En de leiding is er geen voorstander van (te agressieve uitstraling) Daar zou de uitschuifbare wapenstok ideaal voor zijn in mijn ogen.
Er is volgens mij nooit via onderzoek aangetoond dat stoere en functionele (tactical) kleding of uitrusting van politieagenten leidt tot meer criminaliteit of meer escalaties. Ik vermoed zelfs dat het omgekeerde waar is. Dat zou via experimenten onderzocht moeten worden. Wel moet volgens mij het gedrag van politieagenten zoveel mogelijk deëscalerend zijn.
In de VS wordt de uitschuifbare wapenstok meestal gedragen in een etui aan de 'duty belt' (koppel). Maar hij kan ook goed worden gedragen in een speciale schuin draaibare baton-houder op een ops-vest.
In het Engels heet een telescopische wapenstok een 'expandable baton’ of 'telescopic baton’. De harde metalen klik tijdens het uitschuiven ontmoedigt dreigende daders vaak al om geweld te gebruiken. Dat melden veel Amerikaanse politieagenten, die werken met zo'n expandable baton. Een veel gebruikt merk daarvan is ASP.
Er zijn uitschuifbare wapenstokken waarbij ook snel een afneembaar zaklampje op het handvat kan worden bevestigd. Dat kan handig zijn.
Agenten die minder spierkracht hebben, kunnen misschien beter een kleinere uitschuifbare wapenstok dragen, dan een lange van 29 inch. Sterkere agenten kunnen wel de lange uitschuifbare wapenstok dragen. 29 inch is ongeveer 74 cm.:
http://www.omzettennaar.be/inch-naar-centimeter.htmlLater, als er meer geld voor is, kan dat systeem worden uitgebreid. Dan kan elke agent een lichte korte uitschuifbare wapenstok aan de koppel dragen En daarnaast kan er dan voor elke agent een lange uitschuifbare wapenstok in de politieauto liggen voor risico-situaties. Dan hoeft er minder gewicht te worden meegedragen tijdens een achtervolging te voet, en is er bij een rel toch sneller controle. En er hoeft dan waarschijnlijk minder assistentie te worden gevraagd aan collega’s.
Bij de invoering van een uitschuifbare wapenstok moet er wel meer mee getraind worden dan nu, want als je daarmee iemand op een verkeerde plek raakt, is het letsel groter, dan met de huidige korte rubber wapenstok. Aanvullende trainingen kunnen ook informeel worden gedaan, zonder ibt-docent.
Een lange uitschuifbare wapenstok staat in mijn bescheiden visie tussen het pistool en pepperspray in, qua controlemogelijkheden, escalatiegraad en risico's. Daardoor hoeven niet alle agenten te worden uitgerust en getraind met een taser. Eén op de vier agenten met een taser uitrusten, vind ik dan genoeg.