Zwemvest of niet... (werken op het water)

Auteur Topic: Zwemvest of niet... (werken op het water)  (gelezen 68346 keer)

0 gebruikers (en 26 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #130 Gepost op: 15 juli 2010, 14:42:03
Ik snap zowiezo niet waarom je met zulk weer in een droogpak gaat zitten, maar dat ter zijde ;D Ik zit (samen met heel veel RB collega's) bijna dagelijks in een tshirt op een boot, soms zelfs alleen in zwembroek (als je bijvoorbeeld even aan het opdrogen bent)... Maar altijd gewoon met een reddingsvest om als het even kan!

Helemaal mee eens! Ik kan niet optimaal functioneren als ik het zo warm heb, je krijgt concentratie-problemen, en een inspanning leveren met een droogpak aan stuit ook al gauw op problemen, zeker enige tijd achter elkaar. Ik heb ergens nog op band staan dat een reddingsboot meldde aan de kustwacht weer terug ging tijdens een patroulle. Ze kregen het te warm in het droogpak!

Laat mij maar lekker in mijn korte broek mijn rondjes draaien en wel -net als Joost- altijd met een redvest aan. En iedereen die met me mee wil, politie, brandweer MMT, directie KNRM maakt niet uit heeft er ook eentje om, en anders blijven ze maar op de kant.  

Zelfs drenkelingen krijgen er een om als het ff kan, we hebben twee vesten aan boord (die zichzelf zo nu en dan spontaan opblazen :-X) voor dat doel.

Henk

Henk
Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #131 Gepost op: 21 juli 2010, 03:58:39
Dit is een hele mooie:


  ode aan het reddingsvest




Blue

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #133 Gepost op: 13 augustus 2010, 07:06:28
Op herhaling nog maar een keer Schecveningen ; http://www.knrm.nl/30waar_wij_zijn/10reddingstations/scheveningen/06reddingrapporten/?TheArticle=15232

Afgelopen weken ook een paar keer in de gemeentehaven van Hindelopen geweest met mooi zicht op het KNRM station, daar gaan de redvesten niet eens mee aan boord van de Narwal als ze uitvaren.


Blue

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #134 Gepost op: 19 augustus 2010, 23:41:00
Weet iemand of er een richttlijn is binnen de KNRM over het dragen van zwem/redvesten want we zien het door heel nederland ??

http://www.knrm.nl/30waar_wij_zijn/10reddingstations/stellendam/06reddingrapporten/?TheArticle=15286


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #135 Gepost op: 19 augustus 2010, 23:43:38
Nou dat is denk ik betrekkelijk simpel, want gebeurt er iets dan hang je bij de ARBO en de verzekering :|


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #136 Gepost op: 20 augustus 2010, 00:11:00
Nou dat is denk ik betrekkelijk simpel, want gebeurt er iets dan hang je bij de ARBO en de verzekering :|

Jazeker Joost, daar heb je helemaal gelijk in:


VEST VOOR JE LEVEN. Campagne voor binnenvaartschippers: draag een reddingsvest, dat is levensreddend!
Overboord slaan met verdrinking als gevolg komt nog (te) veel voor in de binnenvaart.
Elk jaar overlijden vijf tot zes opvarenden omdat ze overboord slaan en geen reddingsvest dragen. De Arbeidsinspectie (AI) vindt dit onaanvaardbaar en wil dat het dragen van reddingsvesten aan boord van binnenschepen regel in plaats van uitzondering gaat worden. Het dragen van reddingsvesten aan boord is verplicht.
Om die redenen is door de AI een campagne gestart om opvarenden van (binnen)schepen er op te attenderen, dat het dragen van een reddingsvest een zaak van leven of dood (door verdrinking) kan zijn. Om haar campagne kracht bij te zetten heeft de AI een instructieve, downloadbare videofilm en de informatieve krant ‘Vest voor je leven’ uitgebracht, waarin schippers en hun opvarenden kunnen zien waarom het te allen tijde dragen van een reddingsvest (zomer én winter) zo cruciaal is.

In de campagne werkt de Arbeidsinspectie samen met de andere inspectiediensten op het water. Er komen ook inspecties naar het dragen van reddingsvesten.

De AI hoopt hiermee te bevorderen dat het dragen van een reddingsvest net zo normaal wordt als het - nauwelijks meer betwiste - gebruik van de veiligheidsgordel in de auto of een veiligheidshelm op een bouwplaats.

De Arbeidsinspectie voert deze campagne in nauwe samenwerking met brancheorganisaties ‘Kantoor Binnenvaart’ en het ‘Centraal Bureau voor de Rijn en Binnenvaart’ (CBRB) en de andere organisaties die in de binnenvaart actief zijn: de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW), Rijkswaterstaat, de KLPD-Waterpolitie en de Havenbedrijven Rotterdam en Amsterdam.


http://www.arbeidsinspectie.nl/actueel/campagnes/binnenvaartschippersdraageenreddingsvestvoorjeleven.aspx

Maar nu nog de handhaving en het goede voorbeeld. Door mij beter niet met name te noemen groepen redders en handhavers varen in sommige delen van Nederland liefst zonder zo'n hinderlijk reddingsvest.

Het merkwaardige feit doet zich voor dat wij regelmatig potentiële drenkelingen (mensen aan boord van zinkende en vastgelopen boten) een reddingsvest aanreiken en men niet eens weet hoe je zo'n ding aan moet trekken.

Henk


Gast48368

  • Gast
Reactie #137 Gepost op: 20 augustus 2010, 00:32:10
Jazeker Joost, daar heb je helemaal gelijk in:


VEST VOOR JE LEVEN. Campagne voor binnenvaartschippers: draag een reddingsvest, dat is levensreddend!
Overboord slaan met verdrinking als gevolg komt nog (te) veel voor in de binnenvaart.

Het merkwaardige feit doet zich voor dat wij regelmatig potentiële drenkelingen (mensen aan boord van zinkende en vastgelopen boten) een reddingsvest aanreiken en men niet eens weet hoe je zo'n ding aan moet trekken.

Henk

Henk,

Het artikel gaat over "de binnenvaart".

Jij hebt het over "drenkelingen".

De binnenvaart zou bij mijn weten beter moeten weten. Maar ik ben ook een potentiele drenkeling welke nog nooit van dr leven een reddingsvest aan heeft gehad. (geloof ik  0098).


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #138 Gepost op: 20 augustus 2010, 01:15:47
Henk,

Het artikel gaat over "de binnenvaart".

Jij hebt het over "drenkelingen".

De binnenvaart zou bij mijn weten beter moeten weten. Maar ik ben ook een potentiele drenkeling welke nog nooit van dr leven een reddingsvest aan heeft gehad. (geloof ik  0098).

Precies, soms zijn er bij binnenvaarders zelfs geen reddingsvesten aan boord. En toen we vroegen waarom de KLPD ze niet aan had was dat omdat de reddingsvesten naar vis stonken.

Het artikel gaat over binnenvaarders, dat slaat op Joost zijn opmerking dat het verzekerings- en ARBO technisch gevolgen kan hebben. Ik denk dat als het voor binnenvaarders verplicht is ("werken aan het water") dat zeker ook geldt voor mensen die redden op het water.

Van deze tak spring ik op de volgende, dat we iemand letterlijk in een reddingsvest moeten hijsen omdat men niet weet hoe het werkt. Bij je hebben ergens in een luik is niet genoeg.
Ik vertel tegenwoordig standaard het volgende verhaal aan watersporters (allemaal potentiele drenkelingen): als u een reddingsvest aan heeft als u te water raakt, vind ik u sneller dan dat u ergens hier dood op de bodem ligt doordat u blijft drijven en kunnen we allemaal -hoogstwaarschijnlijk U ook - weer snel naar huis.

Ik zag op het journaal een trotse vader in een sloepje met een jochie van een jaar of twee op zijn schoot aan de rand van de kuip, zonder een zwemvest aan.

Als ik dat tegenkom zijn ze aan de beurt. (dat lijkt me wel een leuk joch wat u daar heeft en toch heeft ie geen zwemvast aan, daar berijp ik niets van  :-\ )

Henk

Henk


Blue

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #139 Gepost op: 23 oktober 2010, 17:58:34
Hier hebben we er weer eentje, het Wolderwijd is weliswaar een binnenplasje maar toch..
http://www.knrm.nl/30waar_wij_zijn/10reddingstations/elburg/06reddingrapporten/?TheArticle=16260