Zwemvest of niet... (werken op het water)

Auteur Topic: Zwemvest of niet... (werken op het water)  (gelezen 68344 keer)

0 gebruikers (en 26 gasten bekijken dit topic.

hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #190 Gepost op: 29 november 2012, 17:34:01
De ambulances in Zeeland worden binnenkort ieder uitgerust met twee redvesten.

Dit na inzetten waarbij de ambulancebemanning zich niet veilig voelde. Bijvoorbeeld balancerend over loopplanken, overstappen op jachten, maar ook op grotere schepen.
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #191 Gepost op: 29 november 2012, 20:42:43
Busted..   dat iemand die foto nog bewaart heeft..

Maar goed gelukkig is er sinds 2003 een hoop veranderd. Moeten we tegenwoordig niet meer doen.  Een paar maanden later heb ik iemand zien bijna zien verzuipen, met open droogpak.

Volgens mij ligt copyright van die foto trouwens niet bij de poster..


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #192 Gepost op: 29 november 2012, 21:26:40
De ambulances in Zeeland worden binnenkort ieder uitgerust met twee redvesten.
Dit na inzetten waarbij de ambulancebemanning zich niet veilig voelde. Bijvoorbeeld balancerend over loopplanken, overstappen op jachten, maar ook op grotere schepen.
Goede zaak, maar wat bedoel je met overstappen ? boot -> boot of wal -> boot ? , want bij boot -> boot neem ik aan dat ze wel een vest krijgen van de (redding)bootbemanning die hen vervoert.


guest11765

  • Gast
Reactie #193 Gepost op: 30 november 2012, 10:14:28
Busted..   dat iemand die foto nog bewaart heeft..

Maar goed gelukkig is er sinds 2003 een hoop veranderd. Moeten we tegenwoordig niet meer doen.  Een paar maanden later heb ik iemand zien bijna zien verzuipen, met open droogpak.

Volgens mij ligt copyright van die foto trouwens niet bij de poster..

Ik heb met 2 type overlevingspakken op zee gelegen met een open rits.
1 was een "N.A.M" pak, die werden gebruikt bij olieboorplatformen (of gas wat jij wilt) en het ander was een KNRM overlevingspak (beide zonder redvest als proef).
Bij beide voel je jezelf heel ongemakkelijk, omdat het water naar ondere zakt en eigenlijk heel lichtjes aan je benen trekt. Het water staat tot aan je kin, maar je hoofd blijft boven door het drijfvermogen wat er in zit.
Dus verdrinken? misschien als je niet bij bewust zijn bent.

Ik vraag me echt af, hoe de kinderen straks zullen reageren over 5 tot 10 jaar als ze het geluid van de stoomboot horen en zingen "zie ginds komt de stoomboot", als Sinterklaas niet meer een intocht mag houden over het water....

Echt dit gaat weer alles te buiten, wat een onzin...... Het filmpje van Joost geeft maar weer mooi aan, dat zelfs een niet al te jonge man, met een giga pak kleding (en hoofddeksel) nog prima in staat is om zelf te blijven drijven.

Natuurlijk snap ik dat als iemand gewond raakt en buiten bewust zijn is, het leven zal laten omdat hij weg zakt naar de bodem. Maar daarom hoef je toch niet meteen alle water intochten af te lassen?

Ik vind het een beetje doorslaan als in de auto wereld. We plaatsen wel 7 of 10 of van mijn part 20 airbags die je waarschijnlijk nooit zal gebruiken, maar we halen voor het gewicht wel het reserve wiel uit een auto, omdat je die volgens de cijfers maar 1x in de 5 jaar nodig hebt. En als je dan staat met een compleet kapot gereden band op de snelweg (vluchtstrook als die er is) dan sta je daar als schietschijf.

Maar goed, misschien moeten we maar alle rivieren, kanalen,  meren, recreatieplassen, en slootjes maar vast dichtgooien. Alle stranden grote hekken er om heen, misschien dan dat Henk rustig kan slapen in de nacht.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #194 Gepost op: 30 november 2012, 13:07:34
Er is ook een verschil tussen midden op zee dobberen en uren wachten op hulp, of in een haven waar meerdere boten zijn te water vallen en waar je met pech 1min in het water ligt. Rustig varen met een oude man of een inzet is ook een verschil met betrekking tot te water vallen.

