Zwemvest of niet... (werken op het water)

Auteur Topic: Zwemvest of niet... (werken op het water)  (gelezen 68361 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #110 Gepost op: 2 juli 2009, 10:13:40
mooie foto, NIls..

Direct iets voor de lesboekjes, correct gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen..

Waarom niet op een warme dag een gewone overal aan, en een reddingsvestje,.. Dat is in ieder geval veiliger dan dit..



Ze hebben alleen deze droogpakken, reden waarom je nooit een KNRM RIB ziet dobberen op een hete zomerdag. Die pakken zitten zo warm, je zou bewusteloos raken.

Onze droogpakken zijn van het ademende soort en zitten minder warm dan de overalls die wij ook hebben. Ze hebben dan ook geen eigen drijfvermogen, maar de lucht erin maakt ze wel drijvend en staat gewoon zwemmen toe.

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #111 Gepost op: 2 juli 2009, 10:35:19
Henk,

In ieder geval  Station Elburg, heeft ook gewone overals aan.. op warme zomerdagen, meestal dan met een redvest..

Wat voor type droogpak hebben jullie dan ?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #112 Gepost op: 2 juli 2009, 10:48:51


Breathable Hyperdry
 Ref: BHD
This Hyperdry model is Crewsavers best so far

    * Suitable for all performance watersports.
    * Fully breathable and extremely flexible.
    * Adjustable secondary covers for seals (over cuffs) provide ample protection from damage and UV rays.
    * The Breathable Hyperdry is now available fitted with either Neoprene or Latex wrist and neck seals, Neoprene seals provide additional warmth and comfort
    * Tri-laminate fully breathable fabric.
    * Reinforced knees and seat.
    * Dynat front zip.
    * Elasticated waist.
    * Adjustable internal braces.
    * Easy reach sleeve and leg pocket.
    * Internal key pocket


Van cerwsaver, de maker van onder andere die mooie redding(s)vesten van de KNRM. Ht is gemaakt van coretec of zoiets.

Henk


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #113 Gepost op: 2 juli 2009, 11:17:09
In een KNRM pak verzuip je ook, als je onbedoeld te water raakt en het pak is open,  Als staat de rits maar 1 centimeter open..  
Zonder een drijfvest, verzuip je direct en van enige zelfredding is geen sprake meer.. Zelfs niet in ondiep water..

Ervarings deskundige? wel is 1 gedragen?  8) waarschijnlijk niet.
Wij hebben alle opties getest en met een 'knrm' pak (een overlevingspak dus) Viking of HH blijf je perfect drijven ook al staat de rits een stukje open. Het is zelfs zo dat als bv je eerste 5/10 cm open staat ('omdat het kraagje zo knelt') er niet eens water binnenkomt en alleen je kraagje van shirt een beetje nat wordt. Belangrijk is wel riem dicht een lucht uit je benen voor dat je het water op gaat natuurlijk.

Dit dus even los van de discussie of je een vest moet dragen, maar meer over het wel of niet blijven drijven....
[img]/img]


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #114 Gepost op: 2 juli 2009, 11:27:59
Nou, ik heb een keer een lid van een reddingsbrigade in een KNRM droogpak aan boord gehesen dat per ongeluk openstond en buiten het feit dat je 'm bijna niet aan boord krijgt had ie het knap benauwd. Ik had geen zin om te kijken of ie werkelijk versoop, maar het leek er verdacht veel op. Er kan voldoende water in voor het zwembadje in mijn achtertuin.

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #115 Gepost op: 2 juli 2009, 11:44:27
Ervarings deskundige? wel is 1 gedragen?  8) waarschijnlijk niet.
Wij hebben alle opties getest en met een 'knrm' pak (een overlevingspak dus) Viking of HH blijf je perfect drijven ook al staat de rits een stukje open. Het is zelfs zo dat als bv je eerste 5/10 cm open staat ('omdat het kraagje zo knelt') er niet eens water binnenkomt en alleen je kraagje van shirt een beetje nat wordt. Belangrijk is wel riem dicht een lucht uit je benen voor dat je het water op gaat natuurlijk.

Dit dus even los van de discussie of je een vest moet dragen, maar meer over het wel of niet blijven drijven....

Ja, zeker ben ik ervaringsdeskundige met Viking pak..  Dit pak is dicht als de rits tot de nek is dicht gemaakt.., De rits loopt natuurlijk door in de cap..
Ja en ik heb er ook al eens flink wat water ingehad.  Defecte Rits..  En ik was maar wat blij dat ik me vest kon opblazen..
Ik vind het voor redding een domweg onhandig pak..  

Echter door dat ik getuige ben geweest van 2 bijna verdrinkingen door verkeerd gebruik van pak, ben ik er misschien wat scherp op..

Als je een overleving droogpak open hebt, dan moet helemaal een vest aan hebben.. Ander betekend het onbedoeld te water raken, simpel weg verdrinken..


Blue

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #116 Gepost op: 13 juli 2009, 19:53:16
Weer een mooie voorbeeld rol van KNRM Elburg, zouden de 2 zonder redvest de ervaren mensen aan boord zijn, of zou er geen logica achter zitten.

http://www.reddingbotenforum.nl/viewtopic.php?f=6&t=48&start=20


guest6532

  • Gast
Reactie #117 Gepost op: 14 augustus 2009, 13:25:44
Van zondag tot gistermiddag wezen varen van Grou, FR naar Spaarndam, NH. Op de IJssel en het Markermeer heb ik een zwemvest gedragen, de rest, zoals Noordzeekanaal, Beulakerwijde, Snekermeer, etc niet. Lag wel binnen handbereik, en reddingsboei natuurlijk ook. Is overigens géén opblaasbaar vest. Nadeel is de bewegingsvrijheid, maar dat is bekend. ;)

Ik weet niet of ik als RB'er nu een slecht voorbeeld geef. :P Op zee bij de IJRB natuurlijk altijd eenn mooi Secumar vest om, mooie dingen.  :)


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #118 Gepost op: 14 augustus 2009, 13:44:55
Ligt aan de boot of ik op mijn eigen boot een vest om zou doen, op een grotere boot zou ik het met slechter weer wel op ijssel en markermeer om doen maar anders niet.

9910001
9910001


Blue

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #119 Gepost op: 11 oktober 2009, 17:10:15