Uitschuifbare wapenstok

Auteur Topic: Uitschuifbare wapenstok  (gelezen 212356 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

schuimer

• Surveillant van politie
  • Forum gebruiker
Reactie #220 Gepost op: 16 januari 2015, 13:44:25
Citaat van: Senior GGP link=msg=1323218 date=1421301726
Volgens mij alleen een WIS verhaal.
Aanbesteding is door de minister goedgekeurd en start medio 2016.

Hoe kom jij aan die info?
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.

Senior GGP

• Senior GGP
  • Forum gebruiker
  • Back the Blue
Reactie #221 Gepost op: 16 januari 2015, 14:17:16
Goede vraag. Ik heb het ergens gelezen. Weet niet meer precies waar. Sorry...
Ik ga kijken of ik het nog terug kan vinden.

schuimer

• Surveillant van politie
  • Forum gebruiker
Reactie #222 Gepost op: 16 januari 2015, 17:27:29
dielangemotormuis
operationeel coördinator en motorrijder VHT, Eenheid Amsterdam
Moderator

HAP Eenheid Amsterdam, Oud WmrI KMar

Re: Nieuwtjes bewapening politie

« Reactie #7 Gepost op: 7 januari 2014, 21:55:48 »

Citaat

Via een interne memo heb ik vernomen dat de aanbesteding inmiddels is verschoven naar 2016. Dit inderdaad vanwege de opleidingscapaciteit.

Dit snap ik dan nog wel, aangezien men in Amsterdam sowieso pas half tot eind 2015 klaar is met de omscholing naar de Walther P99. Die kunnen er dus niet nog een omscholing bij hebben. Zal ook wel weer een dag of 2 gaan duren.
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.

Cop/Fireman

• Generalist GGP; tevens Biker en taakaccenthouder C2000
  • Forum gebruiker
  • Hoofdagent en overige HV diensten geïnterreseerd
Reactie #223 Gepost op: 9 februari 2015, 00:06:45
Citaat van: Senior GGP link=msg=1323218 date=1421301726
Volgens mij alleen een WIS verhaal.
Aanbesteding is door de minister goedgekeurd en start medio 2016.

@MartinJ    
Kun jij je licht hierover laten schijnen?

Gaan we over tot introductie of gaat het feest weer niet door?
"Waakzaam & Dienstbaar"

Senior GGP

• Senior GGP
  • Forum gebruiker
  • Back the Blue
Reactie #224 Gepost op: 9 februari 2015, 08:10:48
Ik heb ook gehoord dat het doorgaat. Helaas pas vanaf 2016. Dit alles ivm capaciteit in de opleiding en de nog aankomende aanbesteding.

grizz

• Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • Niets is onmogelijk
Reactie #225 Gepost op: 12 februari 2015, 07:55:06
Citaat van: Senior GGP link=msg=1329612 date=1423465848
Ik heb ook gehoord dat het doorgaat. Helaas pas vanaf 2016. Dit alles ivm capaciteit in de opleiding en de nog aankomende aanbesteding.

Dit zelfde heb ik ook gehoord...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....

Mister81

• Senior Handhaver - Praktijk begeleider HTV
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #226 Gepost op: 7 april 2015, 00:07:47
Ik als gemeente BOA draag alleen de wapenstok als bewapening. Volgens de circulaire boa moeten wij ook verplicht mee met de nieuwe wapenstok als hij wordt ingevoerd (zal wel een overhang in zitten zoals het VUWA waarbij nu de P5 en P99 beide zijn goedgekeurd als dienstwapen) ik heb mijn korte stok tot nu toe alleen gebruikt om te dreigen (bij aanhouding carjacker en tijdens voetbal ongeregeldheid op metrostation) wij zijn nog steeds van mening dat pepperspray bij onze uitrusting hoort, dit lijkt me zeker geen overbodige luxe wanneer er een zwaardere wapenstok bij komt en daarbij de meeste aanhoudingen die wij als OV boa's hebben zijn meer pepper situaties dan waarbij je de huidige korte lat zou gebruiken. Ik vraag me dan ook af indien de nieuwe stok er komt hoeveel gemeente hun boa's die nu de korte late hebben vragen deze in te leveren om vervolgens geen nieuwe meer aan te vragen.
Je goede daden worden vaak vergeten, je fouten meestal niet.