9910001
9910001


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #195 Gepost op: 30 november 2012, 17:00:30
De belangrijkste gevaar met een droogpak en je rits open zit er niet in het min of meer gecontroleerd te water gaan, maar in het water vallen, waarbij de romp zich vult met water, en de benen nog gevuld zijn lucht..
Ik heb nu 3 incidenten gezien, waarbij iemand zichzelf niet kon keren, en het hoofd niet bovenwater kon houden en  door de lucht in de benen, nagenoeg op de kop in het water lag.

Heel veel beginnende droogpak duikers, zullen dit ook wel herkennen als ze net beginnen met droogpak-duiken.
Dus in het water dobberen met een droogpak rits iets openen, dat is onaangenaam.

Bij sinterklaas intochten kan je gewoon een simpele risico-analyse maken..  En dan kom je tot keuzes, waarbij Sint heerlijk binnen kan komen met bootjes, zonder zwemvest om etc..

Van redders, mag je verwachten dat ze snel kunnen ingrijpen, en dat ze het goede voorbeeld geven.. en dat ze zorgen voor gasten aan boord van hun reddingsboot.
hoe moeilijk kan het zijn..  Ja, overdrijven is vak..  

De werkgever (ook de vereniging) en de werknemer (vrijwilliger) zijn gezamenlijk verantwoordelijk, maar ze hebben ook een zorgplicht voor hun gasten aanboord.   Waarom zou je het dan niet direct goed doen..  scheelt een hoop gezeur, mocht het toch misgaan..


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #196 Gepost op: 30 november 2012, 17:17:02


Echt dit gaat weer alles te buiten, wat een onzin...... Het filmpje van Joost geeft maar weer mooi aan, dat zelfs een niet al te jonge man, met een giga pak kleding (en hoofddeksel) nog prima in staat is om zelf te blijven drijven.


Als iets een keer goed gaat, toont dit niets aan.

Het kan een keer lukken als voetganger de A27 over te steken. Is dat dan dus veilg?


guest11765

  • Gast
Reactie #197 Gepost op: 1 december 2012, 07:51:50
Als iets een keer goed gaat, toont dit niets aan.

Het kan een keer lukken als voetganger de A27 over te steken. Is dat dan dus veilg?

Ja, wel als de A27 veilig is afgesloten, net als de haven rond Sinterklaas.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #198 Gepost op: 1 december 2012, 15:15:47
Ja, wel als de A27 veilig is afgesloten, net als de haven rond Sinterklaas.

Ja, of als je kan vliegen.

Maar onder normale omstandigheden, zonder bovennatuurlijke krachten is het oversteken van de A27 niet veilig te noemen, ook niet omdat het iemand één keer gelukt is.

Vergelijkende:

Als een Sinterklaas omslaat in een bootje en te water raakt en daar geen gevolgen aan overhoudt, toont dat niet aan dat het dus veilig is en verdrinking dus uitgesloten is. "De uitroep "Het filmpje van Joost geeft maar weer mooi aan, dat zelfs een niet al te jonge man, met een giga pak kleding (en hoofddeksel) nog prima in staat is om zelf te blijven drijven."

Er zijn ook gevallen bekend waarbij iemand wel verdrinkt na te water te zijn geraakt. Bovendien kun je daar staan, wat een voordeel is tov een haven, dus het filmpje toont niets aan, hoogstens dat het deze man gelukt is. Het zou ook wat breder in de publiciteit gebracht zijn als Sinterklaas wel verdronken zou zijn.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #199 Gepost op: 1 december 2012, 15:30:45


Ik vraag me echt af, hoe de kinderen straks zullen reageren over 5 tot 10 jaar als ze het geluid van de stoomboot horen en zingen "zie ginds komt de stoomboot", als Sinterklaas niet meer een intocht mag houden over het water....


Zolang ze voornemens zijn om sinterklaas op nederlands erfgoedlijst, en zelfs wellicht op de wereld erfgoedlijst te zetten. Gaat dit echt niet gebeuren, en blijft de goedheiligman gewoon via het water aan land komen.
En anders zullen de storm van protesten het eventuele besluit snel van tafel doen gaan.
http://www.nu.nl/binnenland/2684268/sinterklaas-snel-erfgoedlijst.html