Hulpverlening bij brand/ongeval met een hybride voertuig

Auteur Topic: Hulpverlening bij brand/ongeval met een hybride voertuig  (gelezen 21735 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Gepost op: 4 november 2011, 11:32:17
autobrand(je)?

p2kflex
11:27:00 04-11-11-ALPHA-BR 1 AUTOBRAND (+Inc.net: 1+) , ZANDPAD ASD [ NET01 ]
0102998BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Monitorcode)
p2kflex
11:26:41 04-11-11GROUP-1BR 1 AUTOBRAND , ZANDPAD ASD [ ABW ]
0101208BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Willem (AB 3681 - Adembeschermingswagen)
p2kflex
11:25:33 04-11-11GROUP-1BR 1 AUTOBRAND , ZANDPAD ASD [ ASH ]
0100500BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Hendrik (TS)
0100519BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Hendrik (Lichtkrant)
p2kflex
11:12:27 04-11-11GROUP-1BR 1 AUTOBRAND , ZANDPAD ASD [ OVDN ]
0101204BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (OVD Noord Spoed)
p2kflex
10:59:11 04-11-11GROUP-1BR 1 AUTOBRAND , ZANDPAD ASD [ ASD ]
0100350BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Dirk (TS)
0100369BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Dirk (Lichtkrant)


Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #1 Gepost op: 4 november 2011, 11:36:47
autobrand(je)?

p2kflex
11:12:27 04-11-11GROUP-1BR 1 AUTOBRAND , ZANDPAD ASD [ OVDN ]

 0 101204 BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (OVD Noord Spoed)
p2kflex
11:34:37 04-11-11-ALPHA-contact met ovd noord aub
0101111BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (AGS-1 Adviseur gevaarlijke stoffen)
Samen sterk in de hulpverlening!


Aram Mukanay

  • Adviseur Risicobeheersing / Informatiemanager ROT
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,067
Reactie #2 Gepost op: 4 november 2011, 12:24:19
p2kflex
11:34:37 04-11-11-ALPHA-contact met ovd noord aub
0101111BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (AGS-1 Adviseur gevaarlijke stoffen)

p2kflex
12:15:42 04-11-11GROUP-1BR 1 AUTOBRAND (+Inc.net: 1+) , ZANDPAD ASD [ HVASV ]
0100106BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Amstelveen (BvD)
0100116BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Amstelveen (AL / HV)
0100119BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Amstelveen (Lichtkrant)
Adviseur Risicobeheersing / Informatiemanager ROT bij Brandweer en Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #3 Gepost op: 4 november 2011, 14:10:08
autobrand(je)?

p2kflex
11:27:00 04-11-11-ALPHA-BR 1 AUTOBRAND (+Inc.net: 1+) , ZANDPAD ASD [ NET01 ]
0102998BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Monitorcode)

Ja:

Electrische taxi in de fik

Op het Zandpad is vrijdagmiddag een electrische taxi in brand gevlogen.

Het tca-voertuig werd juist gedemonstreerd om de voordelen van een electrische taxi te laten zien. De brandweer had moeite met het blussen van de auto, omdat er in de accu herhaaldelijk opnieuw kortsluiting ontstond.
http://www.at5.nl/artikelen/70945/electrische-taxi-in-de-fik

Tevens staat daar een filmpje van de enorme brand en de restanten van de auto.  ::)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #4 Gepost op: 4 november 2011, 18:21:09
vrijdag 04 november 2011 13:31
Elektrische taxi in de fik

Op het Zandpad is vrijdagmiddag een elektrische taxi in brand gevlogen. Het tca-voertuig werd juist gedemonstreerd om de voordelen van een elektrische taxi te laten zien. De brandweer had moeite met het blussen van de auto, omdat er in de accu herhaaldelijk opnieuw kortsluiting ontstond.

VIDEO op: http://www.at5.nl/artikelen/70945/electrische-taxi-in-de-fik

Na gebruik van diverse blusmethoden (waaronder ProPack schuim) uiteindelijk de boel (hopelijk voorgoed) uit gekregen door grondige afkoeling van het battery pack m.b.t. een waterkanon. Vervolgens zijn alle kabels binnen het betreffende batterypack doorgeknipt (met gebruik van speciale hoogspanningshandschoenen). Het voertuig is apart gezet op het terrein van de berger, zodat hij bij evt. onverhoopte herontsteking geen schade kan aanrichten.

Gezocht: ervaringen van andere korpsen met brand in elektrische voertuigen! Ook last van herontsteking? Hoe aangepakt? Deel jullie ervaringen, zodat we tot een goede procedure kunnen komen!
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #5 Gepost op: 4 november 2011, 18:30:16
vrijdag 04 november 2011 13:31
Elektrische taxi in de fik

Op het Zandpad is vrijdagmiddag een elektrische taxi in brand gevlogen. Het tca-voertuig werd juist gedemonstreerd om de voordelen van een elektrische taxi te laten zien. De brandweer had moeite met het blussen van de auto, omdat er in de accu herhaaldelijk opnieuw kortsluiting ontstond.

