Uitschuifbare wapenstok

Auteur Topic: Uitschuifbare wapenstok  (gelezen 212357 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dion

• Senior gebruiker
Reactie #240 Gepost op: 17 april 2015, 11:17:22
Citaat van: Nick link=msg=1344236 date=1429262085
Zo is het mij destijds ook geleerd op de academie. Transportboeien zijn geen geweldsmiddel (zie wetgeving hierboven), maar je kunt er wel degelijk geweld mee uitoefenen. Net als bijvoorbeeld met een maglite.
Of een tafel, of een stoel, of een pen, etc.
Dan is het geen geweldsmiddel, maar weer wel een wapen. 0098

Bravo

• Forum gebruiker
Reactie #241 Gepost op: 17 april 2015, 12:35:55
Het Besluit bewapening en uitrusting politie is al ter sprake geweest. Er wordt nog een stukje wetgeving vergeten. Om even een einde te maken aan de verwarring over of de handboeien een geweldsmiddel zijn:

Citaat
Artikel 1, derde lid, onderdeel d, sub 1, Ambtsinstructie voor de politie, de Koninklijke marechaussee en andere opsporingsambtenaren

Artikel 1
3. In dit besluit wordt verstaan onder:
d. geweldmiddel:
1°. de krachtens artikel 22 van de Politiewet 2012 toegelaten uitrusting en bewapening waarmee geweld kan worden uitgeoefend, en.
2°. de door Onze Minister van Defensie ter beschikking gestelde uitrusting en bewapening waarmee geweld kan worden uitgeoefend in de uitvoering van de politietaken, bedoeld in de artikelen 4, 57, 58 en 59 van de Politiewet 2012;

Dus de handboeien zijn géén wapen, want het is toegelaten als uitrusting (werd i.h.k.v. het Besluit bewapening en uitrusting politie al op gewezen). Maar het is wél een geweldsmiddel, want het is krachtens artikel 22 van de Politiewet 2012 toegelaten uitrusting.

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #242 Gepost op: 17 april 2015, 16:22:23
Mijn favoriete geweldsmiddel is de maglite.......  :-X
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.

Bravo

• Forum gebruiker
Reactie #243 Gepost op: 17 april 2015, 22:34:59
Citaat van: silque link=msg=1344289 date=1429280543
Mijn favoriete geweldsmiddel is de maglite.......  :-X

In formele zin is de maglite niet toegelaten als uitrusting. Daarom mag je die dus niet als geweldsmiddel gebruiken ;).

silque

• Sheepdog
  • Senior gebruiker
Reactie #244 Gepost op: 18 april 2015, 10:33:54
Volgens mij snap je sarcasme niet helemaal......
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.

CopVR3

• Senior gebruiker
Reactie #245 Gepost op: 18 april 2015, 11:16:50
In formele zin is de maglite niet toegelaten als uitrusting. Daarom mag je die dus niet als geweldsmiddel gebruiken ;).
Als ik tijdens een controle met Maglite in de hand sta, en agressie krijg.... reken maar dat mijn Maglite er een neventaak bij krijgt!

kaasje

• Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • And as always, have nice day!
Reactie #246 Gepost op: 19 april 2015, 15:17:01
Krijgen meer dienders een dejá-vu moment van de geweldsbeheersing toets e050
Hobby Bobby eenheid Den Haag

Lawman

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #247 Gepost op: 22 april 2015, 07:48:19
Dus je koppel (is ook toegelaten uitrusting) is ook een geweldsmiddel? Je zou er namelijk mee kunnen slaan...

Hendriksje

• Hoofdagent | Den Haag
  • Forum gebruiker
Reactie #248 Gepost op: 22 april 2015, 23:27:05
Citaat van: Lawman link=msg=1345445 date=1429681699
Dus je koppel (is ook toegelaten uitrusting) is ook een geweldsmiddel? Je zou er namelijk mee kunnen slaan...

Nee, juist niet dus 😉

Mister81

• Senior Handhaver - Praktijk begeleider HTV
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #249 Gepost op: 18 september 2015, 23:58:20
Momenteel wordt er in de gemeente waar ik werk gediscussieerd om naast de wapenstok die wij nu al hebben ook de pepperspray in te voeren, de afgelopen maanden hebben zich weer diversen incidenten voorgedaan waarbij de wapenstok geen uitkomst bood en dus niet is gebruikt, mijn werkgever en de gemeente zijn voorstander van pepperspray en wapenstok als standaard uitrusting, helaas heb ik vernomen van mijn leidinggevende dat de direct toezichthouder en indirect toezichthouder (korpschef Politie eenheid en hoofdofficier van justitie) op ons (Boa's) dwars liggen en bezwaar hebben, echter is de criteria waaraan je volgens die dienst justis aan moet voldoen om als gemeente boa geweldsmiddelen te mogen dragen al lang en breed overschreden, ik denk dan ook niet dat wij naast onze wapenstok de pepperspray erbij zullen krijgen en dat dit nog wel enkele jaren gaat duren. Nu afwachten of wij onze wapenstok mogen behouden indien de nieuwe wordt ingevoerd of dat hij mogelijk uit onze akte's wordt geschrapt (dat kan bij een boa aangezien een boa niet standaard is uitgerust zoals de politie collega's).
Je goede daden worden vaak vergeten, je fouten meestal niet.