Zwemvest of niet... (werken op het water)

Auteur Topic: Zwemvest of niet... (werken op het water)  (gelezen 69209 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #20 Gepost op: 31 december 2004, 09:32:00
Peter,

je hebt inderdaad mijn nieuwsgierigheid getriggerd, maar geldt dat ook voor de penningmeester?

Heb je types, namen en leveranciers, want dan zoek ik zelf de verdere spec. en prijzen wel op.
Elke hulpverlening start met communicatie.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #21 Gepost op: 31 december 2004, 12:11:42
ik heb even een foto's van het vest wat we nu gebruiken voor swiftwaterrescue en ice rescue.

HICO 120 Extrem Rescue CE EN 395 100N

http://www.hiko.cz/index.php?lang=en&kat=118

Er zijn nog andere vesten die we komend jaar gaan uitproberen.  Met dit vest zijn de ervaringen goed. maar we zoeken nog een vest met geintergreerde klimgordel.

Nu dragen we dit vest in combinatie met een klimgordel. (althans daar waar nodig..), De klimgordel word alleen gebruikt voor hoogte verschillend. In het (stromend)water worden de lijnen dus niet de klimgordel gemaakt maar aan de rapid release van het vest..

We gaan komend jaar nog meer vesten uit testen..
onder andere deze :

Binnenkort hebben we een coldwater rescuetraining in de IJsel. Dan maken we ook wel even foto's.

vistuig

• Forum gebruiker
    • KNRM Dordrecht
Reactie #22 Gepost op: 31 december 2004, 15:48:49
Citaat
100N
  dit is wel heel weinig, hiermee blijf je maar net boven, dit is nooit genoeg als je bewusteloos bent. Dan heb ik liever een halfautomaat.
En op een baggerschuit heb je evenveel scherpen dingen als op een binnenvaarder. Er zit een beschermhoes om je vest, en opgeblazen loop je niet over eenschip, een vastdrijflichaam zit alleen maar in de weg. Oefen maar een bevrijdingsgrepen me je red of rescue vest met vast drijflichaam
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #23 Gepost op: 31 december 2004, 16:48:44
De meeste binnenvaarder hebben automaten aan boord, dit werk voldoende. Deze worden niel in die mate gedragen als dat ik zelf dit zou doen. Dit is een stuk bedrijfmentaliteit.

9910001
9910001

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #24 Gepost op: 31 december 2004, 17:25:23

dit is wel heel weinig, hiermee blijf je maar net boven, dit is nooit genoeg als je bewusteloos bent. Dan heb ik liever een halfautomaat.
En op een baggerschuit heb je evenveel scherpen dingen als op een binnenvaarder. Er zit een beschermhoes om je vest, en opgeblazen loop je niet over eenschip, een vastdrijflichaam zit alleen maar in de weg. Oefen maar een bevrijdingsgrepen me je red of rescue vest met vast drijflichaam

Dit is een 100N vest, en er zijn 250N vesten. Wij gebruiken een 100N vest omdat het bij ons toepassing dit meer dan voldoende is. Deze heeft wel een kerend vermogen, wat niet elk rescue vest heeft..

Bij ons trainen de rescueswimmers oefenen alle grepen en allerlei andere technieken met deze vesten en ook in snelstromend water..
Nadeel is van de vesten dat je niet onder water kan. maar in swiftwater situaties wil je dat ook niet, of je wilt alleen als duiker het water met je perslucht..

Ik zal ook even de foto zoeken van een 250N vest.. De meeste vesten bij RB zijn echt geen 250N vesten hoor..

vistuig

• Forum gebruiker
    • KNRM Dordrecht
Reactie #25 Gepost op: 31 december 2004, 20:22:57
Dat weet ik Peter, maar 150 is dan nog meer als 100 N, ik zelf ben voorstander van een groot drijfvermogen zodat je eventueel oof met drenkeling is je armen ook boven blijft. De nieuwe vesten van de rampen eenheid zijn wel 275 N
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #26 Gepost op: 3 januari 2005, 20:20:54
Foto's van een trainingsavond stromend water.

Rescuevest in actie  :D  Let op de quick release van het vest..

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #27 Gepost op: 5 januari 2005, 16:33:20
Ik schijn inbreuk gemaakt te hebben op het recht van PAAL13.COM het doorlinken van een betreffende foto die aan het begin van deze discussie als voorbeeld heb genomen..
Vandaar dat ik het begin van deze discussie even heb moeten aanpassen...

Misschien moet ik nogmaals duidelijk maken dat ik niet de beheerder ben van de site waar deze foto staat...

Maar het was zo'n prachtige didactische foto, waarop stond hoe het niet moest.. Maar misschien had ik dan niet de bron vermelding moeten noemen... ;D

Ik heb om de zaak niet hoger op te laten lopen de discussie aangepast.. En ik ben benieuwd of de foto ook verdwijnt uit andere discussies.. Let op ik heb geen inbreuk gemaakt op hun rechten, ik word er slechts van verdacht..

Ik wens paal13 succes met het halen van hun recht.. van daar hebben ze recht op. Tenslote ze publiceren nog steeds zelf hun eigen foto's op het internet..

We zijn hier toch van elkaar te leren op dit forum.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #28 Gepost op: 5 januari 2005, 16:59:17
RECTIEFICATIE:[size=25
pt][/size]

Dit betreft een boot géén boot van reddingsbrigade Paal 13, maar een boot van REDNED.

Het is wel een lid van paal 13 die het droogpak zo nonchalant om z'n middel knoopt.

Maar ik snap het niet, we zijn er toch om van elkaars fouten te leren? Vermeende vergissingen moet je toch aan de kaak kunnen stellen zonder dat iemand meteen al z'n sporen probeert uit te wissen?

Henk

Redheadkingpin

• Forum gebruiker
Reactie #29 Gepost op: 5 januari 2005, 18:53:31
Misschien moet ik nogmaals duidelijk maken dat ik niet de beheerder ben van de site waar deze foto staat...

Nee, maar je bent wel een sponsor van de site van ons aller vriend Henk.

Maar verder valt deze discussie buiten het interesante onderwerp van dit thread, namelijk zwemvesten, en gaat het niet over paal13.

Over de redvesten gesproken, volgens mij gaat secumar nu allen maar 275 N vesten leveren en geen 150 N. Dat ving ik op in de wandel gang, maar ik zal het nog even navragen.