Zwemvest of niet... (werken op het water)

Auteur Topic: Zwemvest of niet... (werken op het water)  (gelezen 68327 keer)

0 gebruikers (en 18 gasten bekijken dit topic.

hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #200 Gepost op: 1 december 2012, 20:05:08
Goede zaak, maar wat bedoel je met overstappen ? boot -> boot of wal -> boot ? , want bij boot -> boot neem ik aan dat ze wel een vest krijgen van de (redding)bootbemanning die hen vervoert.

Reddingsboot naar boot gebeurd inderdaad met vesten van de KNRM (daar varen we meestal mee) of anders de reddingsbrigade en soms RWS (maar net welke boot er in de buurt is)

Maar overstappen boot-boot komt ook voor als ze rijendik aan de kade liggen en we natuurlijk  precies op de buitenste moeten zijn.
Wal-boot en vv (of steigertje-boot en vv) komt hier met "enige regelmaat" voor aangzien ik in een water(sport)rijke provincie werk.

Nu nog een goed plekkie in de auto's zoeken.....
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #201 Gepost op: 1 december 2012, 23:50:53
Nu nog een goed plekkie in de auto's zoeken.....

Misschien is er nog wat ruimte achter de stoelen of ergens anders binnen handbereik? Kan je het vest tijdens het aanrijden alvast aantrekken bij iedere watergerelateerde melding.

Nou hebben wij 'm iets vaker nodig, daarom controleer en verstel ik het vest bij aanvang dienst en dan gaat hij achter de stoel. Zo kan ik hem binnen een paar seconden aan hebben tijdens het "zwemklaar" maken, heb het dan al druk genoeg...


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #202 Gepost op: 2 december 2012, 12:43:05
als we toch aan het (af)zeiken zijn, op deze foto zitten ook mensen met pak open of zonder vest.
Het bootje ligt wel stil maar wat als iemand overboord valt en afzinkt?

link naar foto: http://www.rescuetraining.nl/images/nws-20030822002-traininghoge.jpg

Maar wat is het nu, elkaar scherp houden of afzeiken. Als je kritiek afzeiken noemt, ligt het aan de boodschapper en is er geen aanleiding iets te veranderen. Als je kijkt naar de kritiek op de manier dat hij bedoeld is om je scherp te houden, kun je deze pareren als deze nergens op is gebaseerd, of het je aantrekken op een positieve manier. Zo kan een organisatie zich steeds verder verbeteren.

Zo zeiden Matthijs en Peter al dat dat de foto uit 2003 komt. Het is nu ondenkbaar dat deze groep nu nog zo zonder redvest aan boord van een open RIB stapt. Wij hebben ons daarin verbeterd.

En niet omdat ik denk dat je in een overlevingspak met drijfvermogen meteen verdrinken zal (op het terras aan het water draag ik ook geen redvest),  maar om dezelfde reden dat ik van de politie verwacht dat ze bij het verlaten van de rotonde even hun richtingaanwijzers gebruiken en niet gaan zitten te kleven.


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #203 Gepost op: 3 december 2012, 10:11:39
Als iedereen nog eens naar de titel van deze topic kijkt.........Er staat duidelijk "werken aan het water". Bij werken op of langs het water dragen mensen redvesten....... En nee, op het terras zitten is duidelijk niet werken aan het water........ Wanneer ik als hulpverlener op het terras langs het water ben ingezet, draag ik wel een vest, ga ik een biertje drinken dan zit ik zonder vest....


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #204 Gepost op: 3 december 2012, 10:26:43
Als iedereen nog eens naar de titel van deze topic kijkt.........Er staat duidelijk "werken aan het water". Bij werken op of langs het water dragen mensen redvesten....... En nee, op het terras zitten is duidelijk niet werken aan het water........ Wanneer ik als hulpverlener op het terras langs het water ben ingezet, draag ik wel een vest, ga ik een biertje drinken dan zit ik zonder vest....

en hopelijk ben je ook niet herkenbaar als hulpverlener als je een biertje gaat drinken ;)

Volgens mij moet het inderdaad niet uitmaken of de veiligheid nu wel of niet in het gedrang komt: je hebt een voorbeeldfunctie dus mag het ietsje meer zijn! Net als dat er in het verkeer meer op voertuigen met BZK-striping wordt gelet, wordt er op het water meer op Reddingsbrigade en KNRM gelet.

Daarom moet het perfect, misschien zelfs wel overdreven perfect  8)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Jurian

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #205 Gepost op: 3 december 2012, 12:49:05
Vaak denk denkt men alleen aan de veiligheid als er gevaren gaat worden. Veiligheid wordt vaak vergeten bij werkzaamheden voor en achteraf.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #206 Gepost op: 3 december 2012, 15:08:24
Helemaal mee eens. Gelukkig is dit ook een oude foto,  komt uit 2007.

Als je recente foto's op onze site vindt waar geen redvest gedragen wordt, ga ik echt het boetekleed aantrekken. HOGE is zeker niet vrijgesteld van het zorgen voor veiligheid en het geven van een voorbeeldfunctie. Net wat Peter zegt, het voortschreidend inzicht en puntjes op de i zetten.

Hoe doe je dat, onze site afzoeken naar foto's? Bij mijn weten staat ie nergens meer gelinkt.

http://reddingbrigade.net/plaatjes/DSCF0378.JPG


Fly

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
  • piepen is een vak
    • Stichting de Waecker
Reactie #207 Gepost op: 3 december 2012, 19:48:35
http://www.kovanleeuwen.nl/wp/2012/17-11-2012-sinterklaasintocht-ijmuiden/  O0

Ze zijn er wel zwarte pieten met een redvest  :)
aan het strand is iedereen directeur


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #208 Gepost op: 3 december 2012, 20:53:07
Geweldig, respect!   O0


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #209 Gepost op: 4 december 2012, 11:58:44
Helemaal mee eens. Gelukkig is dit ook een oude foto,  komt uit 2007.
Maar voor 2007 (op 18 juni 2006 om precies te zijn) had je deze uitspraak:
"Wij vinden dat als je aan het werk bent voor de veiligheid cq hulpverlening op het water dat je dan een vest moet dragen."
Dus in 2006 vind je veiligheid belangrijk, in 2007 sta je op een foto waarin het niet zo nauw met de veiligheid wordt genomen en in 2012 gebruik je de foto van 2007 als excuus.....