Zwemvest of niet... (werken op het water)

Auteur Topic: Zwemvest of niet... (werken op het water)  (gelezen 69305 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #90 Gepost op: 22 augustus 2006, 21:46:05
Ik vind het eigenlijk wel raad dat RedNed gewone kleding heeft (broek en t-shirt enzo) en droogpakken/overlevingspakken, maar geen wetsuits, terwijl er toch aardig wat brigades zijn die daar gebruik van maken.
Ook voor duikpakken en helmen (bijv. kleur en type) zijn er geen voorschriften, maar dat zie je ook niet zoveel bij reddingsbrigades.

Maarten,

mocht je tijd over hebben, moet je de discussie over de "nieuwe kledinglijn KNBRD" maar eens lezen. Het is behoorlijk wat leesvoer, dus eet smakelijk.

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=2664.0

RR (over ouwe koeien gesproken, is er al een aanpassing???)
Elke hulpverlening start met communicatie.

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #91 Gepost op: 22 augustus 2006, 21:59:39
Dat is bij ons ook altijd de vraag, hoe nemen we de duiker mee: in wetsuit of in overlevingspak. Zelf vind ik een volledige bepakking wel handig, maar het kost bij een uitruk teveel tijd en bij patrouille is het niet handig, te warm en te log en het geeft zo'n rotzooi een duiker aan boord.

Hij gaat dus in de praktijk dus alleen mee als duiker als er aanwijzingen zijn dat het ook toegevoegd nut zou kunnen hebben. Alle andere zoooi behalve de nachtzichtkijker gaat wel altijd mee: de pomp, AED zuurstof, ehbokoffer, horizontaaluithetwaterhalenplastick, voorherhalingvatbaarwarmhouddeken enz.

Henk

Ik doelde eigenlijk meer op het uiterlijk van de kledingstukken. Wat voor broek (rood), shirt (geel) jas(rood+fluorgeel) en overlevingspak (rood met gele reflectie) de RB "moet" dragen is duidelijk, voor wetsuits is er geen voorschrift. Sommige wetsuits hebben niet eens een tekst die aangeeft dat de persoon van de reddingsbrigade is. RedNed is op weg naar eenheid en herkenaarheid (kledinglijn, striping, huissijl, enz.), maar zo'n puntje als dit laten ze dan liggen. Ik vind dat en beetje raar. Als je uniformiteit wil, doe het dan goed. (Weinig hulpverleningsorgnisaties gezien waar dat wel lukt trouwens...)

Ok RR, ik zal het eens doornemen ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #92 Gepost op: 22 augustus 2006, 23:59:49
Ik doelde eigenlijk meer op het uiterlijk van de kledingstukken. Wat voor broek (rood), shirt (geel) jas(rood+fluorgeel) en overlevingspak (rood met gele reflectie) de RB "moet" dragen is duidelijk, voor wetsuits is er geen voorschrift. Sommige wetsuits hebben niet eens een tekst die aangeeft dat de persoon van de reddingsbrigade is. RedNed is op weg naar eenheid en herkenaarheid (kledinglijn, striping, huissijl, enz.), maar zo'n puntje als dit laten ze dan liggen. Ik vind dat en beetje raar. Als je uniformiteit wil, doe het dan goed. (Weinig hulpverleningsorgnisaties gezien waar dat wel lukt trouwens...)

Ok RR, ik zal het eens doornemen ;)

Maarten, dat is niet te doen voor de bond. Een duikuitrusting is héél persoonlijk, en wordt door de duiker zeer belangrijk gevonden. Merk, dikte enz. Bovendien gaat daarover weer een trimvest naar keuze, dus bij duikers lukt dat zowiezo niet. We bij de brandweer, maar dat zijn andere duikers, die maakt het niet zoveel uit.

Wetsuits vanuit de bond voorschrijven... Ik ben bang dat we daar niet uit komen.

Ik zou dan zoeen met half lange mouwen en pijpen willen, met wat extra ruimte zo bij mijn navel ongeveer.

Kan ik daar mijn extra drijfvermogen kwijt. ;D

Henk

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #93 Gepost op: 23 augustus 2006, 00:11:39
Maarten,

mocht je tijd over hebben, moet je de discussie over de "nieuwe kledinglijn KNBRD" maar eens lezen. Het is behoorlijk wat leesvoer, dus eet smakelijk.

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=2664.0

RR (over ouwe koeien gesproken, is er al een aanpassing???)

Ik heb het gelezen. Ik heb het idee dat er veel frustraties zijn op het gebied van kleding, uiterlijk, huisstijl enz. Het meeste komt in dat topic nog wel naar voren dat men niet tevreden is over redned (netjes uitgedrukt).
Ik zou bijna zeggen: alle brigades met een OOV doelstelling: stap gezamenlijk naar de bond en zet een grote bek op, boycot de handel, verkas naar de veiligheidsregio (brandweer), KNRM of richt een eigen bond op tbv. OOV-reddingsbrigades. Weet ik veel,doe iets.

Maar dan lijkt er eindelijk verbetering te komen...

Wetsuits vanuit de bond voorschrijven... Ik ben bang dat we daar niet uit komen.

De geschiedenis lijkt dat wel te leren ja (ik heb er net 32 pagina's over gelezen ;))

Ik zou dan zoeen met half lange mouwen en pijpen willen, met wat extra ruimte zo bij mijn navel ongeveer.

