Uitschuifbare wapenstok

Auteur Topic: Uitschuifbare wapenstok  (gelezen 212356 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Oscar

• Boa Domein I en II
  • Forum gebruiker
Reactie #230 Gepost op: 14 april 2015, 20:38:54
Pepperspray is bij de Boa een zwaarder middel dan wapenstok.
Geweldsbevoegd zonder hulpmiddelen is RTGB Boa 1,
Geweldsbevoegd zonder hulpmiddelen met veiligheidsfouillering is RTGB Boa 2,
Handboeien is RTGB Boa 3,
Handboeien & Wapenstok is RTGB Boa 4,
Handboeien & Wapenstok & Pepperspray is RTGB Boa 5,
Handboeien & Wapenstok & Pepperspray & Vuurwapen is eveneens RTGB Boa 5 (uiteraard wel extra training en opleiding voor vuurwapen).

LSPD

• Generalist GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #231 Gepost op: 14 april 2015, 21:16:01
Citaat van: Oscar link=msg=1343616 date=1429036734
Pepperspray is bij de Boa een zwaarder middel dan wapenstok.
Geweldsbevoegd zonder hulpmiddelen is RTGB Boa 1,
Geweldsbevoegd zonder hulpmiddelen met veiligheidsfouillering is RTGB Boa 2,
Handboeien is RTGB Boa 3,
Handboeien & Wapenstok is RTGB Boa 4,
Handboeien & Wapenstok & Pepperspray is RTGB Boa 5,
Handboeien & Wapenstok & Pepperspray & Vuurwapen is eveneens RTGB Boa 5 (uiteraard wel extra training en opleiding voor vuurwapen).

Ik dacht dat pepperspray overal een zwaarder middel was dan de wapenstok? Ook al heeft de wapenstok de potentie dodelijk te zijn, dat kan een vuistslag ook zijn, hangt er helemaal vanaf wie, wat, waar, wanneer en hoe je slaat  ::).

Matth

• Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
Reactie #232 Gepost op: 16 april 2015, 00:04:46
In de opbouw begint de wapenstok idd eerder echter is de inzetcriteria gelijk

Frank.

• Hoofdagent
  • Senior gebruiker
Reactie #233 Gepost op: 16 april 2015, 06:49:05
In de opbouw begint de wapenstok idd eerder echter is de inzetcriteria gelijk
Welke inzetcriteria? Over de korte wapenstok staat namelijk niks in de ambtsinstructie.

Roy009147

• BOA, OvD-Bz
  • Forum gebruiker
Reactie #234 Gepost op: 17 april 2015, 07:31:48
Citaat van: Wessel1 link=msg=1343381 date=1428950066
Handboeien zijn in beginsel geen geweldsmiddel O0

Heb mijn theorieboek van de RTGB er nog eens op nageslagen, maar handboeien worden wel degelijk aangemerkt als geweldsmiddel.
Geweldsmiddelen: handboeien, wapenstok, pepperspray en vuurwapen.
Bewapening: wapenstok, pepperspray en vuurwapen.

Gelet op Artikel 4 AI is dit ook te verklaren. Hierin staat namelijk dat een geweldsmiddel moet zijn toegekend aan de ambtenaar en dat hij in het gebruik moet zijn geoefend. Als handboeien niet onder de geweldsmiddelen zouden vallen dan zou dit beteken dat iedere BOA gebruik zou mogen maken van handboeien. Als BOA moet de handboeien op de akte staan (toegekend) en de BOA moet geoefend zijn (RTGB) voordat hij handboeien mag gebruiken.
Ook een AOA van politie mag slechts gebruik maken van handboeien indien hij hierin is geoefend. Zakken voor IBT/RTGP betekent dat ook de handboeien niet gebruikt mogen worden, want op dat moment ben je niet geoefend in het gebruik zoals bedoeld in Artikel 4, onder b van de AI.
Servo Per Amikeco

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #235 Gepost op: 17 april 2015, 07:57:23
De theorie voor de politie zit net anders in elkaar.

Ambtsinstructie lid 1, lid 3 onder B.
Citaat
geweldmiddel:
1°. de krachtens artikel 22 van de Politiewet 2012 toegelaten uitrusting en bewapening waarmee geweld kan worden uitgeoefend

Terug naar de Politiewet 2012. Die zegt echter:

Citaat
Artikel 22

Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden regels gesteld omtrent de bewapening, de uitrusting en de kleding van de ambtenaren van politie.

En dan kom je weer bij het Besluit Bewapening Politie uit:

Citaat
Artikel 2

1. De bewapening van de ambtenaar bestaat tijdens de uitoefening van de dienst uit:
a. een korte wapenstok;
b. pepperspray;
c. het pistool.
2. De korpschef kan bepalen dat de bewapening van de ambtenaar, bedoeld in het eerste lid, mede bestaat uit een lange wapenstok.
3. De uitrusting van de ambtenaar, bedoeld in het eerste lid, bestaat uit:
a. handboeien;
b. een koppel;
c. een veiligheidsvest;
d. nazorgmiddelen bij het gebruik van pepperspray.
4. Indien de korpschef dit noodzakelijk acht, kan de ambtenaar, bedoeld in het eerste lid, mede worden uitgerust met tie-wraps.

Zoals je kunt lezen zijn de handboeien voor de politie geen toegewezen geweldsmiddel maar een toegewezen uitrustingsmiddel.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

Lawman

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #236 Gepost op: 17 april 2015, 08:50:06
Zolang je niet op iemands hoofd slaat is de kans op op blijvend of ernstig letsel zeer klein, dat betekent overigens niet dat het geen pijn doet 😁.  De uitkomsten van de pilot met de uitschuifbare wapenstok waren dan ook zeer positief en de politie is voornemen om de huidige korte wapenstok te vervangen door de uitschuifbare wapenstok. Vanwege beperkingen in opleidingscapaciteit (o.a. door nieuw pistool, mentale weerbaarheidstraining etc..), financiën en aanbestedingscapaciteit zal  deze aanbesteding naar verwachting in 2016 van start gaan. Even geduld dus nog.

quattromontanes

• Forum gebruiker
Reactie #237 Gepost op: 17 april 2015, 08:59:02
In beginsel geen geweldsmisdrijven nee, echter Zodra je met de handboeien de jou aangeleerde techniek knevelen inzet is het toch echt als geweldsmiddel ingezet en het wordt dan ook als zodanig behandeld. Heb van mijn Ibt docent een mooie mail met uitleg gehad een tijd terug, zal vanmiddag even zoeken en de relevante info opsnorren
Mensen kunnen bot en scherp tegelijk zijn..

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #238 Gepost op: 17 april 2015, 09:04:52
De verwarring zit hem vaak ik of je het als geweldsmiddel hebt ingezet of geweld gebruikt hebt. Ik ga voor dat laatste. Mijn handen zijn ook niet aangewezen als geweldsmiddel toch is dat meestal het eerste wat ik gebruik als het er op aan komt.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

Nick

• Senior gebruiker
Reactie #239 Gepost op: 17 april 2015, 11:14:45
Zo is het mij destijds ook geleerd op de academie. Transportboeien zijn geen geweldsmiddel (zie wetgeving hierboven), maar je kunt er wel degelijk geweld mee uitoefenen. Net als bijvoorbeeld met een maglite.
Senior GGP / Oost-Brabant