgroep Kerkwerve bijvoorbeeld?

Het principe zal hetzelfde zijn als bij de analoge tooncode en de blusgroepen. Iedere blusgroep, OvD, etc zal een aparte code krijgen. Mogelijk krijgt elke brandweerman een persoonlijke code, er zijn er immers genoeg. De alarmeringsgroepen in GMS blijft hetzelfde, dezelfde personen/groepen zullen moeten uitrukken dus dat verandert niet. Wel is P2000 natuurlijk een mooi moment om de codes her in te delen. In sommige gevallen gaan er 10 codes uit bij een korpsalarm, terwijl het natuurlijk veel efficienter is om in alle pagers 1 code op te nemen als korpsalarm en zo zullen er nog wel meer voorbeelden zijn...

Simpel gezegd, als je nu bijvoorbeeld groep-1, groep-2 en de OvD in de pieper hebt staan, dan zal dat straks precies hetzelfde (kunnen) zijn.

Of zijn er ook mogelijkheden dat je door iets te programmeren een heleboel codes in één keer mee kan pakken?

Je kunt geen wildcards programmeren, je kunt dus niet zeggen, programmeer 13***** en je ontvangt alle alarmeringen van Zeeland. Je kunt alleen volledige codes programmeren, meestal tot een maximum van 16 stuks. Wel is het zo dat sommige meldkamers gebruik maken van een monitorpager. Door die pager aan alle alarmeringen te koppelen krijgt de meldkamer dus elk alarm op de eigen pager en dat kan wellicht handig zijn ter controle, hoewel het niet altijd alles zegt, als een alarm wel/niet ontvangen is. Maargoed in dergelijke gevallen kun je met 1 code de gehele regio ontvangen, maar dus ook katten in de boom, OvD contact AC, etc...

Groeten, Peter.


Bleij

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 607
Reactie #31 Gepost op: 17 januari 2005, 21:04:34
Het zal voor veel belangstellenden een verandering zijn, van spraak naar tekst. Voordeel is dat we van 4 naar 16 codes kunnen gaan.

Heb ik nu nog:

74011 RAVZ Stromenweg
74050 OVD 45-95 Stadsgewest
74354 OVD 46-95 Veere / N-Beveland
74288 VC-2 42-92 midden-Zeeland

zal het strakjes iets wezen als:

HOVD 47-94 Tholen, Z-Beveland en S-Duiveland
HOVD 45-94 Walcheren en N-Beveland
HOVD 56-94 Zeeuws-Vlaanderen
ROGS 43-90 Boven de Westerschelde
ROGS 54-90 Zeeuws-Vlaanderen
VC-2 42-92 midden-Zeeland
VC-2 42-93 Schouwen-Duiveland
VC-2 54-92 Zeeuws-Vlaanderen
KNRM opstappers Cadzand
KNRM opstappers Breskens
KNRM opstappers Westkapelle
KNRM opstappers Veere
KNRM opstappers Noordland

Blijven er nog drie over . . . . . . inderdaad pas bij middelbrand, gevaarlijke stoffen en/of inzet VC-2 alsmede alarmering Zeeuwse KNRM is Bleij op de hoogte.

Het zal voor een ieder verschillend zijn, elk persoon wil weer van iets anders op de hoogte zijn  ;)

Suggesties ?


Rene112

  • Gast
Reactie #32 Gepost op: 17 januari 2005, 21:49:55
Het principe zal hetzelfde zijn als bij de analoge tooncode en de blusgroepen. Iedere blusgroep, OvD, etc zal een aparte code krijgen. Mogelijk krijgt elke brandweerman een persoonlijke code, er zijn er immers genoeg. De alarmeringsgroepen in GMS blijft hetzelfde, dezelfde personen/groepen zullen moeten uitrukken dus dat verandert niet. Wel is P2000 natuurlijk een mooi moment om de codes her in te delen. In sommige gevallen gaan er 10 codes uit bij een korpsalarm, terwijl het natuurlijk veel efficienter is om in alle pagers 1 code op te nemen als korpsalarm en zo zullen er nog wel meer voorbeelden zijn...

Ik vermoed (en van een aantal grotere korpsen met ploegen weet ik het al zeker) dat er veel gewerkt gaat worden met een code die met elk alarm voor het betreffende korps meegaat.

Het idee achter deze extra 'korpscode' is dat die op de pager uitschakelbaar zou moeten zijn. Brandweermensen die vervolgens dienst lopen voor een collega van een andere ploeg kunnen door deze code in te schakelen (tijdelijk) alle alarmeringen ontvangen.

Met de huidige analoge alarmeringen wordt het ruilen met iemand uit een andere ploeg vaak opgelost door de pieper tijdelijk 'open te zetten' zodat je echt alles hoort. En dat kan natuurlijk straks niet meer.  ;)

Ik weet trouwens niet of de nieuwe brandweerpager de mogelijkheid van het uitschakelen van een capcode ondersteunt.

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard


nvr

  • Gast
Reactie #33 Gepost op: 18 januari 2005, 00:33:40
Ik vermoed (en van een aantal grotere korpsen met ploegen weet ik het al zeker) dat er veel gewerkt gaat worden met een code die met elk alarm voor het betreffende korps meegaat.

Het idee achter deze extra 'korpscode' is dat die op de pager uitschakelbaar zou moeten zijn. Brandweermensen die vervolgens dienst lopen voor een collega van een andere ploeg kunnen door deze code in te schakelen (tijdelijk) alle alarmeringen ontvangen.

Met de huidige analoge alarmeringen wordt het ruilen met iemand uit een andere ploeg vaak opgelost door de pieper tijdelijk 'open te zetten' zodat je echt alles hoort. En dat kan natuurlijk straks niet meer.  ;)

Ik weet trouwens niet of de nieuwe brandweerpager de mogelijkheid van het uitschakelen van een capcode ondersteunt.

