Ik denk persoonlijk dat dit geen verbetering zal opleveren ten opzichte van de huidige wapenstok. (...) Belangrijkste is dat de PR-24 op mijn borst weinig draagcomfort kent, we de wapenstok maar amper gebruiken en we ook niet voldoende geoefend zijn in het gebruik van zo'n nieuwe wapenstok.
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik weet van de problemen met de zeer beperkte geweldstraining bij de Nederlandse politie. Kostenbesparende leervideo's kunnen bij opleiding en training aanvullend een rol spelen, ook tijdens 'stille' uren in de nanacht.
Misschien speelt ook de beperkte bekendheid met de vele geavanceerde PR-24-technieken een rol bij de bezwaren tegen de PR-24. Met het handvat van een PR-24 kun je bijvoorbeeld iemand onder zijn zijn knie haken voor een worp. En het handvat kan van pas komen om dubbel glas in te slaan vanuit een veilige positie naast een raam. En het handvat kan voorkomen dat de tonfa wordt afgepakt. Het handvat, kan worden gebruikt als hefboom om een zwaar gewicht te kantelen, de tonfa kan beter een aanval met een stok afweren dan een korte rubber wapenstok, enz....
De stoten van een PR-24 kunnen een tegenstander erg verrassen doordat ze op zoveel verschillende manieren afwisselend kunnen worden gegeven en ze zijn veel sneller dan met een rechte wapenstok, doordat je niet eerst hoeft uit te halen.
Een groot voordeel van de PR-24 zie ik ook als middel bij relletjes en grote vechtpartijen. Daar hoeven dan minder agenten ter plaatse te komen. En daarbij is een klein busje pepperspray snel op.
Bovendien werkt pepperspray niet altijd. Bijvoorbeeld bij bepaalde drugs, regen, storm, verkeerde windrichting, enz... En schieten met een pistool is niet altijd mogelijk als er veel omstanders dichtbij zijn. Een een lange lat is te groot voor gebruik in treinen.
Ook kan de PR-24 worden gebruikt tegen een grote aanvallende hond, bijvoorbeeld door hem in het handvat te laten bijten, zodat de agent ondertussen een pistool kan trekken. Enz...
De PR-24 kan (als experiment) worden gebruikt door één op de acht agenten in grotere steden, die daarvoor een speciale training volgen. Dan is er in principe de mogelijkheid om meer specifieke geweldsmiddelen te kiezen bij verschillende vormen van geweldsdreiging. Toch blijven de totale trainingskosten daarbij beperkt.
Natuurlijk zal de PR-24 niet altijd tijdig ter plaatse zijn waar hij onverwachts nodig blijkt, maar in een aantal gevallen kan hij wel gericht worden ingezet bij situaties die zich daarvoor lenen.
Ik heb een paar jaar gelezen dat Nederlandse AT's zouden gaan experimenteren met de tonfa. Weet iemand of dat door is gegaan?
De PR-24 Expandable werd door de Engelse politie trouwens mogelijk op de buik gedragen in plaats van op de borst. Dragen op de buik is mogelijk veiliger voor de ribben, als er geen kogelwerend vest tussen zit. Het handvat was daarbij (schuin) naar boven gericht voor snel gebruik.