Uitschuifbare wapenstok

Auteur Topic: Uitschuifbare wapenstok  (gelezen 213293 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

HAVP

• Blauw
  • Senior gebruiker
Reactie #130 Gepost op: 3 januari 2013, 09:14:18
Het is dusdanig stil rond dit "project" dat ik ook ze me twijfels heb. Echter is er wel spraken van het volgende feit: De nieuwe broek ontbreekt het aan ( wat ik heb begrepen) een wapenstokzak. Dus zou de wapenstok aan de koppel moeten worden gedragen. Nu doe ik dat als biker regelmatig en heb ik er, in die rol, geen probleem mee. Maar tijdens de noodhulp, in een auto, zit het voor geen meter. De kans dat je dat ding kwijt raak, of ergens achter blijft hangen is groot. En de leiding is er geen voorstander van (te agressieve uitstraling) Daar zou de uitschuifbare wapenstok ideaal voor zijn in mijn ogen.

Als er idd geen wapenstokzak in de nieuwe broek komt dan zal het eerst wel een tijdje "aanmodderen" geblazen worden. Ben zelf niet in bezit van een draagring voor de korte wapenstok dus ben benieuwd hoe dat opgelost gaat worden voor al die anderen die dat ook niet zijn.

Cop/Fireman

• Generalist GGP; tevens Biker en taakaccenthouder C2000
  • Forum gebruiker
  • Hoofdagent en overige HV diensten geïnterreseerd
Reactie #131 Gepost op: 4 januari 2013, 10:12:00
Als mijn info correct is, zit er ook iemand van VTsPN op dit forum... Kan hij/zij geen reactie geven op onze vragen?

Anders mail ik mijn contact wel bij VTsPN wel....
"Waakzaam & Dienstbaar"

Cop/Fireman

• Generalist GGP; tevens Biker en taakaccenthouder C2000
  • Forum gebruiker
  • Hoofdagent en overige HV diensten geïnterreseerd
Reactie #132 Gepost op: 7 mei 2013, 11:09:55
Hallo, kan iemand vertellen vd proefpersonen hoe t staat met de proef? Wat zeggen hun contactpersonen van VTsPN over de invoering met name over tijdstip van invoering? Ik vind t wel heel erg stil weer rond dit project... :-\
"Waakzaam & Dienstbaar"

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #133 Gepost op: 7 mei 2013, 12:48:54
Hallo, kan iemand vertellen vd proefpersonen hoe t staat met de proef? Wat zeggen hun contactpersonen van VTsPN over de invoering met name over tijdstip van invoering? Ik vind t wel heel erg stil weer rond dit project... :-\

Ik heb begrepen dat de ''proef'' met postitief resultaat (vervroegd) is afgerond en men nu hard aan het werk is om de uitschuifbare wapenstok tegelijk met het nieuwe uniform te gaan introduceren.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

Frank Lingen

• Senior gebruiker
Reactie #134 Gepost op: 7 mei 2013, 19:03:37
Het zou goed zijn als er eerst wordt overlegd met de politie in de VS over hun jarenlange ervaringen met uitschuifbare wapenstokken.

Ik stel voor dat er gekozen wordt voor een lang model uitschuifbare wapenstok, die ook te gebruiken is, als hij is ingeschoven. Bijvoorbeeld de RCB baton van 29 inch.

Zo'n lang model kan ook nuttig zijn als er plotseling een gevaarlijke rel ontstaat, en het duurt te lang om op de ME te wachten. Of als iemand dreigt met een mes of knuppel. Door zo'n lange uitschuifbare wapenstok hoeft dan minder snel het pistool te worden gebruikt.

RCB 29 inch:
http://www.peacekeeperproducts.com/29rcbnickel.aspx
Ik stem links.

Frank Lingen

• Senior gebruiker
Reactie #135 Gepost op: 7 mei 2013, 20:46:17
En de leiding is er geen voorstander van (te agressieve uitstraling) Daar zou de uitschuifbare wapenstok ideaal voor zijn in mijn ogen.

Er is volgens mij nooit via onderzoek aangetoond dat stoere en functionele (tactical) kleding of uitrusting van politieagenten leidt tot meer criminaliteit of meer escalaties. Ik vermoed zelfs dat het omgekeerde waar is. Dat zou via experimenten onderzocht moeten worden. Wel moet volgens mij het gedrag van politieagenten zoveel mogelijk deëscalerend zijn.

