Ook al wordt de korte rubber wapenstok door gewone agenten weinig gebruikt, kan het zinvol zijn om hem te vervangen door een effectiever model. Vooral om te zorgen dat er minder agenten naar een melding toe hoeven, waar geweld mogelijk lijkt. Nu gaan er regelmatig drie of meer koppels naar een aanhouding, mede om de agenten te beschermen tegen mogelijk geweld van de verdachte of omstanders. Dat probleem speelt vooral in steden.
Door een effectievere wapenstok standaard mee te nemen, kunnen er vermoed ik gemiddeld 10 tot 30% minder agenten worden ingezet bij meldingen waarbij geweld dreigt. Dat betekent zoals ik al eerder zei, dat agenten beter verspreid kunnen blijven in hun werkgebied en daardoor sneller kunnen reageren op andere meldingen. Dat vergroot denk ik de gemiddelde pakkans en zorgt ervoor dat ook bij ongelukken gemiddeld wat sneller politie ter plaatse kan zijn voor EHBO, verkeer regelen en andere maatregelen.
Een alternatief voor de korte rubber wapenstok kan bijvoorbeeld ook de ASP zijn. Dat is een telescopische metalen rechte wapenstok, zonder zijhandvat, die in verschillende lengtes leverbaar is. Daarbij is nauwelijk extra training nodig. De ASP kan in een etui ingeschoven worden gedragen aan de koppel. Daardoor is de politie niet meer afhankelijk van broeken met een speciale wapenstok-zak. Dat maakt het ook goedkoper om over te schakelen op een ander model broek, zoals een wijde 'werkmansbroek' met dijzakken ('worker pants').
Mede om deze redenen lijkt het me zinvol dat de Nederlandse politie een kleinschalig experiment doet met de ASP voor straatagenten, als dat nog niet is gedaan.