Roy009147

• BOA, OvD-Bz
  • Forum gebruiker
Reactie #227 Gepost op: 13 april 2015, 19:02:53
Citaat van: Mister81 link=msg=1341986 date=1428358067
Ik als gemeente BOA draag alleen de wapenstok als bewapening. Volgens de circulaire boa moeten wij ook verplicht mee met de nieuwe wapenstok als hij wordt ingevoerd (zal wel een overhang in zitten zoals het VUWA waarbij nu de P5 en P99 beide zijn goedgekeurd als dienstwapen) ik heb mijn korte stok tot nu toe alleen gebruikt om te dreigen (bij aanhouding carjacker en tijdens voetbal ongeregeldheid op metrostation) wij zijn nog steeds van mening dat pepperspray bij onze uitrusting hoort, dit lijkt me zeker geen overbodige luxe wanneer er een zwaardere wapenstok bij komt en daarbij de meeste aanhoudingen die wij als OV boa's hebben zijn meer pepper situaties dan waarbij je de huidige korte lat zou gebruiken. Ik vraag me dan ook af indien de nieuwe stok er komt hoeveel gemeente hun boa's die nu de korte late hebben vragen deze in te leveren om vervolgens geen nieuwe meer aan te vragen.

Ik denk dat de nieuwe wapenstok vele voordelen heeft t.o.v. de huidige wapenstok. De huidige wapenstok is maar in een beperkt aantal situaties bruikbaar en is al snel te kort waardoor het effect verloren gaat. De werkgever (gemeente) zal wellicht blij zijn met de komst van de nieuwe wapenstok. Bij gemeenten wordt vaak de discussie gevoerd over het dragen van de wapenstok aan de koppel (vaak zijn er voor de BOA's geen broeken beschikbaar met wapenstokzak) en de "agressieve" uitstraling die dit met zich meebreng. De nieuwe wapenstok zal in ingeschoven toestand minder snel deze "agressieve" uitstraling hebben, dus vanuit de werkgever een pre.

Ik verbaas mij daarnaast ook al heel lang over de volgorde in opbouw van de geweldsmiddelen (Handboeien, wapenstok, pepperspray, vuurwapen), vanwege het feit dat de kans op (ernstig, langdurig) letsel bij gebruik van een wapenstok mijns inziens groter is dan bij het gebruik van pepperspray. In die context zou ik qua volgorde de wapenstok en pepperspray omwisselen en de Domein 1 BOA's standaard uitrusten met handboeien, pepperspray en eventueel wapenstok.
Servo Per Amikeco

Wessel1

• Aspirant Eenheid Midden Nederland
  • Forum gebruiker
Reactie #228 Gepost op: 13 april 2015, 20:34:26
Citaat van: Roy009147 link=msg=1343370 date=1428944573
Ik denk dat de nieuwe wapenstok vele voordelen heeft t.o.v. de huidige wapenstok. De huidige wapenstok is maar in een beperkt aantal situaties bruikbaar en is al snel te kort waardoor het effect verloren gaat. De werkgever (gemeente) zal wellicht blij zijn met de komst van de nieuwe wapenstok. Bij gemeenten wordt vaak de discussie gevoerd over het dragen van de wapenstok aan de koppel (vaak zijn er voor de BOA's geen broeken beschikbaar met wapenstokzak) en de "agressieve" uitstraling die dit met zich meebreng. De nieuwe wapenstok zal in ingeschoven toestand minder snel deze "agressieve" uitstraling hebben, dus vanuit de werkgever een pre.

Ik verbaas mij daarnaast ook al heel lang over de volgorde in opbouw van de geweldsmiddelen (Handboeien, wapenstok, pepperspray, vuurwapen), vanwege het feit dat de kans op (ernstig, langdurig) letsel bij gebruik van een wapenstok mijns inziens groter is dan bij het gebruik van pepperspray. In die context zou ik qua volgorde de wapenstok en pepperspray omwisselen en de Domein 1 BOA's standaard uitrusten met handboeien, pepperspray en eventueel wapenstok.
Handboeien zijn in beginsel geen geweldsmiddel O0

Matth

• Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
Reactie #229 Gepost op: 13 april 2015, 22:22:35
En de peperspray staat gelijk aan de wapenstok.