Grote brand (woonboerderij/rietenkap) Oldeneelweg - Zwolle 30-10-2011

Auteur Topic: Grote brand (woonboerderij/rietenkap) Oldeneelweg - Zwolle 30-10-2011  (gelezen 8594 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #10 Gepost op: 30 oktober 2011, 11:06:22
0611411 BRW Zwolle (Infocode klein Incident)
0611412 BRW Zwolle (Infocode middel Incident)

Wat houden deze 2 codes precies in?

De benamingen zijn niet helemaal correct, officieel zijn het "service codes". Er waren namelijk nogal wat korpsen met afwijkende alarmeringsregelingen (logistieke dienst, burgemeester, commandant), en met de komst van de MON zijn alle inzetvoorstellen cq alarmeringsregelingen volledig gelijk getrokken. Om toch aan lokale wensen tegemoet te kunnen komen heeft men per korps/gemeente zogenaamde servicecodes ingevoerd, die vrij gebruikt kunnen worden om bepaalde personen/functies te alarmeren (of informeren) vanaf een bepaalde classificatie. Het ene korps wil misschien de logistiek al vanaf middel laten aanrukken en het andere korps de TD. Die functies worden dan niet specifiek gealarmeerd door de meldkamer, maar kunnen de betreffende servicecode in hun pieper krijgen. Of het dan wenselijk is dat bepaalde functies de straat op gaan zonder daadwerkelijk door de meldkamer gealarmeerd te zijn, is een geheel andere discussie, blijkbaar is dat geen probleem aangezien het toch niet om eerstelijns voertuigen gaat en als het goed is zelfs niet om repressief materieel.


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #11 Gepost op: 30 oktober 2011, 11:08:26
Ik snap je, maar de 'inhoud' van een vak kan volledig verkeerd gedefineerd zijn. [..] (met het oog op gewonden, doden, etc), lijkt mij.
Klopt, die mening deel ik met je Hunter alleen realiseer je wel dat de bevelvoerders van Hattemerbroek en Hattem er - wat ik begreep ter plaatse - er van uit gingen dat ze opgeroepen werden als secundaire ploegen en niet als primaire. Opschaling wordt soms niet eens in de melding geplaatst, zie b.v. de melding voor de 1631 waar geen middel-/grote brand bij staat.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #12 Gepost op: 30 oktober 2011, 11:10:38
Klopt, die mening deel ik met je Hunter alleen realiseer je wel dat de bevelvoerders van Hattemerbroek en Hattem er - wat ik begreep ter plaatse - er van uit gingen dat ze opgeroepen werden als secundaire ploegen en niet als primaire. Opschaling wordt soms niet eens in de melding geplaatst, zie b.v. de melding voor de 1631 waar geen middel-/grote brand bij staat.

Tsja, een secundaire alarmering voor 2xTS, HW en OvD  98uiye


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #13 Gepost op: 30 oktober 2011, 11:10:44
De benamingen zijn niet helemaal correct, officieel zijn het "service codes". Er waren namelijk nogal wat korpsen met afwijkende alarmeringsregelingen (logistieke dienst, burgemeester, commandant), en met de komst van de MON zijn alle inzetvoorstellen cq alarmeringsregelingen volledig gelijk getrokken. Om toch aan lokale wensen tegemoet te kunnen komen heeft men per korps/gemeente zogenaamde servicecodes ingevoerd, die vrij gebruikt kunnen worden om bepaalde personen/functies te alarmeren (of informeren) vanaf een bepaalde classificatie. Het ene korps wil misschien de logistiek al vanaf middel laten aanrukken en het andere korps de TD. Die functies worden dan niet specifiek gealarmeerd door de meldkamer, maar kunnen de betreffende servicecode in hun pieper krijgen. Of het dan wenselijk is dat bepaalde functies de straat op gaan zonder daadwerkelijk door de meldkamer gealarmeerd te zijn, is een geheel andere discussie, blijkbaar is dat geen probleem aangezien het toch niet om eerstelijns voertuigen gaat en als het goed is zelfs niet om repressief materieel.
Ok Thans peter. O0

