Hulpverlening bij brand/ongeval met een hybride voertuig

Auteur Topic: Hulpverlening bij brand/ongeval met een hybride voertuig  (gelezen 21739 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #10 Gepost op: 4 november 2011, 22:19:48
Ja, dat is een leuke oplossing voor een paar elektrische auto's, maar als straks de helft van de voertuigen elektrisch rijdt en je dagelijks tientallen auto's in een container met zand of water kan zetten is dat op z'n zachtst gezegd niet erg praktisch.
Er bestaan isolerende handschoenen waarmee je als het goed is zonder spanning ( 98uiye) zo'n accu zou moeten kunnen demonteren, maar ook hier zit je dan weer met de bijtende gassen. Er zal dus niet één-twee-drie een oplossing zijn, maar het is wel weer interessante stof voor de deskundigen (na zonnepanelen etc.)...

Klein misverstand: elektrische auto's hebben niet 1 accu, maar tig aaneen geschakelde batterijpakketten met - als je de dekplaat verwijdert, wat bij brand nodig is - overal open liggende spanningvoerende delen. De monteur van de leverancier haalde het niet in zijn hoofd, daar aan te zitten. Wil jij dat dan wel, met alleen isolerende handschoenen (en ademlucht)? Als je daaraan wilt rommelen, moeten beslist meer van je lichaam beschermd zijn dan alleen je handen.  
Inderdaad wordt het (hoog!) tijd voor het grondig bespreken - en waar nodig uittesten - van dit aspect van het elektrisch rijden.
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #11 Gepost op: 4 november 2011, 23:15:31
Het stroomloos maken van een hybride auto is eenvoudiger dan je in eerste instantie zou denken. Alle hybride auto,s zijn uitgevoert met een oranje stekker, die zit veelal in de kofferbak of motorcompartiment. Trek je die stekker eruit is de gehele auto stroomloos. Die stekker is voor ons als hulpverlener goed te bereiken, de accu,s moet je gewoon laten zitten.

Wij hebben tijdens een oefenavond een hybrideauto laten komen, en wij konden die auto geheel bekijken. En is er globaal verteld wat de gevaren zijn van die auto,s. Maar kun je in geval van brand gewoon handelen als een normale autobrand. Met aantekening dat je wel de nodige voorzichtigheid moet houden met het spuiten met water op de accu,s, en dan vooral ivm het spatgevaar.
Het wordt eigenlijk pas echt interesant met een HV-klus met een hybride auto, dan is een geissoleerde schaar wel handig, de HV van Baarn bezit een geisoleerde combischaar..


Piles

  • Geďnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #12 Gepost op: 4 november 2011, 23:23:57
Het stroomloos maken van een hybride auto is eenvoudiger dan je in eerste instantie zou denken. Alle hybride auto,s zijn uitgevoert met een oranje stekker, die zit veelal in de kofferbak of motorcompartiment. Trek je die stekker eruit is de gehele auto stroomloos. Die stekker is voor ons als hulpverlener goed te bereiken, de accu,s moet je gewoon laten zitten.
Volgens mij gaat het er om: wat als de accu's in brand staan? Die kun je uiteraard niet ff spanningsloos maken...


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #13 Gepost op: 4 november 2011, 23:25:17
Volgens mij gaat het er om: wat als de accu's in brand staan? Die kun je uiteraard niet ff spanningsloos maken...
Dan heb je inderdaad een grotere uitdaging, en dan wordt het naar mijns inziens tijd om een poederblusser van het voertuig te pakken. ;)


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #14 Gepost op: 21 november 2011, 15:08:23
bij brand: "put the wet stuff on the red stuff"  98uiye

interessant document met vele links naar veiligheidsinstructies en artikelen uit vakliteratuur.
http://www.nfpa.org/assets/files/PDF/research/FFTacticsElecVeh.pdf
zie mn. blz. 74.e.v.

