mag dat, kan dat?

Auteur Topic: mag dat, kan dat?  (gelezen 18621 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #70 Gepost op: 4 januari 2005, 20:06:40


Ja, maar dat doen we altijd al informatie inwinnen bij andere instanties. Dus daar is naar mijn mening niets nieuws aan.



Natuurlijk is dat niet bij alle korpsen zo, en zijn er altijd uitzonderingen.  (Iedereen mag nu denken dat zíjn korps die uitzondering is  ;) ).
Maar toch goed dat er aandacht aan besteed wordt. Het kan nooit kwaad zoiets wat extra aandacht te geven...

Henk


112 Brabant.nl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Reactie #71 Gepost op: 4 januari 2005, 22:35:56
Inhakend op dit onderwerp: Op de site van de KNRM staan diverse inzetrapporten waarbij een ambulance VPK of VPK en chauffeur meegenomen worden met de reddingboot naar een gewonde aan boord van een schip. Waar zijn die zwemvesten?



De achterste.....




Beide ambulancemensen......



Wederom mis ik iets.....
Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #72 Gepost op: 4 januari 2005, 23:16:37
Dit (deze beelden) staat haaks op wat een inspecteur van de KNRM mij verzekerde, dat bij hen niemand meegaat zonder een reddingsvest: geen reddingsvest betekent aan de wal blijven. Kan mij trouwens niets schelen of het een grote of een kleine boot is, je kan ook vanuit een grote boot te water raken.

Ook bij HOGE voeren we vroeger weleens zonder het vest aan, als het héél warm is en je niet zo snel vaart kan dat wel dachten we. Maar waar moet je de grens stellen. Zeker is zeker. Dus ALTIJD een redvest en voor iedereen is het devies. Ook op een grotere KNRM boot.
Dit valt mij wel een beetje tegen :( .

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #73 Gepost op: 5 januari 2005, 15:52:52
Kijk er zijn voorbeelden genoeg dat men geen redvest om heeft..
En het is flauw om te zeggen dat iedereen het doet of juist iedereen het wel eens vergeet.. en alle voorbeelden er bij slepen..

Maar persoonlijk veiligheid rond het water word door veel mensen toch onderschat..

laten we nu niet gaan zwarte pieten, maar er iets van leren toch  ::)

Bedoel als ik aanboord omkleed van redvest naar duikontrusting kan je vast ook wel ergens een foto van me vinden zonder redvest.. ;

Het moet nu toch wel duidelijk zijn, het niet altijd prettig is het water... ;)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #74 Gepost op: 5 januari 2005, 17:05:29
Zo is dat, laten we ons concentreren op die ene ambulance broeder die wél z'n redvest omheeft! 8)

Henk


Gast48368

  • Gast
Reactie #75 Gepost op: 5 januari 2005, 17:30:13
ja inderdaad in normale uitrukkleding iemand te water gegooid vanuit de boot en daarna inclusief ademlucht en geen problemen .

Hoe lang heeft diegene dit volgehouden??


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #76 Gepost op: 5 januari 2005, 18:06:45
Bij onze test was dat 10 seconden.. na het in het water vallen.. Toen moesten we we hem toch even helpen ;D


fireman77

  • Gast
Reactie #77 Gepost op: 6 januari 2005, 13:33:17
Natuurlijk is dat niet bij alle korpsen zo, en zijn er altijd uitzonderingen.  (Iedereen mag nu denken dat zíjn korps die uitzondering is  ;) ).
Maar toch goed dat er aandacht aan besteed wordt. Het kan nooit kwaad zoiets wat extra aandacht te geven...

Henk


Het is meer regel dan uitzondering, samen werken tussen de verschillende disciplines is de normaalste zaak. Gebruik maken van de kennis die aanwezig is, noem ik dit. En dat zal elk korps in nederland doen.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #78 Gepost op: 6 januari 2005, 15:47:29
Het is meer regel dan uitzondering, samen werken tussen de verschillende disciplines is de normaalste zaak. Gebruik maken van de kennis die aanwezig is, noem ik dit. En dat zal elk korps in nederland doen.

Samenwerken tussen de verschillende disciplines bedoeld men vaak tussen brandweer, politie en ambulance. en daar zijn de meesten wel van overtuigd.

Maar lang niet elke bevelvoerder en OVD accepteerd commentaar of een tip van de (in zijn ogen de zij-lijn)

In de situatie van de leegpompen van het schip, vermoed ik dat de brandweer bevelvoerder de tip over de redvesten direct naar zich neerlegt, want hij weet echt als de beste hoe hij een (vergelijkbare) kelder leegt pompt..  De bevelvoerder realiseert zich niet dat dit iets anders is, dan een kelder leegpompen..

