Jade (12) redt jongens uit wak KOOG AAN DE ZAAN - Heldin voor het leven, en iemand die misschien wel "wereldberoemd wordt in de Zaanstreek". Zo wordt de 12-jarige Jade Hamberg uit Koog aan de Zaan genoemd. Het meisje wordt overstelpt met hartverwarmende complimenten en bedankjes, nadat ze dit weekend twee door het ijs gezakte jongetjes uit een wak redde.
Zelf praat ze - terug op de roemruchte plek - broodnuchter over de reddingsactie, alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Terwijl ze zo verstandig handelde dat zelfs menig volwassene er een voorbeeld aan zou kunnen nemen.
Jade vervulde haar heldenrol vrijdagavond, toen ze net klaar was met sleeën met een vriendinnetje en de avond viel. Op weg naar huis, bij de Mallegatsloot, klonk er plots geschreeuw. "Help, help, hoorde ik. En ik zag allemaal handen. Ze waren al bijna kopje onder." Het dreigde verkeerd af te lopen. "Ze probeerden eruit te komen, maar het ijs brokkelde elke keer af", zegt ze, terwijl ze wilde armbewegingen maakt om het te illustreren.
Het dappere meisje bedacht zich geen moment, pakte een van de langste wilgentakken die er lagen, en stak het dikke uiteinde naar Tristan (12) en zijn vriendje (die buiten de publiciteit wil blijven). Koeltjes: "En zo heb ik ze gered." Eenmaal op de kant deed ze precies datgene wat moest: "Ik heb de jassen van de jongens uitgedaan, die waren helemaal nat en zwaar. De jongens konden zich haast niet bewegen! Ik heb de deken, die ik bij me had voor het sleeën, om hen heen gewikkeld en ben toen naar hun huis gegaan."
Desgevraagd zegt ze toch wel trots op zichzelf te zijn. Zij niet alleen; ook familie, en klasgenootjes; ze raken er niet over uitgepraat. En wat te denken van de jeugdige slachtoffers. Edith Atkins, moeder van Tristan, is Jade "enorm dankbaar". "Het is heel bijzonder wat ze heeft gedaan."
Tristan zelf zal het voorval nooit vergeten. "Ik wilde mijn vriendje redden, die na het rennen door het ijs was gezakt. Gelukkig kwam een meisje. Ik voel me nu weer oké, maar zonder haar was ik denk ik verdronken."
Thuis herinneren een lekkere taart, bloemen en een emotionele kaart aan de bijzondere daad die Jade heeft verricht. Voor onze reddende engel, staat erboven. Kort daaronder schrijven de jongetjes en hun ouders: 'Zonder jou was het anders afgelopen. Door jou zit Tristan zo weer lekker bij ons aan tafel. We zullen je heldendaad nooit vergeten.'
http://www.telegraaf.nl/binnenland/11461537/__Jade__12__redt_jongens_uit_wak__.html