Het is meer regel dan uitzondering, samen werken tussen de verschillende disciplines is de normaalste zaak. Gebruik maken van de kennis die aanwezig is, noem ik dit. En dat zal elk korps in nederland doen.
Samenwerken tussen de verschillende disciplines bedoeld men vaak tussen brandweer, politie en ambulance. en daar zijn de meesten wel van overtuigd.
Maar lang niet elke bevelvoerder en OVD accepteerd commentaar of een tip van de (in zijn ogen de zij-lijn)
In de situatie van de leegpompen van het schip, vermoed ik dat de brandweer bevelvoerder de tip over de redvesten direct naar zich neerlegt, want hij weet echt als de beste hoe hij een (vergelijkbare) kelder leegt pompt.. De bevelvoerder realiseert zich niet dat dit iets anders is, dan een kelder leegpompen..
Ik ken zelf genoeg voorbeelden, waarbij een bevelvoerder een situatie standaard wil aanvliegen, terwijl in die specifieke situatie een andere aanpak effectiever zou zijn.
Ik ken zelf het voorbeeld van een bestelbusje tegen de boom, bestuurder bekneld waarbij de ambulance zegt het dak moet er af.., En de bevelvoerder volgt dat klakkeloos op.
Nu krijgen ze een de tip om de verhuisspullen even uit de auto te halen en de stoel achterover te leggen waarmee je hetzelfde doel bereikt en dat de redding vele male eenvoudiger zou maken.
zegt de bevelvoerder dat de ambulancedienst het dak er af wil, gaat het dak er af..
Door dat ze het de dak er niet afkregen, volgende ze alsnog de tip op. en toen was het slachtoffer met 3 minuten netjes uit de bestelbus. Maar het duurt soms even voor dat men naar argumenten wil luisteren.
Als een ambulancedienst iets zegt, zal een bevelvoerder sneller zijn plan willen aanpassen dan als Henk iets zegt ook al is de inhoud net zo steekhoudend.
Een brandweer duiker zal niet snel van z'n standaard inzet afwijken, ook al is een andere methode effectiever.
Soms zit er een bepaalde starheid in de manier van optreden, die niet altijd effectief is. maar bij het aanvliegen van bij voorbeeld een brand juist wel effectief is.
De opleiding van bevelvoerders kan in die zin nog wel verbeterd worden..