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard

Ik verwacht eerder dat dat met een belletje naar de AC geregeld gaat worden.

Het zelfstandig in en uitschakelen van pagercodes lijkt me nu niet bepaald een voor de handliggende optie in een operationele pager die een brandweerman met zich meedraagt.

In onze regio (maar dat kan best overal straks verschillend zijn) lopen dergelijke acties via de korpsleiding die het op zijn beurt doorgeeft bij de AC.

De AC kan dat op zijn beurt dus in de alarmeringen verwerken.

Groeten,

Niels


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #34 Gepost op: 18 januari 2005, 00:50:00
Ik verwacht eerder dat dat met een belletje naar de AC geregeld gaat worden.


dan ga je er vanuit dat ieder lid een eigen capcode krijgt, veel al zal er per dienstgroep een capcode aangemaakt worden, en heeft de AC er dus geen invloed op, hij/zij zou dan een complete groep uit zetten.

een van de voordelen van C2000 is nou juist dat al dat gebel en geinterventieeer niet meer nodig is, niks meer melden, je regelt het zelf maar. (gewoon ouderwets piepers/pagers ruilen)
Nemo me impune lacessit


nvr

  • Gast
Reactie #35 Gepost op: 18 januari 2005, 01:01:15
dan ga je er vanuit dat ieder lid een eigen capcode krijgt, veel al zal er per dienstgroep een capcode aangemaakt worden, en heeft de AC er dus geen invloed op, hij/zij zou dan een complete groep uit zetten.

Dat sugureer ik inderdaad. En aangezien er capcodes genoeg beschikbaar zijn, zou me dat niets verbazen.
Dat is namelijk ook makkelijk om per pager appart een bericht te kunnen versturen zonder dat die hele groep daar last van zou hebben.

Op dit moment bevat hier elke pager naast de dienstgroep ook een persoonlijke code en soms ook een korpscode. Bij de OVD's zit daar dan ook nog de OVDcode bij.

Bij een dienstwissel wordt dat in dat geval dus een kwestie van een extra capcode bij de doenstdoende ploeg bijprogrameren.


een van de voordelen van C2000 is nou juist dat al dat gebel en geinterventieeer niet meer nodig is, niks meer melden, je regelt het zelf maar. (gewoon ouderwets piepers/pagers ruilen)

Dat lijkt me dus helemaal niet de bedoeling..


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #36 Gepost op: 18 januari 2005, 01:16:48
ik heb begrepen dat de infostream maar 4 capcodes aankan, dan kom je dus al snel plaatsen tekort,
bijv; 1- dienstgroep, 2- proefalarm, 3- wvd en 4 centralist. is de persoon nog duiker ook kom je al een plaats tekort.
Nemo me impune lacessit


nvr

  • Gast
Reactie #37 Gepost op: 18 januari 2005, 01:29:06
Ik heb werkelijk zo 1,2,3 geen idee hoeveel codes de infostream aankan. Je zou zeggen 16 omdat dat het maximale is dat het FLEXprotocol voorschrijft.

Daarnaast vindt ik de keuze een beetje vreemd voor de benamingen van groepen door jou genoemd.

Want duikers zou je dus evt via de persoonlijke code kunnen doen.. WVD ook en centralisten ook. Dat zullen vaak maar een paar personen zijn uit hetzelfde korps..


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #38 Gepost op: 18 januari 2005, 01:45:24
dat zou dus kunnen, bij de 5toon  kon dit natuurlijk niet.

we hebben momenteel 12 duikers, 9 wvd en 7 centralisten, daarnaast 9 bevelvoerders, 12 chauffeurs, die uiteraard ook een eigen code hebben, sommige hebben meerdere functies, bij een oproep worden altijd alle chauffeurs en bevelvoerders gealarmeerd, naast de groep die dienst heeft, we hebben 2 TASSEN, 1HV, 1Duikvoertiug, een VC en een PM, maar goed als je met persoonlijke capcodes gaat werken zou dit kunnen, is echter voorzover bekend nog geen sprake van geweest.

maar hoe werkt het dan als je een persoonlijke code aan een andere groep gaat hangen, moet de meldkamer dit omzetten(zullen ze echt niet doen) moet de commandant dit veranderen? (heeft ook wel wat anders te doen), ik heb begrepen dat alles bij het oude blijft, de 5toon wordt een capcode, maar alles is mogelijk.
Nemo me impune lacessit


nvr

  • Gast
Reactie #39 Gepost op: 18 januari 2005, 01:54:20
Tja, hoe e.e.a. zich gaat ontwikkelen is natuurlijk voor mij een kwestie van braaf afwachten.

Een commandant kan op eigen houtje niet zomaar even iets veranderen. Dat zal deze altijd via de verbindingenafdeling moeten klaarspelen. Anders raak je denk ik het overzicht kwijt. Die mensen moeten het uiteindelijk verwerken in het systeem.
Jij noemt dat de meldkamer maar daar zitten speciale mensen voor die dat soort dingen invoeren. De meldkamercentralist zelf zal dat niet zomaar op eigenhoutje doen nee.

Overigens zoals ook reeds door anderen is aangegeven is de overgang naar P2000 uitermate geschikt voor herzieningen van de 5TVO's -> Capcodes. Dit zal in grote lijnen wel gehandhaaft blijven.

Maargoed.. de tijd zal het leren. Overigens baseer ik mijn voorbeeld op de door ons toegepaste manier van capcodes. Wij werken hier al jaren met semafonie in een eigen semafonienetwerk (dus niet KPN 1, 2, 3 of Callmax).