Ik lees zo nu en dan verhalen van mensen dat als men een aangifte wil komen doen dat dat op afspraak moet. Dat is voor niet urgente zaken niet erg, maar dan is het wel vervelend als het vrij lang duurt.
Daarnaast ligt het ook vaak aan de aangever. Als er voor de volgende dag ruimte is en de aangever zelf niet kan. Dan is dat niet het probleem van de politie. Ik heb meerdere keren ervaren dat een aangever per direct aangifte wilde doen van een niet urgent feit. Op het moment dat je ik aangeef dat er momenteel geen mogelijkheid is en dat ik een afspraak kan maken voor volgende dag. Dan wil je niet weten hoe sommige mensen reageren. Zij melden dan zelf dat ze pas een week later tijd hebben of op de meest onmogelijke tijden (denk aan 00.00 uur).
Het is natuurlijk wel heel makkelijk om maar af te geven op de politie. Maar denk wel dat veel mensen een negatief beeld hebben van de politie. Dit beeld wordt gecreeërd door de media en bekende. Daardoor worden dit soort situatie's vaak opgeblazen.
Persoonlijk ben ik tegen de aangift doen via een app. Skype heb ik geen probleem mee, want dit is bijna het zelfde als telefonisch aangifte doen. Voor de aangifte in het Engels??? Wie willen ze daarvoor aannemen dan?? Want nu worden de aangiftes al in de Engelse taal opgenomen, alleen het proces-verbaal van aangifte wordt in het Nederlands geschreven.
Anoniem aangifte vind ik een heel moeilijk geval en daar zullen hele goede protocollen voor geschreven worden. Ik vind niet dat je zomaar even anoniem aangifte kan doen. Daarnaast is de vraag hoe worden de gegevens verwerkt binnen de politie en justitie. Beide organisatie's zullen over de NAW gegevens van de aangever beschikken. Dus mijn vraag is dan, hoe willen zij dit gaan realiseren?