Zwemvest of niet... (werken op het water)

Auteur Topic: Zwemvest of niet... (werken op het water)  (gelezen 68325 keer)

0 gebruikers (en 16 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #210 Gepost op: 4 december 2012, 19:07:21
Maar voor 2007 (op 18 juni 2006 om precies te zijn) had je deze uitspraak:
"Wij vinden dat als je aan het werk bent voor de veiligheid cq hulpverlening op het water dat je dan een vest moet dragen."
Dus in 2006 vind je veiligheid belangrijk, in 2007 sta je op een foto waarin het niet zo nauw met de veiligheid wordt genomen en in 2012 gebruik je de foto van 2007 als excuus.....

Dan heb ik mij niet duidelijk genoeg uitgedrukt, er is geen excuus voor het niet dragen van een redvest. Ik wijs er alleen op dat het geen recente foto foto is en in het kader van het voortschrijdend inzicht er nu nog beter op gelet wordt. Het betreft een proefvaart in het kader van onderhoud van de waterhulpdienst met onze reddingboot. Wilko is niet goed bezig, ben ik helemaal met je eens.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #211 Gepost op: 4 december 2012, 19:23:17

Dus in 2006 vind je veiligheid belangrijk, in 2007 sta je op een foto waarin het niet zo nauw met de veiligheid wordt genomen en in 2012 gebruik je de foto van 2007 als excuus.....

Rob, even voor mijn beeldvorming. Waar sta ik op een foto zonder redvest?


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #212 Gepost op: 4 december 2012, 20:09:29
Zie de link bij reactie 181.....


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #213 Gepost op: 4 december 2012, 21:23:49
Zie de link bij reactie 181.....

Dat is een foto uit 2003. Je hebt het over een foto uit 2007 waar ik op zou staan:


Dus in 2006 vind je veiligheid belangrijk, in 2007 sta je op een foto waarin het niet zo nauw met de veiligheid wordt genomen en in 2012 gebruik je de foto van 2007 als excuus.....

Bgrijp me niet verkeerd hoor, wij lopen voorop om te benadrukken dat het vooral verkeerd is als uitgerekend wij zonder reddingsvest aan het water werken en je zal van mij geen smoesjes horen "er zal ons niets gebeuren en we zijn toch voorzichtig" dat laat ik graag aan andere clubs over.

Maar zolang je vijf jaar terug moet zoeken om een lid van ons (ik ben dat dus niet) te betrappen die aan boord staat van een door de Waterhulpdienst.nl al uit het water getrailerde boot -ik praat het niet goed, hij had een reddingsvest aan moeten hebben- dan valt het bij ons nog wel mee.

Op de foto uit 2003 dragen we pakken met drijfvermogen, waarvan toen algemeen aangenomen werd dat ze afdoende bescherming tegen verdrinking boden. Dat is ook zo, zolang je bij bewustzijn bent bieden ze een betere bescherming dan een redvest. En de niet automatische opblaasredvesten zoals veel in gebruik bij de reddingsbrigades bieden ook geen bescherming bij het buitenkennis overboord slaan.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #214 Gepost op: 4 december 2012, 21:47:42
kijk, als je gaat zoeken vind je altijd de overtreffende trap, al resultaat na 10 seconden googelen...   ;D  ;D  ;D:



link naar foto Evert Bruinekool


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #215 Gepost op: 4 december 2012, 22:09:07

uit 2012 :
chocoladetaart-mutsen-en-donaties-voor-reddingstation-medemblik

Zoals je ziet, als je even zoekt kom je er misschien wel honderden tegen. Dus laten we geen wedstrijd doen oude koeien uit de sloot halen, maar ons richten op de toekomst.


Richard

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23




Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #218 Gepost op: 6 december 2012, 11:30:16
Waar gaat dit topic nog over..

Volgens mij is iedere professional het er over eens dat onder werkomstandigheden, je PBM moet gebruiken en correct moet dragen.
Volgens mij is iedere professional het er inmiddels over eens dat ook verenigingen gezien worden als werkgevers voor hun vrijwilligers en er op moeten toezien dat PBM correct worden gedragen..'

Volgens mij is iedereen het over eens dat overheid en reddingsorganisaties een voorbeeld functie hebben.

Volgens mij is iedereen het over eens dat roomser zijn dan de paus, niet zinvol is, en dat je alles moet relateren aan de risico;s wat daadwerkelijk word gelopen.   En dan kan je verder kijken, dan een absolute regel, altijd een zwemvest aan bij 3 meter van de oever.

Een boot die op een zomersedag in de haven ligt is nu eenmaal een andere risico's dat stil liggen in een druk bevaren route.
Dat hard varen nu eenmaal een ander risico is dan stil liggen aan de kade.
Dat een zomerse dag bij ondiep water, een ander risico is dan in de winter op een stromende rivier..
Als een boot heeft een hoge reling/boarding, in rustig water, is dat nu eenmaal wat anders, dan in snelvarende rib.

Heeft het dan zin, om elkaar af te zeiken, met allemaal voorbeeldjes.. waarin de ene club het wel doet, en de andere niet..

Iedere professional weet hoe het werkt, en hoe het zou moeten werken en dat de praktijk wel eens weerbarstiger is..


hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Reactie #219 Gepost op: 7 december 2012, 10:05:03
Goed omschreven rescue.
Iedereen die op of aan het water werkt weet wel de regels (of behoort daar simpelweg van op de hoogte te zijn).
maar de praktijkis soms anders en dan is het goed om je te realiseren dat dat soms ook moet kunnen.
Echter zal je werkgever bij een ongeval er altijd op wijzen dat je op de hoogte had kunnen zijn van de werkinstructies....
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.