Fire Extinguishment and Overhaul
A fire involving an EV or HEV should generally be approached in the same manner as a conventional motor vehicle, although several additional factors should be considered. One approach indicating the basic steps that should be taken into account for extinguishing a fire involving any motor vehicle (including an EV or HEV) are illustrated in Figure 5-7, Example of Approach to Vehicle Fire Extinguishment.
As with vehicle extrication and rescue, a vehicle fire also involves important steps to stabilize and disable the vehicle. Although it may appear to be “off”, the silent operational characteristics present a realistic hazard for fire fighters attacking the vehicle fire. It is imperative for the emergency responder to assure that they have disabled the vehicles ability to operate as much as possible.
Vehicular high voltage battery packs often use metal housings, but those that include plastic shielding and/or casing components create challenging fire control and suppression situations if they become directly involved in a fire. Extinguishing a fire involving vehicle batteries depends on multiple factors such as type of battery, extent of fire involvement, battery configuration, physical (collision) damage to battery unit, etc. If water is used, copious amounts are normally required and this might be impractical if the vehicle and battery unit is not accessible and runoff is a concern. Various emergency response guides from vehicle manufacturers generally recommend a defensive approach to controlling a high voltage battery fire (i.e., letting it burn and consume itself) if there are no exposures to the heat and/or products of combustion.

oh ja... ook nog interessant
http://www.nvfc.org/media/news/new-free-vehicle-fires-assessment-and-response-program-available/
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #15 Gepost op: 4 april 2012, 20:22:41
Hoe staat het met de algemene kennis van brandweermensen bij de hulpverlening waarbij je wordt geconfronteerd met een hybride voertuig, kent een ieder de gevaren van die auto,s tijdens een brand?
Zoals dit blog aangeeft zitten er weldegelijk gevaren aan Hybride voertuigen

Citaat
Elektrische auto’s zijn een gevaar voor hulpverleners
 

Volgens het Nederlands Instituut Fysieke Veiligheid (NIFV) is de elektrische auto een ‘probleem’ voor brandweerlieden en andere hulpverleners. Ondanks veiligheidsmaatregelen is er bij ernstige ongevallen altijd risico van elektrocutie.
Dat schrijft de Telegraaf, autoproducenten zouden er alles aan moeten doen om te zorgen dat elektrisch rijden veilig is (duh). Vooral de combinatie met water is belangrijk…
Met deze kennis in het achterhoofd kunnen we nog even teruggrijpen naar de voorspelling van Siemens. Volgens hen zal het Nederlandse straatbeeld in 2039 bestaan uit zelfsturende elektrische auto’s, waarbij geen verkeersdoden vallen. Nee, geen verkeersdoden, maar wel dode hulpverleners dus.
http://www.autoblog.nl/archive/2010/08/17/elektrische-autos-zijn-een-gevaar-voor-hulpverleners


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Reactie #16 Gepost op: 5 april 2012, 22:44:39
Binnen Rotterdam Rijnmond zijn er instructiekaarten voor incidenten met hybride voertuigen.
Deze zijn specifiek voor voertuigen die je daar tegenkomt zoals hybride bus en vrachtwagen.

In geval van een kleine brand is het spanningsloos maken misschien nog wel te doen maar bij een ongeval heb je een grotere uitdaging.
Door het ongeval moeten we er zelfs vanuit gaan dat het voertuig zelf onder spanning kan staan.
Andere gevaren zijn electrolyt(accuzuur) en waterstofgas.
Als ik zo de instructiekaart bekijk is deze gebaseerd op de informatie die hieronder in het Engels vermeld is.
Defensief optreden, spanningsloos maken, blussen met veel water of een ABC poederblusser.


Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Reactie #17 Gepost op: 5 april 2012, 22:47:19
Toevallig staat die van de Volvo hybride truck ook online
http://iloapp.oefenen-brandweerzwolle.nl/blog/actueel?ShowFile&doc=1270132594.pdf

voor de liefhebber.


Rick M

  • Brandweer
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 40
    • Brandweer Nieuwegein
Reactie #18 Gepost op: 6 april 2012, 14:22:14
Hier een bladzijde uit het Repressief Zakboekje van de VRU over Hybride auto's. Misschien kunnen jullie der wat mee..

http://img10.imageshack.us/img10/681/hybride.png
Brandweer Nieuwegein; www.brandweer-nieuwegein.nl


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #19 Gepost op: 6 april 2012, 16:38:16
Toevallig staat die van de Volvo hybride truck ook online
http://iloapp.oefenen-brandweerzwolle.nl/blog/actueel?ShowFile&doc=1270132594.pdf

voor de liefhebber.
Blijkt dus dat je bij brand altijd met grote hoeveelheden water moet gaan blussen, of de beschikking moet hebben over grote hoeveelheden ABC bluspoeder. want met de brandblussers op de TS zul je het dan niet gaan redden.