Kan ik daar mijn extra drijfvermogen kwijt. ;D

Henk

Haha, scheelt weer in de kosten voor het aanschaffen van een vest ;)
Groeten, Maarten  

Ernst Brokmeier

• Senior gebruiker
Reactie #94 Gepost op: 23 augustus 2006, 00:12:16
Toch kan het wel, wij hebben jarenlang allemaal dezelfde pakken gehad. Totdat de leverantie moeilijker werd en we alleen nog maar hele grote aantallen konden bestellen. Dat is met een vereniging, waar na een tijd nog maar enkele leden per jaar een nieuw pak willen niet te doen. Dit betekend dus dat leden die al langer rondlopen allemaal het standaard pak hebben en leden die de laatste 5/6 jaar actief zijn geworden niet meer.
De bond, of een leverancier zou wel een voorraad kunnen aanhouden, voor een vereniging is dat financieel niet haalbaar. Nu hebben wij bv een deal met Oneill en kunnen we wel per stuk bestellen, alleen zijn die niet meer in  de standaard kleur en met opdruk lifeguard.. :-[

[img]/img]

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Reactie #95 Gepost op: 23 augustus 2006, 00:42:22
Toch kan het wel, wij hebben jarenlang allemaal dezelfde pakken gehad. Totdat de leverantie moeilijker werd en we alleen nog maar hele grote aantallen konden bestellen. Dat is met een vereniging, waar na een tijd nog maar enkele leden per jaar een nieuw pak willen niet te doen. Dit betekend dus dat leden die al langer rondlopen allemaal het standaard pak hebben en leden die de laatste 5/6 jaar actief zijn geworden niet meer.
De bond, of een leverancier zou wel een voorraad kunnen aanhouden, voor een vereniging is dat financieel niet haalbaar. Nu hebben wij bv een deal met Oneill en kunnen we wel per stuk bestellen, alleen zijn die niet meer in  de standaard kleur en met opdruk lifeguard.. :-[

http://www.zrb.info/fotoalbum/fotos/overig/Groepsfotos/4.jpg

En daar zou de bond m.i. wat aan kunnen doen.

Goed dat dit binnen een brigade gelukt is, maar op die manier krijg je op landelijk niveau geen uniformiteit, want reddingsbrigade B weet ook weer een eigen wetsuit te regelen, met weer andere kleuren en een andere tekst.

(PS: Erg mooie wetsuits die nog binnen de kleurstelling van RedNed passen ook. Waar wacht RN op ??? Ohja, dat heb ik net gelezen; het initiatief moet vanuit een brigade komen...)
Groeten, Maarten  

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #96 Gepost op: 23 augustus 2006, 17:40:54
Ja, want binnen een brigade tot eenheid komen valt niet mee. Hebben we net eindelijk prachtige overlevingspakken van Hellyhanssen gevonden in onze kleur signaal oranje (mooie signaal groene kapisjon) en er vast drie aangekocht, wat denk je?

Halen ze vervolgens de kleur signaal-oranje uit de vaart!!!

Alleen nog maar blauwe bij te bestellen. SHIT!!

Zo gaat dat dus. Alleen een bond met een deal kan zoiets voorkomen.

Henk

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
Reactie #97 Gepost op: 24 augustus 2006, 07:49:55
Misschien een suggestie voor de heren van www.hulpverleningskleding.nl om eens te inventariseren of hun kledingpakket uitgebreidt kan worden met een wetsuit, zodat zij wel een breeder kledingpakket kunnen leveren.
Ga dan direct ook na voor de kleding tegen zonnestraling, UVA en UVB. Nu zullen we dat deze zomer niet echt nodig hebben, maar dan heb je de personen wel de keuze gegeven.
En heel misschien ook red/ zwemvesten.

RR (mijn kleding is aan vervanging toe!!!)
Elke hulpverlening start met communicatie.

uitkijk

• Senior gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #98 Gepost op: 27 augustus 2006, 02:31:13
bedoel je zoiets Res? Mijn maat met bulbsteven staat er zoals gewoonlijk weer niet bij, zal dus wel maatwerk moeten worden.  :P

http://www.nrsweb.com/shop/product.asp?pfid=2213&deptid=1040#

Kees  8)

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #99 Gepost op: 27 augustus 2006, 12:07:28
bedoel je zoiets Res? Mijn maat met bulbsteven staat er zoals gewoonlijk weer niet bij, zal dus wel maatwerk moeten worden.  :P

http://www.nrsweb.com/shop/product.asp?pfid=2213&deptid=1040#

Kees  8)

Citaat
A full-coverage suit designed specifically for rescue crews. 3 mm Dupont® neoprene provides insulation, while PowerSpan™ panels on the shoulders, back and arms increase mobility. YKK® zippers on wrists and ankles for easy exit from the suit after a long day. Textured raw neoprene friction zones on the sides help lock a PFD in place. 5 mm seat for extra padding is covered with ToughTex™ for durability. Molded polyurethane knees and shins for long wear and extra protection.

Yep, dat is wel ongeveer het ontwerp wat ik zoek, alleen zou ik voor SMR use, een rood, geel variant willen hebben...

In Nederland zijn er maar weinig bedrijven maatwerk leveren voor dit soort prijzen.. De enige die ik inmiddels heb opgesnort is Freebird uit Katwijk...
Maar misschien weten nog anderen wat meer bedrijven.. Ik ga wel ff wat opsnorren wat offertes etc. vragen..
Ik zal er ook even aparte topic over starten, want dan kunnen we het hier even hebben over Zwemvesten, Rescuevesten, Persoonlijk Bescherming etc..