Papieren bon gaat verdwijnen

Auteur Topic: Papieren bon gaat verdwijnen  (gelezen 13546 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Gepost op: 23 januari 2009, 22:44:41
En, al ervaringen?

http://www.ad.nl/denhaag/2942694/Bonnenboekje_verdwijnt.html

vrijdag 23 januari 2009
Bonnenboekje verdwijnt
Door SANDER VAN DER WERFF

DEN HAAG - Nog even en het bonnenboekje van de verkeerspolitie is verleden tijd. Het even bekende als gevreesde boekje wordt binnenkort vervangen door een digitale tegenhanger.

http://www.ad.nl/multimedia/archive/00193/bekeuring_193755a.jpg
Een prent. ARCHIEFFOTO ANP/KOEN SUYK

http://www.ad.nl/multimedia/archive/00193/bekeuring_digi_193756a.jpg
De digitale bon. FOTO ADHC

In navolging van andere korpsen beschikt Politie Haaglanden nu ook over (twintig) PDA’s, minicomputers die iets groter zijn dan een mobiele telefoon. De apparaatjes zijn bedoeld om het uitschrijven van bekeuringen en de administratieve afhandeling ervan makkelijker te maken.

Het nieuwe apparaat, voorzien van aanraakscherm, werkt sneller, zorgvuldiger en efficiënter. Zo kent het computertje alle straatnamen, wat spelfouten voorkomt. De locatie van de verkeersovertreding wordt met behulp van gps-technologie tot op de meter nauwkeurig bepaald. Bij elk proces-verbaal kunnen drie foto’s worden opgeslagen. Dat kan bijvoorbeeld handig zijn als een automobilist zijn lading niet goed heeft vastgezet.

De automobilist krijgt geen geel papiertje meer, maar een soort kassabon die zoemend uit de zakcomputer rolt. Alle gegevens worden draadloos verzonden naar een server op het hoofdbureau en daarna naar het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB). Nog een voordeel, of nadeel: de overtreder of de verdachte hoeft niet meer maanden op zijn bekeuring te wachten. Door de versnelde afhandeling ligt de envelop met de acceptgiro van het CJIB vaak binnen een week op de mat. In de toekomst kan het apparaatje worden gekoppeld aan de Gemeentelijke Basis Administratie, waardoor agenten belangrijke gegevens van de bekeurde in beeld krijgen als ze zijn Burger Service Nummer invoeren. Helemaal verdwenen is het traditionele boekje nog niet. Het wordt voor de zekerheid nog even achter de hand gehouden bij controles.

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 23 januari 2009, 22:50:14
En, al ervaringen?

Met haar i.i.g. (nog) niet...  ;D

7194

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 24 januari 2009, 00:56:19
Handig apparaat als ik het zo lees... Hoop wel dat ze het een beetje hufterproof maken.  :P

Ron-Almere

• Gast
Reactie #3 Gepost op: 24 januari 2009, 01:23:32
Ik heb zo'n 3 jaar geleden ermee gewerkt in Gooi&Vechtstreek, moet zeggen dat het erg handig is helemaal als het vochtig weer is. En er zat een ingebouwde camera in, das erg handig om een overtreding vast te leggen. Wat ook een voordeel is dat alles leesbaar is voor Tobias.

GN-5159

• Forum gebruiker
  • Zie Disclaimer onderaan
Reactie #4 Gepost op: 24 januari 2009, 10:18:45
Dinsdag a.s. komen er hier 20 binnen, en ik ben als beheerder aangesteld. Ik heb er alle vertrouwen in. Apparaten worden door Sigmax geleverd.
Maar deze invoering gaat natuurlijk wel ten koste van een aantal administratieve arbeidsplaatsen. De bonnen hoeven namelijk niet meer ingeklopt te worden in de transactiemodule.
DISCLAIMER: Alles is een grote leugen. Het hele leven is een leugen. Ik heb alles verzonnen, niets berust op waarheid. A

Nachtbroeder

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 24 januari 2009, 11:10:35
Zit er ook zo'n c2000 data chipje van Motorola in??

GN-5159

• Forum gebruiker
  • Zie Disclaimer onderaan
Reactie #6 Gepost op: 24 januari 2009, 14:55:10
Nee hoor, geen C2000 wel GPRS.
DISCLAIMER: Alles is een grote leugen. Het hele leven is een leugen. Ik heb alles verzonnen, niets berust op waarheid. A

tcf

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 25 januari 2009, 16:06:08
Ik hoop dat ze deze apparaten in onze regio ook snel gaan invoeren. Dat uitschrijven, op het bureau weer inschrijven en voorzien van de benodigde Tobiasteksten kost veel en veel te veel tijd. Zeker bij bijvoorbeeld de mini voor het niet voldoen aan de vordering art.34WAM. Die Tobiastekst is vreselijk lang.....

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #8 Gepost op: 30 oktober 2011, 00:32:31
Handgeschreven bon gaat verdwijnen

De tijd dat agenten de gehate gele bon tevoorschijn toveren als ze iemand bekeuren, lijkt bijna voorbij.
In Amsterdam werken agenten al met smartphones met daarop een digitaal bonnenboekje. In januari vindt daarvan een evaluatie plaats. Als die positief uitpakt, kan de landelijke invoering nog volgend jaar plaatsvinden.

Dat verwacht Edwin Delwel, die verantwoordelijk is voor de proeven met de smartphones. Hij zegt dat in het politievakblad Blauw. In 2009 experimenteerde een deel van de verkeershandhavingsteams al met handcomputertjes. Die proef was positief, omdat het aantal fouten in bonnen terugliep met 25 tot 30 procent. Ook zou het uitschrijven van een digitale bon veel minder tijdrovend zijn.

Voor de burger heeft het digitale bonnenboekje ook gevolgen; de tijd dat ze een bonnetje als bewijs krijgen, is daarmee ook verleden tijd. ,,Het digitaal bonnenboek kan niet printen, dus een reçu van de bekeuring krijgt de burger niet. Daar is bewust voor gekozen, want anders zou je agenten toch weer uitrusten met een printer en papier'', vertelt een René Vollenbroek, programmamanager Buitengerechtelijke Afdoening in hetzelfde artikel.

www.at5.nl

Ik las laatst al iets in een ander topic over het feit dat er collega's zijn die twijfelen aan de komst van de blackberry. Er zijn inmiddels regio's die het personeel aan het voorzien is van de BlackBerry's.

Waar ik dan even benieuwd naar ben, bij bepaalde bekeuringen is het verplicht om een kennisgeving van bekeuring aan de verdachte te geven .... Gaat de wet aangepast worden, of lopen we op de zaken vooruit en gaan we er vanuit dat de wet aangepast gaat worden.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

dielangemotormuis

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 30 oktober 2011, 00:42:59
Waar ik dan even benieuwd naar ben, bij bepaalde bekeuringen is het verplicht om een kennisgeving van bekeuring aan de verdachte te geven .... Gaat de wet aangepast worden, of lopen we op de zaken vooruit en gaan we er vanuit dat de wet aangepast gaat worden.

Ik hoop het eerste, maar ben bang voor het laatste. Noem het een overbruggingsperiode.

Heb er trouwens nog geen collega over gehoord van de binnenstad, want die lopen er bij wijze van proef mee rond. Heb er op intranet ook nog niks overgelezen of het wel of niet bevalt.