Aanrijden bij Vliegtuigbrandbestrijding

Auteur Topic: Aanrijden bij Vliegtuigbrandbestrijding  (gelezen 5815 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Gepost op: 2 november 2011, 08:57:31
Naar aanleiding van een noodlanding op een poolse luchthaven is onderstaande discussie ontstaan. Kijk voor de berichten over de noodlanding naar http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=56584.0

Awaryjne lądowanie Boeinga 767 na Okęciu

Wat mij wel opvalt is de tijd die het duurt voor de brandweer bij het toestel is als deze stil staat/ligt. Ik ken de procedures niet maar het viel me op de brandweer aan het begin van de baan staat en achter het toestel aan rijd. Hoe gaat dit dan als er brand ondstaat? Dan moet de brandweer door/langs het vuur rijden. Ik had verwacht dat ze aan het eind van de baan zouden staan en naar het het toestel toe rijdt Volgens mij zijn ze dan ook sneller. Zie als voorbeeld

'Miracle' landing without nose gear: Iran Air ace saves lives on Boeing 727


Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


750_Katana

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 332
Reactie #1 Gepost op: 2 november 2011, 09:32:48
In het filmpje uit Polen zie ik op ongeveer 2:10 ook een crashtender van rechts in beeld komen. Ze rijden dus ook daar van twee kanten aan. Als je aanrijdt vanaf het eind van de baan kun je pas gaan rijden als het vliegtuig stilligt, als het vliegtuig dan snel stilligt moet je nog ver rijden. Conclusie - aanrijden van twee kanten is veiliger.


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #2 Gepost op: 2 november 2011, 09:44:26
In het filmpje uit Polen zie ik op ongeveer 2:10 ook een crashtender van rechts in beeld komen. Ze rijden dus ook daar van twee kanten aan. Als je aanrijdt vanaf het eind van de baan kun je pas gaan rijden als het vliegtuig stilligt, als het vliegtuig dan snel stilligt moet je nog ver rijden. Conclusie - aanrijden van twee kanten is veiliger.
Twee kanten ben ik met je eens maar in het filmpje van polen komen de eerste van achteren en later pas van voren.

Misschien dat 1 van de experts hier een licht op kan laten schijnen
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


750_Katana

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 332
Reactie #3 Gepost op: 2 november 2011, 09:53:43
Zal zelf een poging wagen.
Rekening houden met lengte landingsbaan, grootte en gewicht van het vliegtuig en de mate van wrijving die allemaal snelheid beinvloeden. Daardoor varieert het punt van stilliggen en daarmee de aanrijtijden.


guest3286

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 2 november 2011, 10:20:28
Twee kanten ben ik met je eens maar in het filmpje van polen komen de eerste van achteren en later pas van voren.

Misschien dat 1 van de experts hier een licht op kan laten schijnen

Volgens mij toestel stil op 1:05
Crashtenders achterzijde en start evacuatie 1:27 (22 seconden na stilstand!!)
Evacuatie voorzijde 1:32
Crashtenders voorzijde 2:05

Volgens mij aardig rap allemaal


superfly

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 500
Reactie #5 Gepost op: 2 november 2011, 11:50:44
Geloof dat er op youtube een mooi filmpje staat van een toestel dat in manchester een birdhit krijgt tijdens take-off, en de noodlanding en com's oa met tower en brandweer ook zijn verschillende opstel posities duidelijk te zien tijdens een controlled emergency touchdown die de brandweer worden gebruikt, aanrijen van brandweer lijkt op hoe het in warschau gebeurde.
gaat om volgende filmpje
MAYDAY,MAYDAY,MAYDAY


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #6 Gepost op: 2 november 2011, 17:08:50
Wat mij wel opvalt is de tijd die het duurt voor de brandweer bij het toestel is als deze stil staat/ligt. Ik ken de procedures niet maar het viel me op de brandweer aan het begin van de baan staat en achter het toestel aan rijd. Hoe gaat dit dan als er brand ondstaat? Dan moet de brandweer door/langs het vuur rijden. Ik had verwacht dat ze aan het eind van de baan zouden staan en naar het het toestel toe rijdt Volgens mij zijn ze dan ook sneller. Zie als voorbeeld
Mja, en als het toestel dan van de baan afschiet of doorschiet? Sta je daar met je brandweerauto...


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #7 Gepost op: 2 november 2011, 21:14:41
Geloof dat er op youtube een mooi filmpje staat van een toestel dat in manchester een birdhit krijgt tijdens take-off, en de noodlanding en com's oa met tower en brandweer ook zijn verschillende opstel posities duidelijk te zien tijdens een controlled emergency touchdown die de brandweer worden gebruikt, aanrijen van brandweer lijkt op hoe het in warschau gebeurde.
gaat om volgende filmpje
MAYDAY,MAYDAY,MAYDAY
Helder en duidelijk filmpje. Ik ga er dan maar van uit dat het vliegtuig precies tussen de twee opstel plekken tot stilstand is gekomen.

Toch blijf ik het gevaarlijk vinden acht het vliegtuig aan rijden. Als er wat gebeurd waardoor er brand ontstaat kan je geen kant meer op en rij je zo de vlammen in
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #8 Gepost op: 2 november 2011, 21:59:10
http://www.fire-rescue.nl/brandweer_vliegbasis_eindhoven/vliegtuigbrandbestrijding/vliegtuigbrandbestrijding.htm
Hier staat alles nog eens omschreven wat vliegtuigbrandbestrijding inhoudt.

En staat er ook het een en ander beschreven over net aanrijden van de brandweer. En dat kan van 2 zijdes geschieden, of vanaf de voorzijde of vanaf achteren.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #9 Gepost op: 2 november 2011, 23:26:22
Helder en duidelijk filmpje. Ik ga er dan maar van uit dat het vliegtuig precies tussen de twee opstel plekken tot stilstand is gekomen.

Toch blijf ik het gevaarlijk vinden acht het vliegtuig aan rijden. Als er wat gebeurd waardoor er brand ontstaat kan je geen kant meer op en rij je zo de vlammen in

Als je er voor staat en het vliegtuig schiet verder door als verwacht moet je wel heel hard achteruit gaan rijden.
Als je er achteraan rijdt moet je gewoon goed opletten en niet gaan bumperkleven, dan kun je op tijd stoppen. 998765
Conclusie: met voldoende afstand er achteraan rijden is veiliger.  ;)