VIDEO op: http://www.at5.nl/artikelen/70945/electrische-taxi-in-de-fik

Na gebruik van diverse blusmethoden (waaronder ProPack schuim) uiteindelijk de boel (hopelijk voorgoed) uit gekregen door grondige afkoeling van het battery pack m.b.t. een waterkanon. Vervolgens zijn alle kabels binnen het betreffende batterypack doorgeknipt (met gebruik van speciale hoogspanningshandschoenen). Het voertuig is apart gezet op het terrein van de berger, zodat hij bij evt. onverhoopte herontsteking geen schade kan aanrichten.

Gezocht: ervaringen van andere korpsen met brand in elektrische voertuigen! Ook last van herontsteking? Hoe aangepakt? Deel jullie ervaringen, zodat we tot een goede procedure kunnen komen!

Wellicht kan hier een topic voor worden gemaakt, is een best interesante discussie, en zeer zeker actueel gezien de toenemend aantal hybride voertuigen. ;)


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #6 Gepost op: 4 november 2011, 19:11:49
Dank voor het afsplitsen.

Dit was een puur elektrische auto, voorzien van 4 batterypacks. 1 in de achterbak en 3 onder het voertuig. Gelukkig was het de set achterin die in brand raakte en niet één van de andere drie, die veel moeilijker te bereiken waren. Diverse malen vond er door herhaalde kortsluiting achterin de batterijen weer herontsteking plaats. De dampen die daarbij vrijkomen zijn bijtend - bovenwinds blijven!

Een hybride auto kan (korte tijd) rijden op stroom maar heeft ook een gewone verbrandingsmotor.

Graag hoor ik ervaringen met blussen van batterypacks. En zijn er al korpsen met een procedure voor branden in zulke batterypacks?

WIj hadden vorige maand een nauwelijks te blussen brand in een elektrische scooter. Die hebben we uiteindelijk in het IJ gehangen en toe was het gedaan. Maar dat kan natuurlijk geen standaard procedure worden voor alle elektrisch aangedreven of hybride voertuigen. Dat zou wat zijn: een vrachtwagen of stadsbus het water in!
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #7 Gepost op: 4 november 2011, 19:16:54
Ik weet niet wat er vandaag allemaal geprobeerd is, maar het principe van het bestrijden van elektrische branden is nog steeds de bron wegnemen; de spanning eraf dus. Een beetje tricky is het alleen wel om met die accu's te gaan klooien en als de dampen ook nog eens bijtend zijn wil je er niet te lang inzitten...

Is het geen optie om een poederblusser of CO2-blusser leeg te spuiten (of is dat vandaag al geprobeerd)? Omdat accu's betrekkelijk klein zijn zou je ze uit moeten kunnen krijgen, maar het is dan de vraag of ze niet opnieuw ontsteken???
Ik ben benieuwd! ;)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #8 Gepost op: 4 november 2011, 19:50:23
Ik weet niet wat er vandaag allemaal geprobeerd is, maar het principe van het bestrijden van elektrische branden is nog steeds de bron wegnemen; de spanning eraf dus. Een beetje tricky is het alleen wel om met die accu's te gaan klooien en als de dampen ook nog eens bijtend zijn wil je er niet te lang inzitten...
Is het geen optie om een poederblusser of CO2-blusser leeg te spuiten (of is dat vandaag al geprobeerd)? Omdat accu's betrekkelijk klein zijn zou je ze uit moeten kunnen krijgen, maar het is dan de vraag of ze niet opnieuw ontsteken??? Ik ben benieuwd! ;)

CO2-blusser is ook ingezet.

Bij de berger hebben we een monteur van de fabrikant erbij gehad. Die vertelde het volgende: zodra er problemen zijn met een batterypack, zoals een brand, gaat via een noodvoorziening de spanning van de wagen af en wordt de verbinding tussen de verschillende packs en de elektromotor verbroken. Maar de tig (moelijk te demonteren) accu's blijven hun spanning houden. De brandweer gaat hier beslist niet mee klooien! (en de monteur voorlopig ook niet). Als de boel opnieuw oplaait, gaat de hele handel in een containerbak en gaat er zand of veel water in. Maar we hopen dat dit niet nodig is.
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #9 Gepost op: 4 november 2011, 19:56:58
Ja, dat is een leuke oplossing voor een paar elektrische auto's, maar als straks de helft van de voertuigen elektrisch rijdt en je dagelijks tientallen auto's in een container met zand of water kan zetten is dat op z'n zachtst gezegd niet erg praktisch.

Er bestaan isolerende handschoenen waarmee je als het goed is zonder spanning ( 98uiye) zo'n accu zou moeten kunnen demonteren, maar ook hier zit je dan weer met de bijtende gassen. Er zal dus niet één-twee-drie een oplossing zijn, maar het is wel weer interessante stof voor de deskundigen (na zonnepanelen etc.)...
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding