Maar Mark, we hebben het toch niet over zwarte Pieten op een slepertje?
Maar op een speedboot, zeker als het water wat kouder aan het worden is, spreek ik
iedereen aan op het dragen van een redvest. Dat is ook eigen belang. We zijn hier te vaak (een aantal malen per jaar) dagen aan het zoeken naar iemand die ergens op de bodem ligt, leg ik dan uit. Ik vraag dan "doe ons en uzelf een plezier en draag een redvest, dan zijn we allemaal eerder thuis, want als u er een aan heeft vinden we u veel sneller, u drijft dan aan de oppervlakte in het zicht, als u op de bodem ligt zijn we dagen aan het zoeken".
Dat klinkt een beetje luguber, maar het werkt altijd wel.
En daarin vind ik dat
zelfs de KNRM een voorbeeld functie daarin heeft. Ik herinner jullie (de mensen die het dragen van een redvest geen issue vinden) nog maar even aan het stukje op hun eigen site, waar het dragen van redvesten gepromoot wordt: practise what you preach*. En als er dan iemand mee moet en echt geen reddingsvest aan wil, laat m dan zitten en niet staan.
Ik weet dat kritiek op de KNRM en Israel not done is, maar ik ga beide niet uit de weg.
*Aanbevelingen KNRM om reddingvest te dragen:
- water temperatuur beneden de 15 graden.- 's-nachts.
- bij mist.
- vanaf windkracht 4.
- bij zeeziekte.
Mag ik jullie (de mensen hier die het dragen van een redvest niet zo'n punt vinden) vragen
dit linkje te volgen en dat nog even goed door te lezen?
Het is niet alleen zo dat er gevaar voor de burgemeester is dat ie over boord kukelt (ik zie hem staan met zijn handen toch duidelijk in zijn zakken, ik krijg daar kippevel van bij het zien alleen al en wat zou zo'n ambsketting trouwens wegen?), ik vind dat je als redder altijd moet laten zien dat je persoonlijke beschermingsmiddelen niet alleen belangrijk vindt voor jezelf en de aanbevelingen die jouw leiding op brede schaal uit doet gaan en iedereen met klem aanraadt, ook op moet volgen, al was het maar in je rol als voorbeeld functie.