Ik ken zelf genoeg voorbeelden, waarbij een bevelvoerder een situatie standaard wil aanvliegen, terwijl in die specifieke situatie een andere aanpak effectiever zou zijn.

Ik ken zelf het voorbeeld van een bestelbusje tegen de  boom, bestuurder bekneld waarbij de ambulance zegt het dak moet er af.., En de bevelvoerder volgt dat klakkeloos op.
Nu krijgen ze een de tip om de verhuisspullen even uit de auto te halen en de stoel achterover te leggen waarmee je hetzelfde doel bereikt en dat de redding vele male eenvoudiger zou maken.
zegt de bevelvoerder dat de ambulancedienst het dak er af wil, gaat het dak er af..
Door dat ze het de dak er niet afkregen, volgende ze alsnog de tip op. en toen was het slachtoffer met 3 minuten netjes uit de bestelbus. Maar het duurt soms even voor dat men naar argumenten wil luisteren.

Als een ambulancedienst iets zegt, zal een bevelvoerder sneller zijn plan willen aanpassen dan als Henk iets zegt ook al is de inhoud net zo steekhoudend.

Een brandweer duiker zal niet snel van z'n standaard inzet afwijken, ook al is een andere methode effectiever.

Soms zit er een bepaalde starheid in de manier van optreden, die niet altijd effectief is. maar bij het aanvliegen van bij voorbeeld een brand juist wel effectief is.

De opleiding van bevelvoerders kan in die zin nog wel verbeterd worden..


fireman77

  • Gast
Reactie #79 Gepost op: 6 januari 2005, 18:21:18
Samenwerken tussen de verschillende disciplines bedoeld men vaak tussen brandweer, politie en ambulance. en daar zijn de meesten wel van overtuigd.

Maar lang niet elke bevelvoerder en OVD accepteerd commentaar of een tip van de (in zijn ogen de zij-lijn)

In de situatie van de leegpompen van het schip, vermoed ik dat de brandweer bevelvoerder de tip over de redvesten direct naar zich neerlegt, want hij weet echt als de beste hoe hij een (vergelijkbare) kelder leegt pompt.. De bevelvoerder realiseert zich niet dat dit iets anders is, dan een kelder leegpompen..

Ik ken zelf genoeg voorbeelden, waarbij een bevelvoerder een situatie standaard wil aanvliegen, terwijl in die specifieke situatie een andere aanpak effectiever zou zijn.

Ik ken zelf het voorbeeld van een bestelbusje tegen de boom, bestuurder bekneld waarbij de ambulance zegt het dak moet er af.., En de bevelvoerder volgt dat klakkeloos op.
Nu krijgen ze een de tip om de verhuisspullen even uit de auto te halen en de stoel achterover te leggen waarmee je hetzelfde doel bereikt en dat de redding vele male eenvoudiger zou maken.
zegt de bevelvoerder dat de ambulancedienst het dak er af wil, gaat het dak er af..
Door dat ze het de dak er niet afkregen, volgende ze alsnog de tip op. en toen was het slachtoffer met 3 minuten netjes uit de bestelbus. Maar het duurt soms even voor dat men naar argumenten wil luisteren.

Als een ambulancedienst iets zegt, zal een bevelvoerder sneller zijn plan willen aanpassen dan als Henk iets zegt ook al is de inhoud net zo steekhoudend.

Een brandweer duiker zal niet snel van z'n standaard inzet afwijken, ook al is een andere methode effectiever.

Soms zit er een bepaalde starheid in de manier van optreden, die niet altijd effectief is. maar bij het aanvliegen van bij voorbeeld een brand juist wel effectief is.

De opleiding van bevelvoerders kan in die zin nog wel verbeterd worden..



Jij hebt het over een praktijkvoorbeeld waarbij je te maken hebt met een ongeval met beknelling.

Daar is de samenwerking tussen de ambulancedienst en brandweer zo op elkaar afgestemt dat de taakverdelingen bij één ieder bekend is. Dus geen buitenstaanders, die met goedbedoelde tips aankomen. Dat werkt natuurlijk niet, je moet in deze situaties snel beslissen.

Ik ben dan toch wel benieuwd wie aangaf dat je beter die verhuisspullen er uit kon halen en dan de stoel achterover te leggen???

Was hij of zij werkzaam als hulpverlener, zo niet dan had hij of zij daar niets te zoeken. We werken nog altijd met werkcirkels in dit soort situaties.