Ik heb dit nog eens op de kaart bekeken, en ik snap even niet waarom uberhaupt de korpsen Hattemerbroek en Hattem als eerste zijn gepiept, aangezien de IJssel er ook nog eens tussen zit. Zover ik kan zien is de eerste mogelijkheid om over de IJssel te komen de Zuiderzeestraatweg, en dat is al een heel stuk rijden. :-\


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #14 Gepost op: 30 oktober 2011, 11:11:55
Ik heb dit nog eens op de kaart bekeken, en ik snap even niet waarom uberhaupt de korpsen Hattemerbroek en Hattem als eerste zijn gepiept, aangezien de IJssel er ook nog eens tussen zit. Zover ik kan zien is de eerste mogelijkheid om over de IJssel te komen de Zuiderzeestraatweg, en dat is al een heel stuk rijden. :-\

Dat is inderdaad de hele discussie. Dat moet een fout zijn in GMS, en niet opgemerkt door de dienstdoende centralist(en). Dit zal uiteraard nog wel een staartje krijgen, we horen wel hoe de vork in de steel zat :)


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #15 Gepost op: 30 oktober 2011, 11:19:13
Tsja, een secundaire alarmering voor 2xTS, HW en OvD  98uiye
De wonderen zijn de wereld nog niet uit bij de MON. ;)
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #16 Gepost op: 30 oktober 2011, 11:25:35
Tja, zoals ik het nu inschat is het kwartje pas gevallen toen men begon te roepen om een redvoertuig, en het RV van Zwolle toen pas uit de hoge hoed kwam rollen. En de TS van Zwolle pas gepiept is op aan/navraag van de bemanning van het redvoertuig.


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #17 Gepost op: 30 oktober 2011, 11:51:47
Dat denk ik ook ja. Hoogwerker van Zwolle kwam ook aan op de locatie en op dat moment was er nog geen tankautospuit ter plaatse.

Overigens wordt er op WeblogZwolle, RTV Oost en Kilzooi gesproken over brandstichting. Zou mogelijk in verband staan met de brand bij de manege in Zwolle enkele weken terug. Ter plaatse heb ik die geruchten ook gehoord, maar er in mijn artikel niks mee gedaan.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #18 Gepost op: 30 oktober 2011, 12:08:28
Ik heb een aantal alarmeringen voor de Oldeneelweg gevonden en die zijn zo te zien wel goed gegaan :
p2kflex
13:02:07 01-05-10GROUP-1Prio 2 Tak over de weg OLDENEELWEG thv 6 a 8016PD ZWOLLE 1630
0600045BRW IJsselland (Monitorcode)
0600803BRW IJsselland (Zwolle-Zuid - Kazernealarm)
0600806BRW IJsselland (Zwolle-Zuid - Lichtkrant)
0611423BRW IJsselland (Zwolle-Zuid - BvD)
0611425BRW IJsselland (Zwolle-Zuid - Kazernecode)
0611426BRW IJsselland (Zwolle-Zuid - Kazernealarm)
0611450BRW IJsselland (Zwolle-Zuid - Lichtkrant)
p2kflex
23:41:24 19-03-11GROUP-1PRIO 2 Buitenbrand : : Oldeneelweg : Zwolle 1631
0611411BRW IJsselland (Zwolle - Klein Incident)
0611423BRW IJsselland (Zwolle-Zuid - BvD)
0611425BRW IJsselland (Zwolle-Zuid - Kazernecode)
0611426BRW IJsselland (Zwolle-Zuid - Kazernealarm)
0611450BRW IJsselland (Zwolle-Zuid - Lichtkrant)
p2kflex
05:06:54 10-08-11GROUP-1PRIO 1 Buitenbrand : : Oldeneelweg : 3 8016PC Zwolle 1630
0611383BRW IJsselland (Zwolle-Noord - BvD)
0611385BRW IJsselland (Zwolle-Noord - Kazernecode)
0611386BRW IJsselland (Zwolle-Noord - Vrijwilligers-1)
0611410BRW IJsselland (Zwolle-Noord - Lichtkrant)
0611411BRW IJsselland (Zwolle - Klein Incident)


De vraag is echter natuurlijk hoe groot zo'n vak is en of de betreffende adressen binnen hetzelfde vak vallen...


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon