Verslagenheid na Utrechts peuterdrama door Chris Ververs
UTRECHT - Met tranen in de ogen staren getuigen naar het zwarte water van het Merwedekanaal waar twee broertjes van twee en drie jaar– gevangen in hun kinderzitjes op de achterbank van een zilvergrijze Peugeot – om het leven kwamen
„Mijn zoon zag de kinderen zitten in hun kinderzitje, terwijl de auto steeds dieper zonk. Dat beeld raakt hij nooit meer kwijt”, huivert Betje van de Vorstenbosch (52).
Gistermorgen parkeert een jonge moeder haar auto aan de Keulsekade in Utrecht nabij de Douwe Egbertsfabriek waar ze werkzaam is. Terwijl ze naast de auto staat, ziet ze tot haar afgrijzen hoe de auto langzaam vooruit rolt. De wanhoop nabij grijpt ze het portier en begint luidkeels te schreeuwen. „Mijn kinderen, mijn kinderen. Help, mijn kinderen zitten nog in de auto!”, gilt ze terwijl de zich aan de wagen vastklampt. Ook na de plons in het water laat ze niet los.
De 32-jarige Kobus Semler, is juist op dat moment zijn zodiac (opblaasbare rubberboot met harde bodem) op de trailer aan het plaatsen als hij de noodkreet hoort. Semler bedenkt zich geen moment en duikt het koude water in. „Ik ben er heen gezwommen. Mijn broer Nelis kwam met het bootje achter me aan. Wat ik gezien heb, heeft me echt heel erg geraakt. Meer kan ik er even niet over kwijt”, stamelt de zwaar aangeslagen man.
Kobus’ moeder Betje wil het wel vertellen. „Hij heeft die vrouw in zijn boot geholpen en is naar de auto gedoken. Ik ben bang dat hij de beelden die hij gezien heeft van die kinderen nooit meer kwijtraakt…”
De twee kinderen worden met hulp van meerdere omstanders uit het water gehaald en op de kant gereanimeerd. Onder motorbegeleiding worden de twee kleintjes met grote spoed naar het UMC vervoerd, maar ze overleven het niet.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/10847799/__Verslagenheid_na_peuterdrama__.html?p=22,1