In de VS wordt de uitschuifbare wapenstok meestal gedragen in een etui aan de 'duty belt' (koppel). Maar hij kan ook goed worden gedragen in een speciale schuin draaibare baton-houder op een ops-vest.

In het Engels heet een telescopische wapenstok een 'expandable baton’ of 'telescopic baton’. De harde metalen klik tijdens het uitschuiven ontmoedigt dreigende daders vaak al om geweld te gebruiken. Dat melden veel Amerikaanse politieagenten, die werken met zo'n expandable baton. Een veel gebruikt merk daarvan is ASP.

Er zijn uitschuifbare wapenstokken waarbij ook snel een afneembaar zaklampje op het handvat kan worden bevestigd. Dat kan handig zijn.

Agenten die minder spierkracht hebben, kunnen misschien beter een kleinere uitschuifbare wapenstok dragen, dan een lange van 29 inch. Sterkere agenten kunnen wel de lange uitschuifbare wapenstok dragen. 29 inch is ongeveer 74 cm.: http://www.omzettennaar.be/inch-naar-centimeter.html

Later, als er meer geld voor is, kan dat systeem worden uitgebreid. Dan kan elke agent een lichte korte uitschuifbare wapenstok aan de koppel dragen  En daarnaast kan er dan voor elke agent een lange uitschuifbare wapenstok in de politieauto liggen voor risico-situaties. Dan hoeft er minder gewicht te worden meegedragen tijdens een achtervolging te voet, en is er bij een rel toch sneller controle. En er hoeft dan waarschijnlijk minder assistentie te worden gevraagd aan collega’s.

Bij de invoering van een uitschuifbare wapenstok moet er wel meer mee getraind worden dan nu, want als je daarmee iemand op een verkeerde plek raakt, is het letsel groter, dan met de huidige korte rubber wapenstok. Aanvullende trainingen kunnen ook informeel worden gedaan, zonder ibt-docent.

Een lange uitschuifbare wapenstok staat in mijn bescheiden visie tussen het pistool en pepperspray in, qua controlemogelijkheden, escalatiegraad en risico's. Daardoor hoeven niet alle agenten te worden uitgerust en getraind met een taser. Eén op de vier agenten met een taser uitrusten, vind ik dan genoeg.
Ik stem links.

kaasje

• Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • And as always, have nice day!
Reactie #136 Gepost op: 8 mei 2013, 11:23:06
Hobby Bobby eenheid Den Haag

adilos

• Forum gebruiker
  • Aspirant N4 ( Rotterdam ) vanaf Mei 2013
Reactie #137 Gepost op: 8 mei 2013, 11:30:28

Agenten die minder spierkracht hebben, kunnen misschien beter een kleinere uitschuifbare wapenstok dragen, dan een lange van 29 inch. Sterkere agenten kunnen wel de lange uitschuifbare wapenstok dragen. 29 inch is ongeveer 74 cm.: http://www.omzettennaar.be/inch-naar-centimeter.html

Hoe wil je dat testen? Met zn allen om de beurt bankdrukken?

Sesamzaadje

• Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • Eenheid ZWB
Reactie #138 Gepost op: 8 mei 2013, 11:38:33
Neem het niet te serieus. Dit zelfde lid heeft al eerder ongefundeerde berichten geplaatst. Hij pleitte er ondermeer voor om agenten uit te rusten met shotguns, tasers en andere Amerikaanse praktijken. Als er wordt gevraagd waarom hij dat wilt geeft hij niet thuis.
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.

black_ice_360

• Hoofdagent, Den Haag
  • Forum gebruiker
Reactie #139 Gepost op: 8 mei 2013, 11:56:09
Ik ben het wel met hem eens dat de normale straat agent beter uitgerust mag worden in de zin van praktische, goed beschermende kleding en goede, moderne bewapening (zoals de uitschuifbare wapenstok en het nieuwe vuurwapen). Maar deze ontwikkelingen worden nu eindelijk doorgevoerd, dus dat vind ik zelf dan ook een goede ontwikkeling. Toestanden als iedere agent een shotgun?!  :o  We zitten hier niet in Amerika he, waar iedereen een vuurwapen op zak kan dragen. Laten we dat nou maar gewoon aan de speciale eenheden overlaten.