IK snap je verbazing/frustratie, maar dit soort zaken neigen vaak naar het menselijke, terwijl je er vanuit kunt gaan dat dit een technische fout is (GMS). Uiteraard is dat systeem "getraind" (database gevuld, etc) door mensen, maar de afgelopen nacht dienstdoende centralisten deden niets anders dan het inzetvoorstel volgen.
Ik betwijfel of het gaan om het échte inzetvoorstel. Die twijfel komt omdat we hier vlak langs de IJssel zaten, vlak bij Noord- en Oost Gelderland. Het zou kunnen kloppen dat het vak van NOG is geselecteerd door GMS, maar in dat geval had de OvD van Veluwe-Noord samen met de hoogwerker van Zwolle of Elburg opgeroepen moeten worden. Voor Hattem (overkant IJssel) is 2x TS van Hattem en Hattemerbroek wellicht wél inzetvoorstel, maar de OvD en de hoogwerker horen daar niet.
Misschien had men daarbij iets scherper moeten zijn, maar dat is nu eenmaal het probleem van de steeds verdergaande automatisering. Men vertrouwt op hun systemen, als GMS met een 'bijzonder' inzetvoorstel komt, dan zal dat wel een reden hebben. Echter, zeker in de 'hoofdstad' van IJsselland had men inderdaad wel wat scherper mogen zijn, omdat -gezien het beschikbare materieel in Zwolle- een primaire inzet vanuit omliggende kazernes toch wel bijzonder genoemd mag worden.
Klopt, ik heb - zonder verdere bewijzen
- het vermoeden dat ze op de meldkamer hebben zitten slapen. Gelukkig is de hoogwerker van Zwolle wel vrij snel gealarmeerd, maar had er dan gelijk nog 2x TS naar toe gestuurd. Beter te veel dan te weinig. Wat ik nu begreep was dat de hoogwerker van Zwolle al ter plaatse was toen Hattemerbroek en Hattem ter plaatse kwamen. Kortom, had naast die hoogwerker van Zwolle-Hoofdpost een tankautospuit meegestuurd en dan was het probleem al iets minder erg.
Wat ook jammer is, is dat dit niet de eerste keer is in deze omgeving. De laatste keren toen was er nog geen MON, maar toen ging het evengoed mis. Dat had toen nog de media gehaald, de kans is groot dat dat nu weer gebeurt...
De laatste keer dat het 'goed' mis ging was bij de woningbrand bij Zalk, op enkele kilometers van Hattemerbroek. Die brand aan de Burgemeester van Hardenbergweg was in maart dit jaar. Dat was ook al toen MON er was. Dat probleem is toen wel opgelost, want bij twee andere woningbranden (waarvan een een schoorsteenbrand was) werden de Gelderse korpsen wel vrij snel opgeroepen op Overijssels grondgebied.
Ik denk dat het overigens wél goed is dat het in de media komt. Niet om de brandweer die ter plaatse was de schuld te geven, die hebben hard gestreden om de panden rondom het brandende pand te behouden. Maar op hoger niveau mag dit wel eens goed opgelost gaan worden. Zoiets simpel wegwuiven / in de doofpot stoppen is niet goed...