Meldkamers politie onderbezet

Auteur Topic: Meldkamers politie onderbezet  (gelezen 2733 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Gepost op: 29 oktober 2011, 18:45:47
Meldkamers politie onderbezet

http://nos.nl/artikel/308469-meldkamers-politie-onderbezet.html
ANP Toegevoegd: zaterdag 29 okt 2011, 18:01


Archieffoto van de gemeenschappelijke meldkamer van de regio Rotterdam-Rijnmond

Door redacteur justitie Ilan Sluis

Veel van de ruim twintig meldkamers van de politie in Nederland zijn vaak onderbezet, met name in de avond en het weekend. Politievakbond ACP trekt hierover aan de bel, nadat agenten van korps Utrecht hun beklag hadden gedaan bij de korpsleiding. Volgens ACP-voorman Gerrit van de Kamp staan de klachten van de Utrechtse agenten niet op zichzelf en moet minister Opstelten van Veiligheid en Justitie snel ingrijpen.

Veel meldkamers worden samengevoegd, maar hoeveel er overblijven en waar ze komen, is onduidelijk. Door de onzekerheid is het verloop onder het personeel groot en kan er geen nieuw personeel gevonden worden. Politievakbond ACP wil dat minister Opstelten snel een beslissing neemt over de toekomstige inrichting van het meldkamersysteem en de vestigingsplaatsen.

Onveilige situaties
Voor politiemensen van het korps in Utrecht is inmiddels de maat vol. Agenten op straat maken zich flinke zorgen over hun veiligheid. Volgens hen is de meldkamer met name 's avonds en in het weekend onderbezet. Daardoor ontstaan regelmatig onveilige situaties.

Zo komt het voor dat agenten op een auto afmoeten, maar dat het checken van een kenteken door de meldkamer zo lang duurt dat agenten zonder informatie op de inzittenden afgaan.

Ondernemingsraad
Utrechtse agenten hebben het probleem via de ondernemingsraad aangekaart bij de politietop. De politie Utrecht erkent de onderbezetting op de meldkamer. Ook in Utrecht zou het komen door onzekerheid over de locatie van een nieuw te bouwen meldkamer.

Besluiten over die meldkamer worden telkens uitgesteld door het samengaan van het korps Utrecht met Flevoland en Gooi- en Vechtstreek in het kader van de vorming van de Nationale Politie. Hierdoor zou het moeilijk zijn om nieuw personeel te werven voor de meldkamer. De politietop wil op korte termijn maatregelen nemen. Waar die maatregelen uit bestaan, is niet bekend


Samen sterk in de hulpverlening!


rjvaneyk

  • Noodhulpteam Hollands Midden
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 579
Reactie #1 Gepost op: 29 oktober 2011, 19:14:20
Meldkamers politie vaak onderbezet

Laatste update:  29 oktober 2011 19:07

 AMSTERDAM - De meldkamers van de politie zijn vaak onderbezet. Vooral in het weekeinde en in de avond is er een tekort aan personeel.

Politievakbond ACP maakt zich ernstige zorgen en wil dat minister van Veiligheid en Justitie Ivo Opstelten (VVD) ingrijpt.

Agenten van het korps in Utrecht hadden geklaagd over de onderbezetting in de meldkamer. Volgens ACP-voorzitter Gerrit van de Kamp is dat echter niet de enige plaats waar een tekort is. "Dit speelt op veel meer plaatsen in heel Nederland", zegt hij.

Samenvoeging
 
De oorzaak ligt voornamelijk bij het samenvoegen van de meldkamers. Doordat nog niet duidelijk is hoeveel er overblijven en waar ze komen, is er veel onzekerheid en kan er moeilijk nieuw personeel worden gevonden.

Van de Kamp wil dat Opstelten snel een besluit neemt over de inrichting van het meldkamersysteem. "We moeten weten waar dit heen gaat."

© Novum


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #2 Gepost op: 29 oktober 2011, 19:45:14
Tsja, als je nu op de meldkamer van Utrecht werkt en de kans bestaat dat de meldkamer opeens 2 uur verder reizen is (en je uit je eigen regio gaat en dergelijke) en je kan ergens anders aan de slag is de keus niet zo heel moeilijk. Gebeurd overigens in meer regio's ...
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #3 Gepost op: 4 november 2011, 14:18:47
....De meldkamers van de politie zijn vaak onderbezet. Vooral in het weekeinde en in de avond is er een tekort aan personeel.

Politievakbond ACP maakt zich ernstige zorgen .....

Wat een toeval!! Maar volgens mij speelt dat al jaren. Binnen A-A hebben ze er zelfs een potje centen tegen aan gegooid om meer mensen te krijgen/ houden. En nu is het ineens een probleem!
Volgens mij is het probleem dat er niet naar buiten gebracht wordt wat er straks allemaal gaat veranderen met de NP. KLPD verdwijnt of niet. Meldkamers worden samengevoegd maar welke? en zo is er nog veel meer.
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #4 Gepost op: 7 november 2011, 10:11:49
Precies, wees eens duidelijk naar de werkvloer, zij staan tenslotte met de voetjes in de bagger en hebben, naar mijn bescheiden mening, recht op transparantie en helderheid... maar goed... utopie komt dan ook meteen in mijn, zieke, brein naar boven borrelen.
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #5 Gepost op: 7 november 2011, 10:22:23
EN daarbij, faciliteer eens naar de mogelijkheden die er zijn op gebied van computers, elektronica en materieel. Kenteken bevragen via de meldkamer is volgens mij van het jaartje kruik... dit is mogelijk via een beveiligde verbinding en een dataterminal in het voertuig... maar volgens mij rijdt nog niet eens de helft van noodhulp nederland met dit soort terminals omdat er besloten wordt dat dit te duur is...

Nee, een medewerker op de MK die kentekens moet controleren is niet duur ? Daarbij controleer je veel meer kentekens als je dit zelf kunt doen op straat, dan als je het moet opvragen....Volgens mij een win/win situatie, de MK die geen kentekens meer hoeft te bevragen en dus een medewerker vrij voor het aannemen van de telefonie, en meer productiviteit op straat.... dat dat geld kost... tja...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #6 Gepost op: 8 november 2011, 00:44:49
EN daarbij, faciliteer eens naar de mogelijkheden die er zijn op gebied van computers, elektronica en materieel. Kenteken bevragen via de meldkamer is volgens mij van het jaartje kruik... dit is mogelijk via een beveiligde verbinding en een dataterminal in het voertuig... maar volgens mij rijdt nog niet eens de helft van noodhulp nederland met dit soort terminals omdat er besloten wordt dat dit te duur is...

Dat zijn verborgen kosten (vakjargon), het personeel is toch in dienst dus wat ze doen doet er niet toe. En met de ambtelijke eigenschap om jezelf belangrijk te maken door veel taken te hebben eindigt dat in.....

In A-A doen ze daar op de meldkamer gelukkig niet aan. Elk buro heeft zijn eigen plot/ navraag kanaal (kost ook bakken met geld!). Echter jouw bewering dat het kenteken bevragen uit het jaar kruik is, die is juist. RDW via het eigen huis-tuin-keuken laptop en internet verbindinkje is sneller. Maar niet completer en daar zit de knak. Alles moet beveiligd zijn (logisch) en dat kost tijd. Vroeger (ik weet niet of dat nog steeds zo is) koste zelfs elke navraag bij het GBA 25 cent! Hoezo kosten?
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens